منو
صفحه اصلی
ثبت نام
انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر

معرفی انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر

سرفصل‌های مقاله

زبان‌های برنامه‌نویسی انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر ساختارها و الگوریتم‌هایی هستند که به‌عنوان دستوراتی برای کامپیوتر عمل می‌کنند و سپس قدرت انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر محاسباتی را انجام می‌دهند. آنها از یک سیستم قوانین یا الگویی به نام نحو پیروی انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر می کنند.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله برنامه نویسی کامپیوتر چیست بپردازید.

HTML است که مخفف HyperText Markup Language است. این یک زبان نشانه گذاری خالص بدون منطق و شرایط معمول زبان های برنامه نویسی است.از زبان های برنامه نویسی برای توسعه انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر نرم افزار و توسعه وب استفاده می شود. آنها در سندی وارد می شوند که در یک ویرایشگر متن ایجاد شده و حاوی دستورالعمل است.

انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر

به کل دستورالعمل ها متن مبدأ انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر می گویند. با این حال، پردازنده، واحد پردازش یک کامپیوتر، این رشته های کاراکتر را درک نمی کند – برای اجرای متن منبع، باید به زبان کامپیوتر ترجمه شود.زبان کامپیوتر یک کد باینری است که فقط از دو عدد (از این رو: bi) یعنی یک و صفر تشکیل شده است.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله انواع برنامه نویسی کامپیوتر بپردازید.

بیان شده در کد باینری، عدد 2 10 خواهد بود. شوخی یک برنامه نویس بر این واقعیت استوار است، که می گوید دقیقا 10 نوع از افراد وجود دارد: کسانی که کد باینری را می فهمند انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر و کسانی که آن را نمی فهمند.یکها و صفرها که معنایی جز درست (1) یا نادرست (0) ندارند، بیت نامیده می شوند.

و می توان از آنها به صورت دیجیتالی و فنی استفاده کرد. بنابراین به عنوان مثال اگر ولتاژ وجود داشته باشد، در کد به صورت 1 و بدون ولتاژ به عنوان 0 بیان می شود.دنباله های یک انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر و صفر، به اصطلاح دنباله بیت، را می توان با استفاده از ASCII ترسیم کرد.

همه کاراکترها از جمله حروف و کاراکترهای خاص را می توان انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر به کد اسکی تبدیل کرد.در اصل این کار باید به صورت دستی انجام می شد، امروزه متن مبدأ توسط یک اسمبلر به زبان کامپیوتر ترجمه می شود که ترجمه مکانیکی را به زبان ماشین یا یک کامپایلر انجام می دهد.

یک کامپایلر آزادی بیشتری نسبت به اسمبلر ارائه می دهد و گاهی اوقات حتی کد را بهینه می کند. اسمبلر و کامپایلر یا برنامه های مستقلی هستند یا در فریم ورک گنجانده شده اند.اگر ایده انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر اصلی را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیرید، زبان ها و کدهای برنامه نویسی حتی قبل از وجود رایانه ها وجود داشته اند.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله زبان برنامه نویسی کامپیوتر چیست بپردازید.

آشنایی با انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر

در سال 1805، در جریان صنعتی شدن، اولین ماشین بافندگی مکانیکی مبتنی بر کارت های پانچ ساخته شد. این اصل بسیار نزدیک به کد باینری بود: بسته به شرایط، سوراخ (1) یا انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر بدون سوراخ (0)، بسته به فاصله، کد متفاوتی ایجاد می‌شود. کد مورس از سال 1833 را نیز می توان به عنوان پیشرو زبان های برنامه نویسی توصیف کرد.

اولین برنامه کامپیوتری توسط آدا لاولیس در سال 1848 ساخته شد. از آن برای پردازش اعداد، نت های موسیقی، حروف و تصاویر استفاده می شد. در سال 1970 زبان کامپیوتر ADA به نام انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر او نامگذاری شد. تا یک قرن کامل از توسعه اولین برنامه کامپیوتری نگذشته بود که اولین کامپیوتر توسط Konrad Zuse ساخته شد.

مانند اولین ماشین بافندگی مکانیکی، Z3 بر اساس اصل کارت پانچ بود. به دنبال آن اولین کامپیوتر باینری و زبان های اسمبلی که دستورات پردازنده را صادر کردند، انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر دنبال شد.در سال 1950، زبان کامپیوتر COBOL، مخفف Common Business Oriented Language، ایجاد شد.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله برنامه نویسی کامپیوتر c ++  بپردازید.

که امروزه نیز به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای کاربردهای تجاری استفاده می شود. در سال 1960، Algol60، یک زبان برنامه نویسی رویه ای که برای مقاصد عددی استفاده می شد، انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر به وجود آمد. این یک اصل ضروری را دنبال کرد و پایه و اساس محبوب ترین زبان های برنامه نویسی Basic و C را امروز گذاشت.

با این حال، این زبان ها ارتباط چندانی با زبان انسان ندارند. به همین دلیل، زبان های برنامه نویسی سطح بالا توسعه یافتند که دستورات آنها بیشتر به صورت شفاهی فرموله می شد انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر تا در دسترس تر شود. برخلاف آنچه از نام آن پیداست، زبان‌های برنامه‌نویسی «بالاتر» پیچیده‌تر نیستند، بلکه ساده‌تر هستند.

با این حال، این عیب داشت که پردازنده‌های (ریز) دیگر نمی‌توانستند آنها را بخوانند، به طوری که باید به زبان رایانه ترجمه می‌شدند، همانطور که امروزه نیز رایج است.از حدود انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر سال 1980، زبان های شی گرا، یعنی امری، بیشتر توسعه یافتند. از آغاز اینترنت در دهه 1990، به اصطلاح زبان های اسکریپت.

برای برنامه نویسی برنامه های کاربردی کوچکتر یا برنامه های کاربردی وب مانند PHP توسعه یافته اند.مهمتر از همه، ظهور محیط‌های توسعه و چارچوب‌های توسعه، انقلابی انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر در کار برنامه‌نویسان ایجاد کرده و منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های بسیار شده است.

زیرا برخی از قطعات کد قبلاً در آنها انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر موجود است یا حداقل می‌توان به راحتی به آنها دسترسی داشت.در زمینه توسعه وب، به عنوان یک فرد عادی، دیگر نیازی به تسلط بر یک زبان برنامه نویسی نیستn، زیرا کیت‌های ساخت، CMS و سایر ابزارها امکان ایجاد یک صفحه اصلی یا حداقل طراحی جلویی.

یعنی رابط کاربری وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب را در بیشتر موارد به صورت بصری یا با کشیدن و رها کردن می‌دهند.تمایز از HTML یا XML همانطور که در ابتدا انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر ذکر شد، HTML و XML به زبان های برنامه نویسی تعلق ندارند، بلکه به زبان های نشانه گذاری تعلق دارند.

آنها در اصل از SGML، مخفف Standard Generalized Markup Language، تکامل یافته اند. به عنوان سینتکس، آنها حاوی هیچ منطق یا شرایطی نیستند، بلکه یک سیستم انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر ناب از قوانین هستند که می توانند برای مثال برای تعریف ساختار اساسی وب سایت ها استفاده شوند.

نحو HTML از عناصری تشکیل شده است که می توانند پاراگراف ها، تصاویر و دکمه ها باشند. اینها با اصطلاحاً برچسب‌ها و ویژگی‌ها باز و بسته می‌شوند: یک تگ باز برای انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر یک پاراگراف جدید که ویژگی آن p است، برای مثال <p> است، برای بستن آن، یک اسلش اضافه می‌شود.

به این ترتیب ناحیه اعتبار برای عنصر مربوطه مشخص می شود. محتوای عنصر، برای مثال یک متن، بین این دو تگ قرار دارد. اندازه فونت (که به عنوان H1، H2، H3، و غیره مشخص انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر شده است) را می توان تعریف کرد، عناصری مانند لیست ها را می توان درج کرد یا محتوای چند رسانه ای مانند تصاویر یا فیلم ها را می توان تنظیم کرد.

CSS در درجه اول برای تعریف جزئیات بصری و استانداردسازی آنها برای عناصر تکرار شونده استفاده می شود.CSS مخفف Cascading Style Sheets، یک زبان برنامه نویسی انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر نیست، بلکه یک زبان نشانه گذاری است که به عنوان مثال، مسئول طراحی بصری یک وب سایت است.

اغلب با HTML همراه است. در اینجا رنگ ها، خانواده فونت ها و سایر پارامترهای نوری را می توان مشخص کرد که به نوبه خود می توانند در سند HTML ارجاع شوند. این منجر به انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر صرفه جویی در زمان زیادی می شود، زیرا عناصر مختلف را می توان بر اساس اصل کلاس تعریف کرد و نیازی نیست.

زبان ماشین را می توان مستقیماً از رایانه اجرا کرد. آنها از دستورالعمل های پردازنده، متا بیانیه ها، یعنی به اصطلاح شبه عملیات، داده ها و نظرات تشکیل شده اند. در بیشتر موارد، زبان های ماشین انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر وابسته به پلتفرم هستند، به این معنی که یک کد را نمی توان روی تراشه های مختلف اجرا کرد.

و به عنوان مثال، فقط با ویندوز سازگار است. آنها اساس همه زبان های برنامه نویسی دیگر را تشکیل می دهند؛ اگرچه زبان های برنامه نویسی سطح بالاتر مستقل از پلت فرم هستند، اما انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر همیشه باید به زبان ماشین ترجمه شوند.زبان های برنامه نویسی سیستم برای نوشتن کد منبع برای اجرای یک سیستم عامل یا برنامه کامپیوتری استفاده می شود.

این بر قابلیت ها و عملکردهای بومی رایانه تأثیر می گذارد.زبان های برنامه نویسی بیشماری وجود دارد که فهرست کردن آنها غیرممکن است. با این وجود، در اینجا باید به انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر اختصار به مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره کرد.زبان برنامه نویسی C به عنوان “مادر” زبان های برنامه نویسی شناخته می شود.

از سال 1972 وجود داشته است و برای سیستم عامل ها، برنامه ها و بازی ها استفاده می شود.C ++ یک پسوند C در نظر گرفته می شود و در سال 1979 توسعه یافت. برای رویکردهای انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر شی گرا و برنامه نویسی سخت افزاری با کلاس ها و اشیاء استفاده می شود.

در سال 2001، C ++ توسط مایکروسافت توسعه داده شد و نام C # را به آن داد. C# برای برنامه‌های دارای چارچوب دات‌نت و برای بازی‌ها (مثلاً برای XBox) با چارچوب XNA استفاده می‌شود. انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر به طور کلی، C # در درجه اول برای ویندوز طراحی شده است.

جاوا در سال 1995 توسعه یافت و برای برنامه ها، برنامه ها، بازی ها و برای برنامه های کاربردی وب استفاده می شود. مزیت بزرگ جاوا استقلال پلتفرم آن است، به استثنای انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر دستگاه های موبایل اپل، با جاوا، برنامه های بومی بیشتری برای اندروید توسط زبان های دیگر، به عنوان مثال جاوا اسکریپت، نوشته یا کامپایل می شوند.

این زبان برنامه نویسی به طور گسترده در زمینه های دانشگاهی استفاده می شود. فریمورک های مورد استفاده با جاوا عبارتند از Spring MVC، Spring Boot و Oracle.زبان‌های اسکریپت، انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر بر خلاف زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی، به اندازه‌ای که روی زیرمجموعه‌ای از زبان برنامه‌نویسی اصلی اجرا می‌شوند.

بر قابلیت‌های بومی رایانه‌ها تأثیر نمی‌گذارند. زبان های اسکریپت بر روی برنامه های کاربردی وب تمرکز دارند.جاوا اسکریپت از سال 1995 وجود داشته است و هنوز هم یکی از مهم ترین انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر زبان های برنامه نویسی در توسعه وب است. این عمدتا برای برنامه نویسی وب سایت ها، برنامه ها و بازی های پویا استفاده می شود.

جاوا اسکریپت در مرورگر اجرا می شود و بنابراین انواع زبان برنامه نویسی کامپیوتر برای توسعه برنامه ها نیز مناسب است، فقط باید کدی ایجاد شود که برای همه P مناسب باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =