ثبت نام
بازی برنامه نویسی برای کودکان

فیلم آموزش برنامه نویسی کودکان

سرفصل‌های مقاله

سپتامبر گذشته، برنامه نویسی کودکان به مناسبت روزهای سه روزه Todi Appy، ما در پنل “بزرگ شدن در برنامه نویسی کودکان عصر دیجیتال” به بازتابی در مورد برنامه های کاربردی اختصاص داده شده به کودکان در سنین مدرسه کمک کردیم. با افزایش سن کاربران کوچک، پیشنهاد محتوای دیجیتال چندرسانه‌ای برنامه نویسی کودکان کاهش می‌یابد، اما حوزه مهمی از برنامه‌های کاربردی برنامه نویسی کودکان برای آنها وجود دارد:

پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان را مشاهده کنید.

برنامه‌هایی برای یادگیری برنامه‌نویسی. آن‌ها که برای تبلت‌ها توسعه داده شده‌اند یا از برنامه‌های وب از قبل موجود مشتق شده‌اند، به کودکان آموزش می‌دهند که از کد به شیوه‌ای بازیگوش استفاده کنند، نه به عنوان متن نوشته شده، بلکه در قالب بلوک‌های بصری برنامه نویسی کودکان از پیش تعریف‌شده، تا در توالی‌های منطقی قرار گیرند.

هدف برنامه‌هایی مانند Hopscotch یا Lightbot و برنامه‌هایی مانند Scratch، Blockly و Tynker این است که به کودکان ابزار ساده‌سازی‌شده‌ای بدهند تا یاد بگیرند که چگونه انیمیشن‌ها، برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی خود را با حداکثر پیچیدگی بسازند. موفقیت این ابزارها در حال حاضر به خوبی برنامه نویسی کودکان شناخته شده است، همچنین به لطف اقدامات جنبش هایی مانند CoderDojo، که – متولد 2011 در ایرلند – در سال 2013 وارد ایتالیا شد و اکنون دارای دفاتری در سراسر کشور است.

اکنون نیاز به آموزش کدنویسی به کودکان در سطح نهادی برنامه نویسی کودکان نیز احساس می شود. متن La Buona Scuola، که حاوی دستورالعمل‌هایی برای اصلاحات بعدی مکتب ایتالیایی است، در حقیقت تأیید می‌کند که «آیا باید بیشتر پیش رفت؟ مرز سواد، افزایش دانش زبان های خارجی، دیجیتال، اقتصاد “و ضروری است” برای معرفی کدنویسی در مدرسه ایتالیایی از ابتدای ابتدایی “.

چرا برنامه نویسی کودکان یاد بگیرند؟

وقتی مربیان و برنامه نویسان مزایا و فرصت هایی را برنامه نویسی کودکان که برنامه نویسی به کودکان ارائه می دهد توضیح می دهند، از این نظر فراتر می روند که می توانند در آینده برنامه نویس خوبی شوند. میچ رسنیک، برنامه نویسی کودکان یکی از توسعه دهندگان Scratch (نرم افزار مرجع برای برنامه نویسی بصری، متولد 2006 در آزمایشگاه رسانه در MIT در بوستون) با اعتقاد زیادی توضیح می دهد که کودکان باید خلق کردن را از طریق فناوری های دیجیتال بیاموزند، نه اینکه فقط با آنها تعامل داشته باشند. در اینجا نحوه کار خود در کنفرانس TED 2012، بیایید به بچه ها کدنویسی را آموزش دهیم، توضیح می دهد که چگونه کودکان می توانند با استفاده از یک زبان جدید و قدرتمند، قهرمان یک فرآیند خلاق شوند. و بنابراین در نهایت باعث افزایش برنامه نویسی کودکان عزت نفس فرد می شود:

پیشنهاد می کنیم مقاله برنامه نویسی برای کودکان را مشاهده کنید.

اما مسئله فقط زبان های جدید و خلاقیت نیست. همانطور که باربارا لورا آلائمو، مربی و یکی از بنیانگذاران Coderdojo Milan توضیح می دهد، در مرکز فعالیت آموزشی جنبش نه تنها کدنویسی، بلکه توسعه مهارت های گوش دادن، احترام و همکاری بین همسالان وجود دارد.

او توضیح می‌دهد: «دو پیام وجود دارد که مربیان ورزشگاه‌های برنامه‌نویسی ما به دانش‌آموزان کوچک منتقل می‌کنند – اولین پیام این است که سه نفر را بپرس، سپس از من بپرس!، یعنی: اگر نمی‌توانید کاری را انجام دهید، از همسایه‌هایتان بپرسید، این برای تشویق کودکان برای کمک به یکدیگر مورد دوم این است که A Coderdojo قابل کپی است!، زیرا هیچ رقابتی بین کسانی که در کلاس کدنویسی شرکت می کنند وجود ندارد، برعکس، شما می توانید برنامه نویسی کودکان بلند شوید و از کارهایی که دیگران انجام می دهند سرنخ بگیرید. به هر حال، برنامه ای که ما استفاده می کنیم، Scratch، متن باز است و پروژه هایی که کودکان در گالری آنلاین منتشر می کنند، باز هستند، بنابراین قابل ویرایش و بهینه سازی هستند. بچه ها از همکاری خوشحال می شوند و آن را بسیار سرگرم کننده می دانند. هدف دریافت پاداش به “زیباترین” پروژه نیست، بلکه یادگیری استفاده از نوع خاصی از تفکر و مهارت های اجتماعی خاص است.

پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش برنامه نویسی به کودکان را مشاهده کنید.

تفکر محاسباتی برنامه نویسی کودکان 

کاترینا موسکتی، معلم ابتدایی و برنامه نویسی کودکان قهرمان یک کودردوجو در سیگیلو، در استان پروجا برای ما توضیح می‌دهد که تفکر محاسباتی چیست و چگونه در عمل توسعه می‌یابد: «تمرین کدنویسی بسیاری از عملکردهای شناختی را فعال می‌کند که فراتر از اکتساب تکنیک شایستگی به معنای دقیق برنامه نویسی، در واقع، مهارت های منطقی را توسعه می دهد، توانایی حل خلاقانه مسائل را با آموزش در حل وظایف پیچیده افزایش می دهد. کدگذاری به توسعه تفکر برنامه نویسی کودکان محاسباتی کمک می کند، که نیاز به برنامه ریزی مراحل انجام شده، انسجام بین اجرا و برنامه ریزی، کنترل کیفیت دستورالعمل ها از طریق فعالیت های اشکال زدایی دارد.

سپس کاترین به ما می‌گوید که کلاس او آزمایشی را که La Buona Scuola در ساعت فناوری پیشنهاد کرده است، به اجرا می‌گذارد. دانش‌آموزان کلاس چهارم او از طریق پورتال MIUR programmilfuturo.it (که به وب‌سایت code.org اشاره می‌کند، همان وب‌سایتی که در ایالات متحده استفاده می‌شود اما به ایتالیایی ترجمه شده است)، دوره مقدماتی فناوری اطلاعات برای مدارس ابتدایی و متوسطه را دنبال می‌کنند. برنامه نویسی کودکان چیزی که او مشاهده می‌کند این است که بسیاری از کودکان به تنهایی ادامه می‌دهند، به دنبال راه‌حل می‌گردند و گاهی اوقات حتی در خانه فکر می‌کنند برنامه نویسی کودکان و به طور مستقل مشکلاتی را که با آن مواجه می‌شوند و زمان‌ها را مدیریت می‌کنند. در واقع یک دانش آموز به او گفت: “الان موفق نشده ام، در مورد آن فکر می کنم و به زودی راه حل برنامه نویسی کودکان را پیدا خواهم کرد.”

در نهایت، در این مسیرها، مهارت‌های دیجیتالی گسترده‌تری توسعه برنامه نویسی کودکان می‌یابد که به سایر مسیرها تبدیل می‌شود iscipline، مانند مفهوم کار آنلاین یا محلی، مانند رمز عبور و نام کاربری.
علاوه بر این، مهارت‌های دیجیتال در نشانه‌های ملی برای برنامه درسی مدرسه کلیدی تلقی می‌شوند. و برنامه نویسی کودکان شاید ارزش آن را داشته باشد، حتی برای والدین، تلاش کنند تا بفهمند فرزندانشان در مدرسه در تبلت و رایانه چه خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =