ثبت نام
مشاوره کودک و نوجوان انلاین

مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

سرفصل‌های مقاله

مشاوره کودک و نوجوان به کودک یا نوجوان کمک می کند تا نگرانی هایی را که ممکن است در رشد اجتماعی ، عاطفی یا شناختی آنها ایجاد کند ، کشف کنند. روند درمانی مشاوره کودک و نوجوان به آنها این فرصت را می دهد تا احساسات دشوار یا گیجی را در یک محیط امن با مرزهای مشخص ابراز کنند.

مشاوره رایگان کودک و نوجوان با استفاده از بازی یک وسیله ارتباطی طبیعی برای کودکان استفاده می کند و استفاده از بازی و تکنیک های خلاقانه،  بیان آزادانه احساسات و عواطف را تسهیل می کند.

مشاور کودک به طور کلی به کودکان در ایجاد مقاومت و بالا بردن عزت نفس کمک می کند. مشاور کودک راهنمایی است که به کودک اجازه آزادی بیان خود از نظر جسمی ، کلامی یا خلاقیت را می دهد.

درمان برای کودکان و نوجوانان می تواند افراد را با رشد آگاهی برای مقابله با موقعیت های اجتماعی ، روابط شخصی و حرفه ای از جمله فشار همسالان و خانواده ، آموزش ، مسائل بهداشت جنسی حمایت کند که به وسیله ی مشاوره کودک و نوجوان صورت می گیرد.

بسیاری از مشاوران خصوصی ، روان درمانگران و روانشناسان نیز مشاوره تلفنی و مشاوره رایگان کودک و نوجوان ارائه می دهند. درمانگران می توانند با استفاده از تعدادی از روشهای درمانی ، از طیف گسترده ای از مسائل پشتیبانی كنند.

در ابتدا و قبل از ورود به جزییات مقاله،  یک معرفی کوتاه از ایرانیان سایبر به عنوان ارایه دهنده آموزش برنامه نویسی کودکان داشته باشیم.

مرکز مشاوره کودک و نوجوان

خانواده های قوی سنگ بنای رشد سالم کودکی هستند. یک درمانگر ماهر می تواند با تشویق ارتباط موثر بین اعضای خانواده و همچنین کمک به کودکان و نوجوانان در ایجاد مهارت های سالم حل مسئله ، به تقویت خانواده کمک کند. مشاوره کودک می تواند به طور موثری باعث بهبود در همه جنبه های حیاتی کودک شود.

مرکز مشاوره کودک و نوجوان با موارد مختلفی رو به رو می شود از جمله چالش های تحصیلی ، اصلاح رفتار و عملکرد خانواده. رشد اجتماعی و عاطفی کودکان به اندازه سلامت جسمی آنها در ایجاد بستری محکم برای عملکرد سالم در خانه ، مدرسه و اجتماع ضروری است.

مشاورانی که به طور خاص برای کار با کودکان و نوجوانان آموزش دیده اند ، در ارائه ارزیابی و مشاوره در زمینه های رشد اولیه زندگی متخصص هستند. گزینه های درمانی بر اساس توجه دقیق به نیازهای فردی کودک یا نوجوان است.

کودک

چه زمانی باید به مشاور کودک مراجعه کنیم؟

وقتی کودکی از ناراحتی و/یا آسیب روانی، اجتماعی، عاطفی یا روانی رنج می‌برد، کنار آمدن با آن می‌تواند سخت باشد، به‌ویژه زمانی که احساس می‌کنید کاری نمی‌توانید انجام دهید تا این وضعیت را اصلاح کنید باید به مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کنید.

این متخصص مشاوره کودکان می تواند مسائل اساسی را که بر سلامت و رفاه کلی فرزند شما تأثیر می گذارد شناسایی کند، بنابراین او می تواند به سرعت درمان مورد نیاز خود را دریافت کند تا احساس بهتری داشته باشد.

حقیقت این است که بسیاری از کودکان قادر به پردازش کامل پیچیدگی‌های مرتبط با مسائل عاطفی و/یا روان‌شناختی نیستند، بنابراین مشاوره کودک ممکن است همان چیزی باشد که کودک شما برای تلاش در جهت تمامیت ذهنی به آن نیاز دارد.

علاوه بر این، مشاوره کودک و نوجوان می تواند برای کودکانی که از اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال اضطراب عمومی رنج می برند بسیار ارزشمند باشد.

معمولاً والدین، پزشکان اطفال و معلمان در صورت نیاز به کمک حرفه ای، به دنبال خدمات مشاوره کودک برای کودکان هستند. چرا؟ خوب، زیرا مشاوران کودک می توانند علت اصلی ناراحتی کودک شما را مشاهده، ارزیابی و شناسایی کنند.

به یاد داشته باشید که هدف اصلی مشاوره کودک استفاده از دانش و تخصص یک مشاور کودک آموزش دیده برای آرام کردن نگرانی های شما و کمک به کودک شما برای دریافت کمک های مورد نیاز برای عملکرد صحیح است.

یک مشاور کودک می تواند ابزارهای مورد نیاز برای مقابله با مسائل و هر وضعیت سلامت روانی را به روشی سالم و سازنده در اختیار شما و فرزندتان قرار دهد.

این متخصص می‌تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا با استرس و آشفتگی کمتری در زمان‌های ناراحت‌کننده، ترسناک، اضطراب‌انگیز و چالش‌برانگیز پیمایش کنید.

به عنوان یک والدین، شما چیزی جز سلامتی و شادی برای فرزندتان نمی خواهید، اما گاهی اوقات موقعیت هایی پیش می آید که به سادگی نمی توانید آنها را به تنهایی “رفع” کنید – به خصوص زمانی که به اندازه یک والدین از نظر احساسی روی موقعیت سرمایه گذاری می کنید. در آن زمان است که بهتر است به فردی با تخصص در این زمینه تکیه کنید.

بنابراین، زمانی که متوجه شدید فرزندتان در حال تقلا یا رفتار نامشخص است، باید برای او مشاوره بگیرید. یک مشاوره کودک و نوجوان تکنیک های مفیدی را به او آموزش می دهد که سلامت روانی و رفاه او را در کانون توجه قرار می دهد.

مشاور کودک چه نوع مسائلی را درمان می کند؟

خوب، مشاور کودک مسائل مختلفی را درمان می کند. به عنوان مثال، آنها با کودکانی که ضربه روحی یا حوادث ناراحت کننده ای را تجربه کرده اند مانند از دست دادن والدین، حیوان خانگی، عزیزان، خواهر و برادر، خانه و غیره رفتار می کنند.

اساساً، مشاوره کودک و نوجوان هر موضوعی را که باعث ناراحتی اجتماعی یا عاطفی کودکان و/یا هر وضعیت سلامت روانی که زندگی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد، درمان می کند.

هدف این متخصصان این است که به کودک شما کمک کنند تا هر موضوع یا مسائلی را که با آن مواجه است به روشی سالم شناسایی کند و با آن کنار بیاید.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله دوران بلوغ و نوجوانی در دختران و پسران بپردازید.

مشاوره رایگان کودک و نوجوان

روانشناسی کودک و نوجوان چیست؟

یک روانشناس بالینی کودک و نوجوان در پیشگیری ، تشخیص و درمان مشکلات روانی و اختلالات بهداشت روان و رفتار در کودکان و نوجوانان تخصص دارد. آنها که معمولاً به عنوان یک روانشناس کودک شناخته می شوند.

ارزیابی های بهداشت روان را انجام می دهند و از مکالمه درمانی و سایر تکنیک ها برای کمک به جوانان برای غلبه بر مشکلات بهداشت روانی و چالش های عاطفی استفاده می کنند.

یک روانشناس بالینی کودک و نوجوان ممکن است در یک عمل خصوصی تحقیق ، آموزش ، تدوین و ارزیابی برنامه ها ، ایجاد سیاست های عمومی ، مشاوره ، ارائه شهادت متخصص و مشاوره کودک و نوجوان را انجام دهد و متخصص مشاوره کودکان باشد.

یک روانشناس کودک به طور معمول:

تحقیقات مربوط به کلینیک را انجام می دهد و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت روان را آموزش و نظارت می کند. ارزیابی سلامت روان را با استفاده از تست های تخصصی برای تشخیص اختلالات روانشناختی انجام می دهد.

مشاوره کودک و نوجوان در بهداشت روان ، روان درمانی و مداخله در بحران را ارائه می دهد. برنامه های درمانی بیماران را توسعه می دهد و در صورت لزوم این برنامه ها را دوباره ارزیابی و اصلاح می کند.

مشاور کودک همکاری می کند ، با سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی بیمار مانند روانپزشکان ، متخصصان اطفال و رفتار درمانی مشورت می کند.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله خطرات بلوغ زودرس در دختران و پسران بپردازید.

کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان

کلینیک روانشناسی کودک و نوجوان یک تخصص در روانشناسی حرفه ای است که دانش علمی را در زمینه ارائه خدمات روانشناختی به نوزادان ، کودکان نوپا ، کودکان و نوجوانان در زمینه اجتماعی خود توسعه و استفاده می کند.

دانش تخصصی در کلینیک روانشناسی از اهمیت ویژه ای برای تخصص روانشناسی بالینی کودک و نوجوان درک نیازهای اساسی روانشناختی کودکان و نوجوانان و چگونگی تأثیر خانواده و سایر زمینه های اجتماعی بر سازگاری عاطفی – اجتماعی ، فرایندهای رشد ، اختلالات روانی و رفتاری و آسیب شناسی روانی رشد است. ، سازگاری رفتاری و وضعیت سلامتی کودکان و نوجوانان.

کتاب راهنمایی و مشاوره کودک و نوجوان

کتاب راهنمایی و مشاوره کودک و نوجوان

Children, Adolescents, and Media

این کتاب در زمینه مشاوره کودک و نوجوان با گرد هم آوردن محققان برجسته در زمینه کودکان، نوجوانان و رسانه ها، ایده های جدید و «تصویر بزرگ» آنها را برای آینده تحقیقات و دانش پژوهی در این زمینه ارائه می دهد.

فصل های فردی بر موضوعاتی مانند نقش داده های بزرگ در تحقیقات رسانه ای، سواد دیجیتال، فرزندپروری در عصر رسانه های تلفن همراه، تنوع رسانه ها در عصر دیجیتال، تاثیر رسانه ها بر رشد کودک، حقوق دیجیتال کودکان، پیامدهای شخصیت‌های هوشمند و روابط فرااجتماعی و اثربخشی رسانه‌ای برای آموزش غیررسمی چندین فصل اورده است.

همچنین چالش های نظری و روش شناختی پیش روی محققان رسانه های کودکان را بررسی می کند.

مشارکت‌کنندگان با ارائه مسیرهای جدید برای تحقیق، پیامدهای تغییر چشم‌انداز رسانه‌ای را برای والدین، مربیان، مدافعان و تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند. دانشمندان برجسته از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا، با تکیه بر سنت‌های نظری و روش‌شناختی مختلف، با یکدیگر متحد می‌شوند تا درباره تأثیر رشد در دنیایی اشباع از رسانه بحث کنند.

همچنین تفکر درباره حوزه کودکان و رسانه‌ها را به روش‌های غیرمنتظره برانگیزند. این کتاب در ابتدا در دو شماره ویژه مجله کودک و رسانه منتشر شد.

مشاوره کودک

“مشاوره کودک و نوجوان” بر اساس بسیاری از نظریه ها به مراحل رشد کودک می پردازد. دانستن این مراحل می تواند به والدین و مراقبان کمک کند تا رفتار و نیازهای کودک را درک کنند.

اریک اریکسون یک روانشناس رشد موثر بود. نظریه وی مراحل رشد روانی – اجتماعی را از بدو تولد تا بزرگسالی ترسیم می کند. این یکی از محبوب ترین نظریه های مرحله ای است. اریكسون هشت مرحله از زندگی را شناسایی كرد.

پنج مرحله از این مراحل در دوران کودکی و نوجوانی انجام می شود:

نوزادی: اعتماد در برابر بی اعتمادی. در اولین مرحله رشد انسانی ، نوزادان جهان را کشف می کنند. آنها می آموزند که آیا محیطشان امن و قابل پیش بینی است.

نوزادان نیاز به توجه و راحتی والدین خود دارند. از طریق والدین است که آنها اولین احساس اعتماد یا بی اعتمادی خود را پیدا می کنند. به سراغ اولین مرحله دوران کودکی در مقاله مشاوره کودکان و نوجوان ایرانیان سایبر می پردازیم.

کودکی اولیه: خودمختاری در مقابل شرم و تردید. کودکان ادعای استقلال می کنند. آنها ترجیحات را توسعه می دهند و شروع به انتخاب می کنند. سرپیچی ، خشم و لجبازی امری عادی است. کودکان شروع به توسعه علایق می کنند. آنها همچنین احساس استقلال ، شرم و تردید پیدا می کنند.

سالهای پیش دبستانی: ابتکار عمل در مقابل گناه. کودکان در مورد نقش ها و احساسات اجتماعی یاد می گیرند. آنها فعال و کنجکاو می شوند. بازی خیالی در این مرحله بسیار مهم است. کودکان همچنان که رشد می کنند اراده خود را نشان می دهند. واکنش والدین و مشاور کودک بر رفتار کودک آنها تأثیر می گذارد. آنها می توانند بر اراده کودک برای اقدام به تنهایی و همچنین نگرش او در مورد رفتار نادرست تأثیر بگذارند.

عصر مدرسه: صنعت (صلاحیت) در مقابل حقارت. روابط و کارهای مدرسه در این مرحله اهمیت بیشتری پیدا می کند. کودکان شروع به نشان دادن طیف گسترده و پیچیده ای از احساسات می کنند.

مشکلات در مدرسه یا با دوستان ممکن است منجر به شرایط بهداشت روان مانند افسردگی یا اضطراب شود. وظایف دانشگاهی و اجتماعی بیشتر طلبکار می شوند. شرایطی مانند بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) و رفتار مخالف ممکن است تداخل ایجاد کند که مشاوره کودک و نوجوان می تواند نقش موثری داشته باشد.

نوجوانی: نوجوانی یکی از پرچالش ترین مرحله زندگی است زیرا در دوران بلوغ و نوجوانی قرار  می گیرند و باید با خطرات شایع دوران بلوغ و خطرات بلوغ زودرس دست و پنجه نرم کنند.

هویت در مقابل گیجی نقش. نوجوانان یا نوجوانان استقلال بیشتری پیدا می کنند. آنها ممکن است با آزمایش رفتارها و نقش های جدید ، هویت ایجاد کنند. بلوغ معمولاً در این مرحله اتفاق می افتد. این تغییرات جسمی و عاطفی زیادی را به همراه دارد. تغییرات طی این سالها ممکن است روابط والدین و نوجوانان را متشنج کند.

رفتارهای جدید ممکن است از مرز فراتر رفته و مشکلاتی را ایجاد کنند. پستی و بلندی های احساسی ممکن است ادامه داشته باشد.

می تواند منجر به اضطراب یا افسردگی که یکی از خطرات شایع دوران بلوغ است, شود که باید به مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کرد.

پیشنهاد میکنم مقاله سن مناسب برای شروع برنامه نویسی مطالعه کنید.

مشکلات رفتاری رایج در کودکان

عوامل خطر سلامت روانی و کودکان و نوجوانان

هر مرحله از رشد چالش های خاصی را برای کودکان به همراه دارد که توسط مشاوره کودک و نوجوان به خوبی تشخیص داده می شود. آنها تمایل دارند که به عنوان بخشی عادی از بزرگ شدن از طریق اینها کار کنند.

شرایط بهداشت روان می تواند این چالش ها را دشوارتر کند. آنها ممکن است به دلیل وقایع زندگی کودک ظاهر شوند. اینها می توانستند حوادث آسیب زایی مانند آزار و اذیت باشند.

آنها همچنین می توانند مانند رفتن به خانه جدید روتین باشند که بهتر است برای کنترل آن به مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کنید.

 برخی از حوادثی که ممکن است بر سلامت روان کودک یا نوجوان تأثیر بگذارد عبارتند از:

تولد یک خواهر و برادر

مرگ عزیزی مانند یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی

آزار جسمی

فقر یا بی خانمانی

بلای طبیعی

خشونت خانگی

نقل مکان به مکان جدید یا حضور در مدرسه جدید

اذیت شدن

پذیرفتن مسئولیت بیشتر از سن مناسب

طلاق یا جدایی والدین

سن و جنسیت می تواند بر مقاومت کودک یا نوجوان در برابر تغییرات زندگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، کودکان کم سن و سال اغلب راحت تر از فرزندان بزرگتر می توانند خود را با همسران سازگار کنند. ژنتیک نیز نقش دارد. برخی از مسائل بهداشت روان ، مانند دو قطبی ، می تواند در خانواده ها بروز کند با مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان دلایل ان را بیایید.

پیشنهاد میکنم حتما مقاله چگونه با مشکلات شایع دوران بلوغ مقابله کنیم؟ بخوانید.

روانشناسی کودک و نوجوان

مشاور کودک چه کسی هست؟

مشاور کودک متخصص بهداشت روان هست ، که بینش بسیار خوبی در مورد رشد اجتماعی و عاطفی و سلامت روان کودک شما ارائه می دهند. درک این نکته مهم است که بسیاری از اوقات “اشکالات” در این مناطق ممکن است برای افراد نزدیک به کودک قابل مشاهده نباشد. اینجاست که مشاوران کودک وارد می شوند.

این افراد دانش و تخصص لازم را برای شناخت ، شناسایی ، تعیین دقیق ، ارزیابی ، تشخیص و درمان طیف وسیعی از شرایط بهداشت روان ، مسائل سازگاری (طلاق ، مدرسه جدید ، قلدری ، غم و غصه و …) و ناراحتی روانی دارند.

وظایف مشاور کودک چیست؟

مشاوران کودک خدمات بسیاری را به کودکان و نوجونان آسیب پذیر انجام می دهند. از همه مهمتر ، این متخصصان بهداشت روان با داشتن دانش کامل درمورد کمک به کودک شما می توانند از کمکی که برای حل مشکلات خود و از سرگیری یک زندگی سالم و تولیدی لازم است دریافت کنند.

درک این نکته مهم است که کودکانی که از مشکلات روحی و روانی رنج می برند ، ممکن است این نگرانی ها را با والدین خود نداشته باشند. این اتفاق نمی افتد زیرا فرزند شما را دوست ندارد. بلکه این اتفاق می افتد زیرا او می ترسد شما را ناامید کند.

بنابراین ، هدف مشاوره کودک و نوجوان کمک به کودکان برای تفسیر بهتر مسائلی است که آنها تجربه می کنند و / یا ضربه ای که رخ داده است – به روشی که آنها بتوانند پردازش و درک کنند.  وقتی مسائل اجتماعی و عاطفی و ناراحتی روانی کودک درمان نشود ، می تواند بر خواسته های آموزشی و نقاط عطف رشد او تأثیر منفی بگذارد.

از همه مهمتر مشاوره کودک و نوجوان ، می تواند باعث تاخیرهایی شود که در بزرگسالی نیز وجود دارد. با این حال به خاطر داشته باشید که کودکان در هر سنی ، از کودکان نوپا و پیش دبستانی تا نوجوانان و نوجوانان ، می توانند از جلسات مشاوره کودک و نوجوان بهره مند شوند.

در نهایت ، مشاوره کودک و نوجوان با هدف کمک به کودکان در زمینه احساساتشان انجام می شود ، بنابراین آنها می توانند زندگی سالم و عادی داشته باشند. بدون تأثیرات طولانی مدت ترس ، گیجی ، اضطراب یا ضربه.

خبر خوب این است که شما می توانید به سادگی رعایت کنید ، در سلامت روان کودک خود نقش مهمی دارید.

مشاور کودک و نوجوان

شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان

تربیت فرزندان دشوار است و تربیت فرزندان سخت ممکن است زندگی را مختل کند. اما اینکه بتوانید بفهمید که فرزند شما فقط یک مرحله را پشت سر می گذارد ، یا اینکه واقعا چیزی اشتباه است همیشه آسان نیست.

دلخوری به این معنی نیست که کودک 2 ساله شما از نظر اقتدار مشکلی دارد و کودک مهد کودک که نمی خواهد بی حرکت بنشیند لزوماً دارای اختلال توجه نیست. وقتی صحبت از درک رفتار فرزندانمان می شود ، مشاوره کودک و نوجوان می گوید تشخیص ها و برچسب ها باید در حداقل باشد.

اختلالات رفتاری و عاطفی کودک در اوایل دوران کودکی

به ندرت کودک زیر 5 سال تشخیص اختلال رفتاری جدی را دریافت می کند. با این حال ، آنها ممکن است علائم اختلالی را که بعداً در دوران کودکی قابل تشخیص است ، شروع کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)

اختلال سرکشی مخالف (ODD)

اختلال طیف اوتیسم (ASD)

اختلال اضطراب

افسردگی

اختلال دو قطبی

اختلالات یادگیری

اختلالات سلولی

بسیاری از این موارد را که احتمالاً شنیده اید. برخی دیگر نادرتر هستند و یا اغلب خارج از بحث مشاوره کودک و نوجوان مورد استفاده قرار نمی گیرند.

مشاوره نوجوان

مشکلات رفتاری در نوجوانان

مشاوره کودک و نوجوان چیست؟ آیا نوجوان شما طغیان می کند ، از مقررات رفت و آمد شما سرپیچی می کند یا با بچه های مشکوک در معاشرت است؟ در مشاوره کودک و نوجوان چگونگی رفع مشکلات رفتاری در جوانه وجود دارد.

انصافاً ، هیچ مشاوره کودک و نوجوان تاکنون وانمود نکرده است که فرزندپروری یک نوجوان آسان خواهد بود. هنوز هم ، تا زمانی که بچه های خودتان به آن مرحله نرسند ، اعتقاد بر این است که خانواده شما از مشکلات رفتاری نوجوانان مصون خواهند بود. نه ، به خود می گویید ، نوجوان شما هرگز حرف نمی زند ، خیلی دیر بیرون می ماند یا ابروهای او را سوراخ نمی کند.

استوارت گلدمن ، MD ، مدیر آموزش روانپزشکی در بیمارستان کودکان در بوستون ، می گوید: نوجوانان اساساً با والدین خود سر سخت نمی گیرند. وی توضیح می دهد: نوجوانی برای کودکان از نظر جسمی و شناختی یک تغییر سریع است.

این وظیفه نوجوان است که والدین خود را اخراج کرده و سپس سالها بعد آنها را مجدداً استخدام کند ، اما به عنوان مشاور و نه مدیر.

اما این بدان معنا نیست که شما باید آن را دراز کشیده بگیرید. با یک روش صحیح ، می توانید مشکلات رفتاری نوجوان زیر را به روشی نسبتاً متمدن برطرف کنید.

نوجوان شما به نظر می رسد از شما متنفر است

یک دقیقه کودک شیرین شما از شما التماس می کند که به سفر کلاس بیایید یا هنگام خوابیدن با آنها دراز بکشید. سپس ، به نظر می رسد یک شبه ، آنها شروع به رفتار با شما مانند خاک می کنند ، هر آنچه را می گویید تخفیف می دهند و از پیشنهادات شما پنهان می کنند.

اگر خوب دقت کنید ، می بینید که قبلاً ، وقتی کودک نوپایی بودند ، این مشکل را پشت سر گذاشته اید – فقط به جای اینکه فریاد بزنید نه! مانند یک کودک دو ساله ، یک نوجوان به راحتی از انزجار چشمهای خود را می چرخاند.

نادین کسلو ، دکترای روانشناسی ، متخصص کودکان و خانواده ها و مشاوره کودک و نوجوان در دانشگاه اموری در آتلانتا ، می گوید:  این اتفاق برای والدین بسیار سخت است.

بخشی از دوره نوجوانی مربوط به جدایی و تفکیک است و بسیاری از بچه ها برای یافتن هویت خود نیاز به رد والدین خود دارند. نوجوانان بیشتر از اینکه به خانواده خود بپردازند بر روی دوستان خود تمرکز می کنند که این نیز طبیعی است.

با پیشرفت تکنولوژی زندگی ها به سمت الکترونیکی شدن رفته است. فرزندان ما دسترسی به انواع و اقسام اطلاعات در دنیای امروز را دارند.

نمی توان جلوی این دسترسی را گرفت ولی می توان تا حد زیادی این دسترسی را کنترل کرد. برنامه نویسی کودکان و نوجوانان در کشور های پیشرفته بیشتر گسترش یافته است. ما نیز باید این فاصله را در کشورمان پر کنیم.

طبق نظریه مشاوره کودک و نوجوان فرزندان ما زمان زیادی را به بازی های کامپیوتری می پردازند. یا در شبکه های مجازی وقت خود را می گذرانند. اگر ما بتوانیم استفاده از آموزش کامپیوتر به کودکان این فضا را به صورت کنترل شده و هدفمند در آوریم. نه تنها آسیب به حداقل می رسد بلکه فواید بسیاری برای فرزندمان دارد. مشاوره کودک و نوجوان مشاور کودک چیست؟

مشاوران حرفه ای و بهداشت روانی که با جمعیت کودکان و نوجوانان کار می کنند از زمینه های مختلف با تجربه و تحصیل کرده اند. برخی مشاوره کودک و نوجوان ممکن است مشاوران حرفه ای دارای مجوز، برخی دیگر مشاور سلامت روان بالینی یا حتی مشاوره کودک و نوجوان روانشناس کودک باشند. مشاوره کودک و نوجوان ممکن است رویکردی کل نگر برای درمان مراجعان خود داشته باشند که ممکن است.

برخی از متداول ترین موضوعاتی که مشاوران کودک و نوجوان با آن برخورد می کنند عبارتند از :

مشکلات رفتاری رایج در کودکان چیست ؟

ضرورت توجه به اختلالات روانی کودکان و نوجوانان

اختلالات روانی در مشاوره کودک و نوجوان

دعوا های خانوادگی در در مشاوره کودک و نوجوان

آیا فرزندم به در مشاوره کودک و نوجوان نیاز دارد؟

چه زمانی به مشاوره کودک و نوجوان نیاز است ؟

مشاوره کودک و نوجوان

10 نوع مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان می‌تواند به شکل‌های مختلفی ارائه شود، و در زیر 10 نوع از آن‌ها را معرفی می‌کنم:

1. مشاوره تحصیلی: این نوع مشاوره برای کمک به کودکان و نوجوانان در انتخاب رشته تحصیلی، تعیین مسیر تحصیلی، و مشکلات مرتبط با مدرسه ارائه می‌شود.

2. مشاوره روان‌شناختی: در این نوع مشاوره، مشاور با کودک یا نوجوان کار می‌کند تا به مسائل روانی مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و… پرداخته و راه‌حل‌هایی را برای آن‌ها ارائه کند.

3. مشاوره خانواده: این نوع مشاوره برای حل مشکلات خانوادگی و بهبود ارتباطات درون خانواده استفاده می‌شود.

4. مشاوره اعتیاد: برای کمک به کودکان و نوجوانانی که با مواد مخدر و الکل مواجهه می‌شوند، مشاوره اعتیاد ارائه می‌شود.

5. مشاوره اجتماعی: مشاوره اجتماعی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا با مسائل اجتماعی مانند بلوغ، دوستیابی، فشار همسالان، و… کنار بیایند.

6. مشاوره حرفه‌ای: برای کودکان و نوجوانانی که به دنبال راهنمایی درباره حرفه و آینده‌شان هستند، مشاوره حرفه‌ای ارائه می‌شود.

7. مشاوره روابط عاطفی: این نوع مشاوره برای کمک به کودکان و نوجوانان در امور مربوط به روابط عاطفی و عاشقانه ارائه می‌شود.

8. مشاوره تغذیه و ورزش: برای کمک به کودکان و نوجوانان در ایجاد روند سالم زندگی و تغذیه صحیح، مشاوره تغذیه و ورزش ارائه می‌شود.

9. مشاوره فرهنگی و اجتماعی: این نوع مشاوره برای کمک به کودکان و نوجوانان در درک بهتر فرهنگ و اجتماع خود و همچنین ارتباط با جوامع مختلف ارائه می‌شود.

10. مشاوره مسیر زندگی: برای کمک به کودکان و نوجوانان در تعیین اهداف و رسیدن به رویاهایشان، مشاوره مسیر زندگی ارائه می‌شود.

مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

مشاوره کودک و نوجوان به کودک یا نوجوان کمک می کند تا نگرانی هایی را که ممکن است در رشد اجتماعی ، عاطفی یا شناختی آنها ایجاد کند ، کشف کنند. روند درمانی مشاوره کودک و نوجوان به آنها این فرصت را می دهد تا احساسات دشوار یا گیجی را در یک محیط امن با مرزهای مشخص ابراز کنند.

چه حوادثی ممکن است بر سلامت روان کودک و نوجوان تاثیر بگذارد؟

تولد یک خواهر و برادر مرگ عزیزی مانند یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی آزار جسمی فقر یا بی خانمانی بلای طبیعی خشونت خانگی نقل مکان به مکان جدید یا حضور در مدرسه جدید اذیت شدن پذیرفتن مسئولیت بیشتر از سن مناسب طلاق یا جدایی والدین و ...

وظایف مشاوره کودک چیست؟

مشاوره کودک خدمات بسیاری را به کودکان و نوجونان آسیب پذیر انجام می دهند. از همه مهمتر ، این متخصصان بهداشت روان با داشتن دانش کامل درمورد کمک به کودک شما می توانند از کمکی که برای حل مشکلات خود و از سرگیری یک زندگی سالم و تولیدی لازم است دریافت کنند.

مشاوران کودک چه کسانی هستند؟

مشاوران کودک متخصصان بهداشت روان هستند ، که بینش بسیار خوبی در مورد رشد اجتماعی و عاطفی و سلامت روان کودک شما ارائه می دهند. درک این نکته مهم است که بسیاری از اوقات اشکالات در این مناطق ممکن است برای افراد نزدیک به کودک قابل مشاهده نباشد. اینجاست که مشاوران کودک وارد می شوند.

چگونه می توان با نوجوانان رابطه برقرار کرد؟

6 نکته برای ایجاد روابط اصیل با نوجوانان 1) گوش کنید ... 2) جنبه انسانی خود را نشان دهید. ... 3) در صورت لزوم مرزها را تعیین کنید. ... 4) مقاومت را به عنوان محافظت در نظر بگیرید. ... 5) مهارت های اساسی مشاوره را ، فارغ از حرفه خود ، بیاموزید. 6) مراقبت از خود را تمرین کنید.

7 دیدگاه دربارهٔ «مشاوره کودک و نوجوان چیست؟»

  1. سلام وقت بخیر خواهر کوچیکتر من خیلی لجباز و پرخاشگره و الان حدودا طبق روال قبلی 3 یا 4 ساعت داره جیغ میزنه و پرخاشگری میکنه و وسایل اطرافش رو پرت میکنه میشه یه راه حل کلی بهم بگید ممنون

    1. روان درمانی، گفتگو یا گفتار درمانی، مشاوره یا به سادگی درمان – صرف نظر از نامی که با آن شناخته می شود، مشاوره سلامت روان می تواند برای افرادی که با مشکلات عاطفی، چالش های زندگی و نگرانی های سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند، مفید باشد. درمان می تواند به بهبود علائم بسیاری از شرایط سلامت روان کمک کند.

  2. سلام من کودک 3 ساله ای دارم که به شدت لجباز شده و هر حرفی که ما بهش میزنیم برعکس اونو انجام میده امکانش هست راهنماییم کنید؟

    1. سلام وقت بخیر
      این رفتار کودکتان را باید رفتار خودتون یا همسرتون جست و جو کنید. رفتار فرزندتون میاوته ریشه در دیده نشدن داشته باشه با این کار می خواد سرکوبای درونیش رو تخلیه کنه یه جورایی داره شمارو تنبیه می کنه.

    1. در اصل، مشاوره مهارت ها و روش های لازم را برای مدیریت احساسات و موقعیت های استرس زا در اختیار کودکان قرار می دهد. سطح بالاتری از عزت نفس و اعتماد به نفس را ارتقا می دهد، می تواند مهارت های اجتماعی را بهبود بخشد و برای سهولت انتقال بین مراحل زندگی عمل می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هجده =