ثبت نام
بازی سازی اندروید

طراحی و بازی سازی اندروید

سرفصل‌های مقاله

هنگام ایجاد برنامه‌های بازی سازی اندروید جدید در App Inventor، ما معمولاً هنوز توسعه‌دهندگان حرفه‌ای نیستیم که بتوانیم آثار خود را در Play Store قرار دهیم. بازی سازی اندروید بنابراین، App Inventor به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را به‌عنوان فایل‌های apk. ذخیره کنید که می‌توانید به صورت دستی بازی سازی اندروید روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

امنیت سیستم عامل اندروید به گونه ای طراحی شده است که ما را از نصب برنامه های ناامن جلوگیری کند. تنها برنامه‌هایی که می‌توانند از فروشگاه Play دانلود شوند توسط Google ایمن در نظر گرفته بازی سازی اندروید می‌شوند. همه بقیه، به گفته آنها، از منابع غیر قابل اعتماد می آیند. برای اینکه بتوانیم بازی خود را روی یک دستگاه موبایل نصب کنیم.

بازی سازی اندروید

باید در تنظیمات دستگاه گزینه ای را فعال کنیم که امکان نصب برنامه ها را از خارج از Play Store فراهم می کند (تنظیمات، امنیت، اجازه نصب برنامه ها از منابع ناشناس).پنجره App Inventor 2 دارای دو بازی سازی اندروید بخش اصلی است. اولی Designer است که ظاهر برنامه ای را که ایجاد می کنیم مدل می کنیم و دومی Blocks است.

که با ایجاد اسکریپت های ساخته شده از پازل هایی به نام بلوک در اینجا عملیات آن را ایجاد می کنیم. با استفاده از دکمه‌های قابل مشاهده در گوشه سمت راست بالای صفحه، بین بخش‌ها جابه‌جا می‌شویم.بیایید بازی سازی اندروید ابتدا به بخش Designer نگاه کنیم. اولین گروه از سمت چپ، پالت مؤلفه (A) است.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله آموزش برنامه نویسی اندروید بپردازید.

کامپوننت ها عناصر آماده ای هستند که در برنامه قرار می دهیم. همه اجزاء به گروه ها تقسیم می شوند – بسته به هدف و قابلیت های آنها. در یک گروه جداگانه اجزایی وجود دارد که به شما امکان می دهد بازی سازی اندروید ظاهر پنجره برنامه (رابط کاربری) را مدل کنید و در یک گروه جداگانه – اجزایی که استفاده از سنسورها (سنسورها) را امکان پذیر می کند مانند ژیروسکوپ.

اجزای مورد نیاز را به بخش بعدی – در صفحه پیش نمایش (B) بکشید. او به ما نشان می دهد که وقتی برنامه ما را روی دستگاه اندرویدی اجرا می کنیم چه شکلی خواهد بود. برخی از مؤلفه ها در پنجره برنامه بازی سازی اندروید نامرئی هستند، اما افزودن آنها برای استفاده از توابع داخلی ضروری است.وقتی کامپوننتی را به برنامه اضافه می کنیم.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله آموزش برنامه نویسی اندروید برای نوجوانان بپردازید.

در بخش سوم پنجره Designer – که در لیست (C) است، ظاهر می شود. در آنجا می توانیم نام تک تک عناصر اضافه شده به برنامه را نیز تغییر دهیم و همچنین آنها را حذف کنیم. ظاهر هر جزء را می توان با بازی سازی اندروید تغییر مقدار خواص آن تغییر داد. تمام ویژگی های مؤلفه را می توان نه تنها هنگام طراحی پنجره برنامه، بلکه از سطح اسکریپت ها نیز تغییر داد.

به طور کلی می توان گفت که برنامه نویسی به تغییر دینامیکی ویژگی های عناصر قابل مشاهده تحت تأثیر رویدادهایی که رخ داده است، خلاصه می شود.کادر سفید بزرگ در قسمت مرکزی پنجره فضای کاری ما بازی سازی اندروید است – اینجا جایی است که اسکریپت هایی را که برنامه قرار است بر اساس آن اجرا شود مرتب می کنیم.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله برنامه نویسی اندروید برای کودکان بپردازید.

کادر سفید بزرگ در قسمت مرکزی پنجره فضای کاری ما است – اینجا جایی است که اسکریپت هایی را که برنامه قرار است بر اساس آن اجرا شود مرتب می کنیم.پس از رفتن به پنجره Blocks، دسته بندی (Blocks) بلوک های بازی سازی اندروید موجود و یک فیلد سفید بزرگ (Viewer) را می بینیم. با انتخاب دسته های موجود، می توانیم بلوک های موجود در آنها را مرور کنیم.

همانطور که در Scratch، بلوک ها در رنگ های مختلف هستند، که تشخیص و پیدا کردن آنها را آسان می کند. علاوه بر موارد اولیه، بلوک های مربوط به اجزای اضافه شده توسط ما به برنامه را نیز داریم. هر چه بازی سازی اندروید اجزای بیشتری داشته باشیم – بلوک های بیشتری در اختیار داریم و بنابراین برنامه های ما می توانند عملکردهای بیشتری داشته باشند.

همه بلوک ها را می توان روی فیلد سفید کشیده و اسکریپت هایی ایجاد کرد که عملکرد برنامه ما را توصیف می کند.در گوشه سمت راست پایین، نماد سطل زباله را می بینیم. با کشیدن اسکریپت های قرار داده بازی سازی اندروید شده در قسمت سفید روی آن، می توانید آنها را حذف کنید. در بالای سبد دکمه هایی وجود دارد که به شما امکان بزرگنمایی و کوچکنمایی بلوک ها را می دهد.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله آموزش برنامه نویسی اندروید با جاوا بپردازید.

یک نماد کوله پشتی در گوشه سمت راست بالا وجود دارد. این یک طاق اسکریپت است. این اتفاق می افتد که ما می خواهیم از یک اسکریپت در چندین پروژه استفاده کنیم  می توانیم آن را در کوله پشتی پنهان بازی سازی اندروید کنیم، و سپس، پس از ایجاد و راه اندازی پروژه دیگری، آن را بیرون بکشیم و از آن استفاده کنیم.

این سرعت برنامه نویسی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. قبل از شروع به ساخت بازی ها و برنامه ها، بهتر است با بلوک های موجود آشنا شوید تا حرکت در برنامه را برای ما آسان تر کنید. هنگامی بازی سازی اندروید که ماوس را روی یک بلوک نگه می دارید، یک راهنمای ابزار به زبان انگلیسی نمایش داده می شود که عملکرد آن را توضیح می دهد.

چگونه یک کرونومتر بسازیم اولین اپلیکیشن موبایلی که با هم خواهیم ساخت، کرونومتر خواهد بود. پنجره برنامه شامل یک فیلد نمایش زمان شمارش شده (با دقت دهم ثانیه) و سه دکمه – شروع شمارش بازی سازی اندروید معکوس، توقف شمارش معکوس و تنظیم مجدد زمان شمارش شده است. ما می خواهیم به این اثر برسیم.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله برنامه کد نویسی اندروید بپردازد.

نرم افزار بازی سازی اندروید

مرحله اول: مدل سازی پنجره برنامه در مرحله اول ایجاد یک کرونومتر، ما موارد زیر را انجام خواهیم داد:تا ظاهرش را نقاشی کند مؤلفه ها، یعنی فیلد نمایش زمان شمارش شده و دکمه ها را می توان در پالت مؤلفه، بازی سازی اندروید در گروه رابط کاربری پیدا کرد. فیلد نمایش زمان، Label – یعنی یک برچسب خواهد بود. از طرف دیگر، دکمه ها جزء Button هستند.

اگر بخواهیم یک مؤلفه Label و سه مؤلفه Button را به پنجره پیش نمایش بکشیم، می توانیم اثر زیر را دریافت کنیم:اجزاء هنوز فرمت نشده اند (مثلاً دکمه ها هنوز متن مناسبی ندارند) و نمی توانید آنها را در یک بازی سازی اندروید خط مرتب کنید – اجزای اضافه شده یکی بالای دیگری ردیف می شوند و یک ستون بزرگ ایجاد می کنند. راه حلی برای این وجود دارد.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله برنامه نویسی اندروید با پایتون بپردازید.

1. در پالت کامپوننت، در گروه Layout، کامپوننت هایی وجود دارد که به شما اجازه می دهد ترتیب عناصر پنجره برنامه را تغییر دهید. ما از دو جزء از این گروه استفاده خواهیم کرد.2. اولین مورد VerticalArrangement است.پس بازی سازی اندروید از تغییر مناسب ویژگی های آن، پنجره برنامه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

در بالا یک برچسب که زمان شمارش شده را نشان می دهد، و در قسمت پایین یک جزء قرار می دهیم که به شما امکان می دهد دکمه ها را در یک خط تنظیم کنید. .3. در قسمت Properties، ویژگی بازی سازی اندروید های جزء VerticalArrangement را تنظیم کنید: AlignHorizontal و AlignVertical باید مقدار Center را دریافت کنند.

به همین دلیل، عناصر قرار داده شده در داخل آنها در مرکز کامپوننت و پس از اصلاح بیشتر ویژگی ها، همچنین در مرکز پنجره برنامه ما قرار می گیرند.4. ویژگی Height باید مقدار والد Fill را بگیرد – به طوری بازی سازی اندروید که ارتفاع مؤلفه متناسب با ارتفاع صفحه برنامه ما باشد. ویژگی Width نیز باید روی Fill والد تنظیم شود – به طوری که عرض مولفه متناسب با عرض صفحه باشد.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله ساده ترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید بپردازید.

5. BackgroundColor به شما امکان می دهد رنگ پس زمینه برنامه ما را تغییر دهید.6. همه عناصر به طور همزمان در پنجره برنامه و داخل جزء VerticalArrangement قرار می گیرند.7. یک Label – که برچسبی بازی سازی اندروید برای چاپ زمان است – و یک HorizontalArrangement – به برنامه خود اضافه می کنیم – مولفه ای که اجازه می دهد عناصر را در یک خط مرتب کنید.

8. مراحل بعدی تغییر ویژگی های اجزای اضافه شده خواهد بود. ما با برچسب شروع می کنیم. اولین تغییری که انجام می دهیم اندازه فونت است. اندازه پیش فرض 14 است، اما ممکن است قابل خواندن نباشد بازی سازی اندروید . با تغییر خاصیت FontSize – به عنوان مثال، به 64، فونت را بزرگتر می کنیم.9. دومین خاصیت که تغییر خواهیم داد Text است.

این ویژگی برای چیزی است که روی برچسب نوشته شده است. در ابتدا، برچسب باید زمانی را نشان دهد که هنوز کسر نشده است – می توانیم مثلاً 00: 00: 0 را وارد کنیم.10. ویژگی های مؤلفه HorizontalArrangement ممکن بازی سازی اندروید است بدون تغییر باقی بماند. اکنون از آن برای قرار دادن سه دکمه در داخل آن استفاده می کنیم – جزء Button.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله ساده ترین زبان برنامه نویسی اندروید بپردازید.

11. در هر یک از دکمه ها ویژگی Text را با تنظیم متن مناسب روی هر یک از آنها تغییر می دهیم: Start، Stop و Reset.12. علاوه بر این، برای اینکه دکمه ها هنگام ایجاد اسکریپت ها اشتباه نشوند، می توانیم نام بازی سازی اندروید آنها را تغییر دهیم – در حال حاضر آنها Button1، Button2 و Button3 نامیده می شوند.

پس از انتخاب دکمه در پنجره پیش نمایش یا در لیست اجزا، می توانید از دکمه تغییر نام در زیر لیست استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد نام‌های جدیدی را به مؤلفه‌ها بدهید که از سطح اسکریپت برنامه بازی سازی اندروید به آنها ارجاع خواهیم داد. می‌توانیم دکمه‌های خود را بر اساس نماد مجارستانی نامگذاری کنیم – btnStart، btnStop و btnRestart.

نماد مجارستانی این روشی برای نوشتن نام متغیرها و اشیا است که شامل قبل از متغیر / نام شی مناسب با یک حرف کوچک (حروف) است که نوع این متغیر / شی را مشخص می کند. بازی سازی اندروید برای دکمه ها (Button) میانبر قبل از نام واقعی btn و برای برچسب ها lbl است. پس از چسباندن ابتدا به نام‌های خاص، کل نام به نظر می‌رسد که از مجارستانی آمده است – از این رو نام نماد.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله برنامه نویسی اندروید چیست بپردازید.

13. نام را می توان روی برچسب استفاده شده برای نمایش زمان نیز تغییر داد. به عنوان مثال آن را lblCzas بنامیم.14. در صورت تمایل می توانیم ویژگی های مسئول ظاهر آنها را در دکمه ها بازی سازی اندروید نیز تغییر دهیم.BackgroundColor رنگ پس زمینه دکمه FontBold فونت Bold در حروف روی دکمه
فونت ایتالیک FontItalic در حروف روی دکمه.

نوع فونت FontTypeface – چهار فونت برای انتخاب وجود دارد Image پس از انتخاب این گزینه، امکان آپلود یک فایل گرافیکی را داریم که در دکمه قرار می گیرد شکل شکل دکمه TextAlingment تراز کردن متن روی بازی سازی اندروید دکمه – می تواند در مرکز یا در کناره های دکمه باشد TextColor رنگ متن روی دکمه.

15. پنجره برنامه اکنون به پایان رسیده است. با این حال، این بدان معنا نیست که می توانیم از Designer به پنجره Blocks حرکت کنیم – اگر اکنون این کار را انجام دهیم، در بین بلوک هایی که بیشتر به آن نیاز بازی سازی اندروید داریم، یعنی بلوک هایی که برای اندازه گیری زمان استفاده می شوند، نخواهیم یافت.

برای اینکه چنین بلوک هایی برای استفاده در دسترس باشند، باید جزء مناسب – ساعت را اضافه کنیم. ما می توانیم او را در گروه سنسورها پیدا کنیم. این یکی از اجزایی است که در پنجره برنامه نامرئی است  بازی سازی اندروید – اما به شما امکان می دهد از بلوک های اضافی استفاده کنید.16. کارکرد اصلی که ساعت ارائه می دهد این است که رویدادها را با فاصله زمانی ثابت راه اندازی کند.

این فاصله از خصوصیات جزء تنظیم شده و به عنوان TimerInterval مشخص شده است.این مقدار بر حسب میلی ثانیه بیان می شود. برای اینکه ساعت ما هر دهم ثانیه رویدادها را فعال کند – این  بازی سازی اندروید میزان دقت کرونومتر ما خواهد بود – ویژگی TimerInterval باید روی 100 تنظیم شود.17. ما به یکی دیگر از ویژگی های این مؤلفه علاقه مند خواهیم بود – TimerEnabled.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله برنامه نویسی اندروید با جاوا اسکریپت بپردازید.

این به شما می گوید که چه زمانی ساعت فعال است و چه زمانی فعال نیست. پس از شروع برنامه ما، زمان هنوز نباید معکوس شمارش شود، اما مقدار اولیه آن از ویژگی TimerEnabled در مؤلفه Clock باید بازی سازی اندروید نادرست باشد (تیک این فیلد بدون علامت است).مرحله دوم: اسکریپت نویسی
وقتی پنجره کرونومتر ما طراحی شد.

و بلوک ها شامل موارد لازم برای ایجاد اسکریپت ها می شوند – می توانیم به برنامه نویسی ادامه دهیم.الگوریتم عملکرد کرونومتر ما بسیار ساده خواهد بود. یک رویداد در هر دهم ثانیه فعال می شود. عمل بازی سازی اندروید این رویداد افزایش مقدار متغیر با شمارش دهم ثانیه است. اگر این متغیر به مقدار 10 برسد، صفر می شود و متغیر دیگری – counting seconds – مقدار آن را 1 افزایش می دهد.

اگر متغیر شمارش ثانیه به مقدار 60 برسد – به صفر بازنشانی می شود و متغیر counting دقیقه مقدار آن را 1 افزایش می دهد. هر بار که رویداد فعال می شود، متن روی برچسب که زمان سپری شده را بازی سازی اندروید نشان می دهد نیز تغییر می کند.متغیرها را ایجاد می کنیم1. برای پیاده سازی الگوریتم به سه متغیر نیاز داریم.

یکی برای دهم ثانیه، یکی برای ثانیه و یکی برای دقیقه. هر سه متغیر را با سه بار قرار دادن بلوک زیر در اسکریپت ها ایجاد می کنیم.نام متغیر ایجاد شده باید در آن وارد شود و مقدار اولیه متغیر به آن بازی سازی اندروید ضمیمه شود.2. متغیرهای ما در ابتدا دارای مقدار 0 خواهند بود. بلوکی که به شما امکان می دهد مقدار متغیر را وارد کنید را می توانید در دسته ریاضی پیدا کنید.

ما قبلاً سه متغیر ایجاد کرده ایم.اکنون می توانیم به مهمترین عنصر کرونومتر خود برویم. بلوک های مربوط به جزء ساعت را نمایش می دهیم. در آنجا ما بلوک زمانی که Clock1.Timer انجام می دهد را بازی سازی اندروید می یابیم که به آن علاقه مندیم، که رویدادی را با بازه زمانی مشخص آغاز می کند. این بلوک به عنوان یک حلقه عمل می کند.

ما بلوک های دیگر را درون آن قرار می دهیم و دنباله حاصل به لطف محرک های بعدی رویداد بارها تکرار می شود.1. ساخت حلقه خود را با افزایش مقدار متغیری که دهم ثانیه نگه می دارد شروع می کنیم. ما بازی سازی اندروید از بلوکی استفاده می کنیم که به متغیر مقدار جدیدی می دهد – بلوک مجموعه نارنجی، که در آن نام متغیری را که مقدار آن را تعیین می کنیم انتخاب می کنیم.

ما یک بلوک برای اضافه کردن دو مقدار به این بلوک متصل می کنیم – یک بلوک با یک پلاس از دسته ریاضی.در دو فیلد خالی بلوک با علامت مثبت، باید مقدار فعلی متغیر را با نگه داشتن یک دهم بازی سازی اندروید ثانیه (بلاک get نارنجی) و عددی که می خواهیم به آن اضافه کنیم درج کنیم – در اینجا از یک بلوک ساده استفاده می کنیم.

مقادیر عددی، که در دسته ریاضی نیز یافت می شود (به طور پیش فرض دارای مقدار 0 است، با این حال، ما می توانیم هر عددی را وارد کنیم – در مورد ما 1 خواهد بود). ما قبلاً از همان بلوک با افزودن مقادیر اولیه به بازی سازی اندروید متغیرهای خود استفاده کرده ایم.2. بلوک بعدی که به حلقه خود اضافه می کنیم یک دستور شرطی if است. این بلوک را می توان در گروه کنترل پیدا کرد.

معادل بلوک Scratch است. این امکان اجرای یک قطعه کد را در صورت رعایت یک شرط خاص فراهم می کند.3. در مورد ما، شرط شمارش کل ثانیه خواهد بود – زمانی که متغیر شمارش دهم دهم ثانیه برابر با 10 باشد. بازی سازی اندروید برای ایجاد شرط از بلوک get استفاده می کنیم که مقدار متغیر را می خواند، بلوک با علامت مساوی از دسته ریاضی و بلوک با مقدار عددی برای وارد کردن.

در زیر شرط، می‌توانیم دنباله اعمالی را که در صورت درست بودن شرط انجام می‌شوند، مشخص کنیم. اولین کاری که باید انجام دهید این است که مقدار متغیری را که دهم ثانیه را نگه می دارد تغییر دهید – اکنون بازی سازی اندروید باید 0 باشد.4. مرحله بعدی این است که مقدار متغیر نگهدارنده ثانیه ها را یک بار افزایش دهید قبلاً با شمارش دهمهای ثانیه ساختار مشابهی ایجاد کرده ایم.

همچنین باید دستور شرطی دیگری بسازیم، بسیار شبیه به قبلی، اما بررسی کنیم که آیا کل دقیقه گذشته است یا خیر.5. اگر شرط 60 بودن مقدار متغیر نگهدارنده ثانیه برآورده شد، مقدار متغیر نگهدارنده بازی سازی اندروید دقیقه را یک برابر افزایش دهید و متغیر نگهدارنده ثانیه را به صفر برسانید.6. شمارش معکوس زمان قبلا توسط ما شرح داده شده است.

با این حال، ما هنوز اطلاعاتی در مورد زمان کسر شده روی برچسب نداریم. ما از بلوک اختصاص داده شده به برچسب خود استفاده خواهیم کرد – lblCzas .Text to را تنظیم کنید. این به شما امکان می دهد بازی سازی اندروید مقدار ویژگی Text جزء lblCzas را از اسکریپت ها تغییر دهید.7. ما فقط می توانیم یک رشته را به ویژگی Text اختصاص دهیم.

برای اینکه ساختار مناسب زمان چاپ را حفظ کنیم، برای ایجاد بازی سازی اندروید رشته مورد نیاز به یک بلوک اتصال صورتی (متن دسته) نیاز داریم.8. به طور پیش فرض، join فقط به شما امکان می دهد دو رشته را به هم بپیوندید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پانزده =