ثبت نام
برنامه نویسی مهد کودک

برنامه نویسی مهد کودک و پیش دبستانی

سرفصل‌های مقاله

برنامه نویسی مهدکودک در واقع بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید! بچه‌های پنج‌ساله می‌توانند برخی از مفاهیم اساسی کدنویسی را درک کنند، حتی اگر ندانند که دقیقاً چیست. برنامه نویسی مهد کودک گام گذاشتن در مسیری به سوی IT است.

بنابراین دقیقاً کدنویسی برای کودکان 5 ساله چگونه است؟ همانطور که مشخص است، همه ما به طور منظم از مفاهیم کدنویسی استفاده می کنیم بدون اینکه حتی به آن فکر کنیم! تعجب خواهید کرد که چگونه تقریباً هر کاری که در زندگی روزمره خود انجام می دهید می تواند به عنوان مثال در هنگام توضیح مفاهیم برنامه نویسی رایانه برای بچه ها استفاده شود. مسواک زدن؟ لباس پوشیدن؟ درست کردن پنکیک؟ همه اینها نمونه هایی از الگوریتم های واقعی هستند که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم. در ادامه نحوه استفاده از این مثال‌ها را در فعالیت کدنویسی مهدکودک برای کلاس درس توضیح خواهیم داد.

اگر به دنبال معرفی مفاهیم اولیه کدنویسی در مهد کودک هستید، در اینجا چند راه فوق العاده آسان برای انجام آن وجود دارد. همچنین می‌توانید از صفحه آموزش برنامه نویسی کودکان دیدن فرمایید.

5 اصل برنامه نویسی مهد کودک

Kindergarten programming 1

برنامه نویسی مهد کودک : مفهوم الگوریتم

اگر از کلمه الگوریتم برای یک کودک پنج ساله استفاده کنید، احتمالاً معنای زیادی برای آنها نخواهد داشت. با این حال، آنها در واقع از الگوریتم ها به صورت روزانه استفاده می کنند و مفهوم آن آسان است. اگر به دنبال معرفی کدنویسی ساده برای بچه ها هستید، بهترین راه برای شروع آموزش الگوریتم ها است.

الگوریتم دستورالعملی است که به منظور تکمیل یک کار خاص و دریافت نتیجه مورد نظر داده می شود. بنابراین، یک برنامه نویس کامپیوتری الگوریتمی می نویسد تا به رایانه بگوید چگونه یک کار خاص را برای تولید آن نتیجه انجام دهد.

توضیح الگوریتم ها برای مهدکودک ها به معنای گفتن آنها به زبان خودشان است. به کارهایی فکر کنید که هر روز انجام می‌دهند یا هر روز انجام می‌شوند.

یک مثال عالی این است که تصمیم بگیرید وقتی لباس می پوشید کدام لباس را بپوشید. بنابراین، اگر به تازگی از حمام یا دوش خارج شده باشید، ابتدا کدام لباس را می پوشید؟ بعد از شلوار جین لباس زیرتان را نمی پوشید؟ یا تی شرت خود را روی ژاکت / جامپر خود قرار نمی دهید. هنگام لباس پوشیدن، دستور خاصی برای پوشیدن لباس وجود دارد تا مطمئن شوید که لباس درست می پوشید.

شما می توانید این الگوریتم را با استفاده از یک جدول زمانی بصری در مراحل بنویسید. دانش آموزان باید مراحل را به منظور طراحی الگوریتم صحیحی که آنها را به ترتیب مناسب بپوشاند، قرار دهند. برنامه نویسان کامپیوتر باید مراحل پیچیده را تجزیه کرده و به درستی ترتیب دهند. این فرآیند تجزیه نامیده می شود و یکی از چهار سنگ بنای تفکر محاسباتی است.

مفهوم برنامه نویسی مهدکودک : دنباله

آموزش مفهوم سکانس به بچه ها کار نسبتاً آسانی است. توالی اساساً تکمیل یک کار به ترتیب خاصی است. بنابراین، اگر به الگوریتم های بالا مراجعه کنیم، به معنای مرتب کردن آن دستورالعمل ها است. یک مقدمه عالی برای برنامه نویسی مهد کودک است، یادگیری در مورد توالی است، زیرا این یک مهارت اصلی است که برای بسیاری از مفاهیم در سراسر برنامه درسی اساسی است.

شما به راحتی می توانید با خواندن یک کتاب محبوب کودکان یا قافیه مهد کودک، یک درس در مورد ترتیب بندی را ادغام کنید. داستان را به تصاویری تقسیم کنید که توالی وقایع کتاب شما را توضیح دهد. برای مثال، اگر از داستان محبوبی مانند شنل قرمزی استفاده می‌کنید، می‌توانید از دانش‌آموزان بخواهید که ترتیب صحیح وقایع را وقتی قرمز کوچولو به خانه مادربزرگ می‌رود شناسایی کنند. این فعالیت سرگرم کننده قابل چاپ به بچه ها کمک می کند دنباله یک داستان را درک کنند.

برنامه نویسی مهد کودک : حلقه

کلمه حلقه را برای بچه ها ذکر کنید و آنها ممکن است از قبل ایده ای در مورد آن داشته باشند. حلقه چیست؟ چیزی که بارها و بارها می چرخد درست است؟

در کدنویسی، حلقه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که دوباره و دوباره چیزی را تکرار کنید. حلقه ها تکرار می شوند تا زمانی که دستور توقف کامپیوتر را بدهید. در برخی موارد، ممکن است به رایانه خود بگویید که پس از اینکه حلقه را چندین بار تکرار کرد، متوقف شود. در موارد دیگر، ممکن است به رایانه خود بگویید پس از برآورده شدن یک شرط خاص متوقف شود.

وقتی به بچه های مهدکودک کدنویسی را توضیح می دهیم، اگر با مثالی از کاری که قبلاً هر روز انجام می دهند شروع کنیم مفید است. البته فواید برنامه نویسی کودکان بسیار است. برای حلقه‌ها، یک مثال می‌تواند این باشد که چگونه هر روز به مدرسه می‌رسند. اگر کودک هر روز مسیرهای مشابهی را با پای پیاده یا با ماشین طی کند، این می تواند یک حلقه در نظر گرفته شود.

از مهدکودک‌هایتان بخواهید مراحلی را که برای رسیدن به مدرسه برمی‌دارند شرح دهند. شاید اینها ممکن است:

از خانه بیرون بروید و به ایستگاه اتوبوس بروید
منتظر اتوبوس باش
سوار اتوبوس مدرسه شوید
توقف انجام دهید
به مدرسه رسیدن
به سمت کلاس مهد کودک بروید

آیا اگر مجبور نباشیم هر بار که به مدرسه می‌رویم همه این مراحل را بنویسیم، خیلی ساده‌تر نیست؟ ما قبلاً این کار را به‌طور طبیعی انجام می‌دهیم، با برچسب‌گذاری این الگوریتم به‌عنوان روال «رسیدن به مدرسه». از آنجایی که هر روز همان مراحل را تکرار می کنیم، این یک حلقه در نظر گرفته می شود. ممکن است به رایانه خود بگوییم که این حلقه را هر روز به مدت 100 روز تکرار کند. یا ممکن است به رایانه خود بگوییم که این حلقه را در روزهای هفته تکرار کند اما در آخر هفته نه. این دستورالعمل‌ها به رایانه ما کمک می‌کنند تا بداند چه زمانی اجرای حلقه را متوقف کند.

برنامه نویسان کامپیوتر از حلقه ها برای کارآمدتر کردن برنامه های خود استفاده می کنند. وقتی دانش‌آموزان مهدکودک حلقه‌ها را یاد می‌گیرند، سریع‌تر و کارآمدتر می‌شوند. برای مثال، یادگیری نحوه لباس پوشیدن برای زمان بازی در فضای باز سریعتر پیش می رود، زمانی که معلم فقط باید بگوید «لباس بپوش» و مجبور نیست به هر کودک بگوید که هر لباس را جداگانه بپوشد.

مفهوم کدگذاری : تجزیه

تجزیه به معنای تجزیه مشکلات به مراحل کوچکتر قابل مدیریت است. ما می توانیم به دانش آموزان مهدکودک در مورد تجزیه آموزش دهیم و از آنها بخواهیم کارهای روزمره خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنند.

از دانش آموزان خود بخواهید نحوه مسواک زدن را به شما آموزش دهند. آنها ممکن است به سرعت برس را بردارند و به شما بگویند مسواک بزنید. آنها را وادار کنید کوچکتر فکر کنند! ابتدا باید آب را روشن کنید، سپس مسواک خود را بردارید، سپس خمیر دندان را روی مسواک قرار دهید، سپس کمی آب اضافه کنید، سپس مسواک را بردارید و آن را به جلو و عقب روی دندان های خود بمالید. . این عمل را تا زمانی که دندان هایتان تمیز شود تکرار کنید. مراحل زیادی برای مسواک زدن لازم است!

تجزیه می تواند این وظایف را به تکه های کوچکی که یک کامپیوتر می تواند درک کند تقسیم کند.

مفهوم کدگذاری : شعبه

انشعاب اساساً به معنای بررسی شرایطی است که انتخاب انجام شده را تعیین می کند. بنابراین، به عبارت دیگر، تصمیم گیری بسته به آنچه اتفاق می افتد یا اتفاق افتاده است.

هنگام توضیح انشعاب مفهوم کدنویسی برای بچه ها، می توانید از نمونه ای از روز مدرسه آنها با استفاده از مراحل مختلف استفاده کنید. می توانید با چیزی که انتظار دارید اتفاق بیفتد شروع کنید.

1-بیدار شوید
2-لباس بپوش
3-صبحانه بخوریدمسواک بزنید
4-به مدرسه بروید
5-از مدرسه به خانه بیایید
6-بازی کنید
7- شام بخورید
8-کتاب بخورید
9-به رختخواب بروید

سپس برای پرداختن به جزئیات بیشتر می توانید مواردی مانند:
اما اگر چهارشنبه‌ها بعد از مدرسه تمرین تنیس داشته باشید، چگونه روز شما را تغییر می‌دهد؟
اما پنجشنبه شما برای شام بیرون می روید و دیر به خانه می رسید، بنابراین زمانی برای خواندن کتاب باقی نمی ماند، پس این به چه معناست؟

استفاده از روال‌های آنها، و تغییرات روال عادی آنها، می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا درک کنند که شاخه‌بندی هنگام یادگیری مفاهیم کدنویسی برای بچه‌ها به چه معناست.

Kindergarten programming 2

مفهوم کدنویسی مهدکودک پاداش: اشکال زدایی

اشکال زدایی ربطی به حشرات و حشرات ندارد که بچه ها در باغ پیدا می کنند. اگر چه زمانی که شما برای اولین بار این مفهوم کدنویسی را معرفی کردید، ممکن است آنها فکر کنند.

اشکال زدایی اساساً رفع مشکلی است که در دستورالعمل ها با آن مواجه می شوید تا نتیجه دلخواه خود را ایجاد کنید.

بنابراین، اگر در مورد اشکال زدایی با بچه ها صحبت می کنید، آنها اساساً باید بدانند که برای اشکال زدایی، رفع یک مشکل بالقوه است. اشکال زدایی یکی از مهارت های کدنویسی مورد علاقه من برای آموزش در کلاس مهدکودک است، زیرا این مفهوم مهارت هایی را آموزش می دهد که فراتر از رایانه است. آموزش کدنویسی به بچه ها فواید زیادی دارد و اشکال زدایی به بچه ها کمک می کند تا انعطاف پذیری و مهارت حل مسئله برای آینده خود را ایجاد کنند.

یک مثال خوب برای استفاده از بچه های مهدکودک این است که مراحلی را برای آنها رعایت کنند و در اشتباهاتشان اشتباه کنند. بنابراین، یک “توالی” بنویسید، اما یک مرحله را در جهت اشتباه قرار دهید.

این را می توان به راحتی با استفاده از یک پیچ و خم ساده نشان داد. می توانید از پیچ و خم ساده ما که با یک دسته کارت در زیر ساخته شده است استفاده کنید یا خودتان را بکشید. با دادن دستورالعمل هایی به دانش آموزان شروع کنید که باعث می شود آنها با مانع یا دیوار پیچ و خم برخورد کنند. آنها به زودی متوجه خواهند شد که یک “مشکل” با این دستورالعمل ها وجود دارد و باید بفهمند که چگونه می توانند آنها را برای حل پیچ و خم حل کنند.

اشکال زدایی همیشه ساده ترین مفهوم کدنویسی برای درک نیست. اکثر کودکان ممکن است بی تاب شوند. خیلی ها همونجا جواب می خواهند. این یک مفهوم مهم کدنویسی برای یادگیری است زیرا حل مسئله نقش بزرگی در برنامه نویسی کامپیوتر ایفا می کند.

سوالات متداول در مورد برنامه نویسی برای مهدکودک

کدنویسی در مهدکودک چیست؟
به زبان ساده، کدنویسی به معنای ارائه دستورالعمل به کامپیوتر به زبانی است که آن را می‌فهمد. با شروع فعالیت‌های سرگرم‌کننده بدون پلاگ، می‌توانیم مفاهیم اولیه کدنویسی را به بچه‌های مهدکودک آموزش دهیم.

چگونه به کودک 5 ساله خود کدنویسی را آموزش دهم؟
این غیر واقعی است که از یک کودک 5 ساله انتظار داشته باشیم که بازی و اپلیکیشن طراحی کند. در سن 5 سالگی، بهترین بخش برای یادگیری کدنویسی، شروع با فعالیت های کدنویسی بدون پلاگ است. این فعالیت ها مفاهیم اساسی کدگذاری مانند الگوریتم ها و اشکال زدایی را آموزش می دهند.

چگونه به یک مهدکودک برنامه نویسی را آموزش دهیم؟
بهترین راه برای آموزش برنامه نویسی به مهدکودک ها این است که آنها را با فعالیت های برنامه نویسی بدون پلاگ برای بچه ها درگیر کنید. این فعالیت ها مفاهیم اساسی کدنویسی را به شیوه ای سرگرم کننده و جذاب آموزش می دهند.

چگونه شروع به آموزش کدنویسی به فرزندم کنم؟
راه های زیادی برای شروع آموزش کدنویسی به فرزندتان وجود دارد! همین الان به صفحه ثبت نام بروید و در دوره ها ثبت نام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 2 =