ثبت نام

تفکر انتقادی برای کودکان

سرفصل‌های مقاله

تفکر انتقادی برای کودکان

تفکر انتقادی برای کودکان یک مهارت مهم است که به آنها کمک می کند درک عمیق تری از جهان اطراف خود پیدا کنند. تفکر انتقادی برای کودکان به معنای توانایی تحلیل و ارزیابی اطلاعات، پرسش کردن از سوالات مفهومی، و بررسی دقیق مسائل است. این نوع تفکر به کودکان کمک می کند تا از طریق دیدن مسئله از زوایای مختلف، نتایج ممکن را پیش بینی کنند و به دستیابی به تصمیمات بهتر و راه حل های خلاقانه کمک کند.تفکر انتقادی برای کودکان می تواند به آنها کمک کند تا از دیدگاه های مختلف به مسائل نگاه کنند.

و با اعتماد به نفس و پویایی، به تحلیل و ارزیابی منطقی فکرها و اطلاعات بپردازند. این نوع تفکر به آنها اجازه می دهد تا خودآگاهی بیشتری پیدا کنند و به بهبود مهارت های مشترک مانند مشاهده، شنیداری، و صحبت کردن بپردازند. تفکر انتقادی برای کودکان یک پایه قوی برای یادگیری دائمی ارائه می دهد و به آنها کمک می کند تا به صورت فعال در جهان اطراف خود مشارکت کنند و به عنوان افراد پرسمان و خلاق به رشد و توسعه خود بپردازند.

 

چگونه در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است موفق می شوید؟ برای والدین امروزی، این سوال میلیون دلاری و اضطراب آور است. بچه‌ها نه تنها برای زنده ماندن، بلکه برای پیشرفت در دنیایی که نوآوری‌های تکنولوژیکی دائمی دارد، به چه نوع مهارت‌هایی نیاز دارند؟

تفکر انتقادی برای کودکان مهارتی است که به ایده دادن ادامه می دهد. تفکر انتقادی مناسب نه تنها آنها را با بینش در مورد چند موضوع مفید یا زمینه های خاص تحقیق توانمند می کند، بلکه به آنها اهمیت ادامه رشد را آموزش می دهد، صرف نظر از اینکه در چه وضعیتی از زندگی هستند.

با پایه‌گذاری مهارت‌های تفکر انتقادی برای کودکان، بچه‌ها می‌توانند مهارت‌های آماده آینده مانند کدنویسی را که برای موفقیت در قرن بیست و یکم به آن نیاز دارند، بهتر بیاموزند.

بنابراین، چرا تفکر انتقادی اهمیت دارد؟ بهترین راه رشد تفکر انتقادی برای کودکان چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفکر انتقادی برای کودکان و اهمیت آن (به علاوه دسترسی به منابع رایگان فراوانی برای کمک به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی برای کودکان در تمام سنین) ادامه دهید.

تفکر انتقادی برای کودکان

تفکر انتقادی برای کودکان چیست؟

تفکر انتقادی برای کودکان توانایی تجزیه و تحلیل عینی و ارزیابی یک مشکل برای ایجاد یک قضاوت یا راه حل است. این چیزی بیش از توانایی تفکر عمیق در مورد مسائل مهم است. هم ذهنیتی است که می‌توانند در تحلیل موقعیت‌ها از آن استفاده کنند و هم ابزاری فکری برای استفاده در حل مسئله.

تفکر انتقادی برای کودکان، درک این نکته است که ایده‌های جدید سزاوار بررسی دقیق هستند، حتی اگر به نظر برسند، و توانایی کشف آنها از طریق تجزیه و تحلیل دقیق.اگرچه ممکن است تفکر انتقادی برای بچه‌ها را با یک محیط کلاس درس مرتبط کنید، اما این مهم بیش از یک زمینه آکادمیک است.

توانایی ارزیابی موقعیت‌های زندگی واقعی و نتیجه‌گیری از آن‌ها در کار آینده فرزند شما نیز ضروری است، بدون توجه به اینکه کدام شغل را انتخاب می‌کند.در نهایت، فردی با توانایی های تفکر انتقادی برای کودکان قوی باید بتواند توانایی خود را برای تجزیه و تحلیل موقعیت ها در سناریوهای واقعی واقعی، چه در کار و چه در زندگی، اعمال کند.

چرا تفکر انتقادی برای کودکان مهم است؟

بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم که چرا مهارت های تفکر انتقادی برای یک آموزش جامع و مدرن ضروری است. مهارت های تصمیم گیری را بهبود بخشید. تفکر انتقادی به کودکان توانایی ارزیابی تحلیلی موقعیت و نتیجه گیری از اطلاعات موجود را می دهد.

این قابلیت برای کمک به آنها در تصمیم گیری های مهم در مسیر بسیار مهم است. در حقیقت، نشان داده شده است که مهارت‌های قوی‌تر تفکر انتقادی با تصمیم‌گیری‌های زندگی بهتر مطابقت دارد، حتی نسبت به معیارهایی مانند IQ.

سواد رسانه ای را توسعه می دهد. در عصر دیجیتال، حجم بی‌پایانی اطلاعات (و اطلاعات نادرست) در اینترنت وجود دارد. توسعه سواد جامع در رسانه های دیجیتال همچنین به معنای داشتن مهارت های تفکر انتقادی برای تعامل متفکرانه با محتوای آنلاین، درک اینکه چرا مردم آنچه را که انجام می دهند می گویند، و در مورد اعتماد یا عدم اعتماد به منابع خاص قضاوت می کنند.

برای پیشرفت فرزندتان در تجزیه و تحلیل مسائل روی عکس زیر کلیک کنید.

Untitled design 2

پیکان اشاره بالا

به یادگیری و رشد ادامه دهید. مهمتر از همه، تفکر انتقادی برای هر کسی که می خواهد فراتر از یادگیری کلاس درس رشد کند، کلیدی است. ایده های جدید در همه جای زندگی وجود دارند، اما شما نیاز به طرز فکری دارید تا آنها را در جایی که هستند بشناسید و ملاقات کنید: در رسانه ها، با افراد دیگر، و در هضم دانشی که از قبل می دانید.

پرورش مهارت های تفکر انتقادی به معنای توانایی یادگیری مداوم چیزهای جدید است، صرف نظر از اینکه به چه مرحله ای از زندگی رسیده اید. تفکر انتقادی برای کودکان نه تنها پایه و اساس برتری در مدرسه، بلکه برای داشتن یک زندگی فکری کامل است.

علاوه بر این، یادگیری تفکر انتقادی در مراحل اولیه زندگی بسیار مهم است، زیرا بخشی از رشد شناختی عمومی است که حتی قبل از شروع مدرسه کودکان شروع می شود.به کارگیری این مهارت ها در اوایل زندگی به فرزندان شما کمک می کند تا در زندگی تحصیلی و اجتماعی خود پیشرفت کنند و آنها را بهتر برای آینده آماده کنند.

critical thinking girl robotics

چگونه مهارت‌های تفکر انتقادی را در دانش‌آموزان پرورش دهیم؟

آیا می خواهید مهارت های تفکر انتقادی را برای کودکان توسعه دهید؟ این نکات کاربردی را امتحان کنید!

کنجکاوی در مورد علایق را تشویق کنید.
بچه ها به طور طبیعی در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند و حتی بیشتر در مورد هر چیزی که ممکن است به آن علاقه داشته باشند. یادگیری بیشتر در مورد علایق آنها را عادی کنید تا آنها را با دانش در مورد قدردانی و انتقاد از موضوعات مورد علاقه در آینده توانمند کنید.

آیا فرزند شما اهل بازی است؟ به آن‌ها کمک کنید تا ببینند بازی‌هایی که دوست دارند چگونه ساخته شده‌اند، یا چگونه می‌توانند بازی‌های ساده خودشان را با یادگیری نحوه کدنویسی برنامه‌نویسی کنند.

آیا کودک شما هنر را دوست دارد؟ آنها را به موزه ها ببرید تا در مورد انواع مختلف هنر بیاموزند و به آنها اجازه دهید تا با شیوه های مختلف بیان هنری آزمایش کنند.

سوالات باز بپرسید.در حالی که سؤالات بله یا خیر برای حل آسان تر است، سؤالات باز می توانند یک خط سؤال را ایجاد کنند. بچه ها را تشویق می کند که به طور انتقادی در مورد موضوع مورد نظر فکر کنند یا فقط در مورد نتایج خلاق باشند. می‌توانید از فرزندانتان سؤالات باز بپرسید، نه فقط برای شروع مکالمه، بلکه درباره چیزهایی که در زندگی آنها اتفاق افتاده است. مثلا:

چگونه می خواهید این بحث را با یک دوست حل کنید؟
(در حین خواندن داستان مکث کنید) فکر می کنید بعد چه اتفاقی می افتد؟
آیا می توانید در مورد زمانی که واقعا خوشحال بودید به من بگویید؟
فرزندان خود را با منابع دانش مرتبط کنید.

دانستن چگونگی بازجویی یا تحقیق درباره ایده های جدید برای کودکان یک مهارت ارزشمند است و به آنها کمک می کند تا مهارت های تفکر انتقادی خود را توسعه دهند. آنها را در مورد نحوه استفاده مسئولانه از ابزارهایی مانند اینترنت، کتابخانه، نحوه پرسیدن از دوستان، خانواده یا سایر متخصصان موضوع برای کسب اطلاعات بیشتر آشنا کنید.

یک بحث را باز کنید
بحث یا حتی مناظره می تواند به شروع سریع فرآیند تفکر انتقادی کمک کند. فرزندتان را تشویق کنید تا به عنوان نوعی تفکر، بازجویی یا صرفاً برای طرح ایده، صحبت کند و افکار خود را به اشتراک بگذارد. در حالی که این می تواند در مورد موضوعات آکادمیک بیشتر صدق کند، عادی سازی صحبت کردن در مورد موضوعات روزمره نیز می تواند مفید باشد. مثلا:

از روزت بگو
چه احساسی نسبت به راهی که این اتفاق افتاد؟
آیا می توانید به راه های دیگری فکر کنید که بتوانید این مشکل را حل کنید؟
از چه چیزی در این رویداد بیشتر لذت بردید؟

در پایان روز، تشویق به تفکر انتقادی این است که مطمئن شوید فرزندانتان می توانند از نظر فکری و عاطفی پذیرای ایده های جدید و هیجان انگیز باشند.

منابع مفید برای آموزش تفکر انتقادی به کودکان
در حالی که پرسش و پاسخ شفاهی می تواند در آموزش مهارت های تفکر انتقادی برای بچه ها مفید باشد، منابع مفید فراوانی به صورت آنلاین و در مدرسه وجود دارد. در اینجا یک لیست عالی از منابع برای شروع شما وجود دارد.

بازی های کودکان PBS
بازی های کودکان CBC
خودت فکر کن: راهنمای نهایی تفکر انتقادی (کتاب)
ممکن است یک سیب باشد (کتاب تصویر)
جنگل مغز (کتاب تصویر)
ایده های بزرگ برای متفکران جوان: 20 سوال درباره زندگی و جهان (کتاب)
75 بازی داخلی برای کودکان (مقاله)
مغز سرگرم کننده (بازی)
11 راه برای کمک به فرزندتان در توسعه مهارت های تفکر انتقادی (مقاله)
45+ فعالیت علمی برای کودکان پیش دبستانی (مقاله)
اتللو (بازی رومیزی)
فکر کردن مانند یک وکیل (کتاب)
مهارت های تفکر انتقادی در کدنویسی

یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش تفکر انتقادی به کودکان آموزش کدنویسی است. برنامه نویسی به کودکان کمک می کند تا تفکر انتقادی را از طریق پرورش مهارت هایی مانند:

حل خلاقانه مسئله بیش از یک راه برای دستیابی به راه حل صحیح وجود دارد. امتحان روش های جدید نه تنها تشویق می شود، بلکه ضروری است. فرزندان شما تمرین خواهند کرد که مشکلات بزرگتر را به اجزای کوچکتر تقسیم کنند.

ماندگاری. کدنویسی اغلب می تواند شامل حل مسائل پیچیده باشد و در صورت شکست نیاز به تکرار دارد. به جای تسلیم شدن بعد از اشتباه کردن، بچه ها تشویق می شوند تا دوباره تلاش کنند تا موفق شوند.

تجسم مسائل از منظرهای مختلف یکی از عناصر کلیدی کدنویسی و تفکر انتقادی، در نظر گرفتن مسائل از دیدگاه های مختلف است. برای مثال، هنگام کدنویسی پروژه‌هایی مانند بازی‌ها یا وب‌سایت‌ها، باید خارج از چارچوب فکر کنید: نه از دیدگاه شما به عنوان یک خالق، بلکه از دیدگاه کاربر.

ایرانیان سایبر کلاس های کدنویسی ساختاریافته ای را برای بچه ها ارائه می دهد که بر تعامل و یادگیری از طریق انجام دادن تمرکز دارند. دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا نه تنها در یک محیط کلاس درس، بلکه با تکمیل پروژه‌های واقعی با همکاری هم‌دانش‌آموزان خود، به طور انتقادی درباره کدنویسی فکر کنند.

مهم نیست که فرزند شما در چه مرحله ای از حرفه تحصیلی خود قرار دارد، ایرانیان سایبر آنها را تحت پوشش قرار می دهد. با برنامه های قوی و مترقی برای دبستان، راهنمایی و دبیرستان، دانش آموزان با یادگیری پیشرفت می کنند و از طریق برنامه درسی حرفه ای طراحی شده که متناسب با نیازهای دانش آموز است، پیش می روند.

از یادگیری اصول کدنویسی در سنین جوانی گرفته تا فرصتی برای کارآموزی در دنیای واقعی در دبیرستان، کودک شما می تواند سفر برنامه نویسی خود را در هر مرحله ای آغاز کند. همین امروز ثبت نام کنید تا مهارت های تفکر انتقادی را تقویت کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =