ثبت نام
خطرات بلوغ زودرس در دختران و پسران

خطرات بلوغ زودرس در دختران و پسران

سرفصل‌های مقاله

خطرات بلوغ زودرس برای نوجوانانی که زودتر از همسالان خود بلوغ را شروع می‌کنند، جدی به نظر می‌رسد که این تحول به‌ویژه برای دختران دشوار است.

همانطور که دکتر جولیا گرابر، روانشناس دانشگاه فلوریدا، در یک بررسی اخیر توضیح داد، دخترانی که دچار بلوغ زودرس می شوند در معرض خطر افزایش طیفی از مشکلات روانی اجتماعی از جمله افسردگی، استرس زودرس و مصرف مواد و رفتارهای جنسی اولیه هستند.

تصویر برای پسران در حال رشد اولیه چندان واضح نیست، اما شواهد نشان می دهد که آنها نیز ممکن است از بلوغ جلوتر از همسالان خود دچار عوارض خطرات بلوغ زودرس شوند.

خطرات بلوغ زودرس نگران کننده است، به خصوص به این دلیل که به نظر می رسد میانگین سن بلوغ برای کودکان در سراسر جهان کمتر است. میانگین سن به بلوغ رسیدن یک دختر حدود 16 سال بود.

همانطور که سوزان اولینگ، دکترا، و همکارانش در مقاله ای در سال 2008  توضیح دادند، امروز به 13 سال نزدیک تر است. مطالعات بسیار کمتری زمان بلوغ را در پسران مورد بررسی قرار داده اند، با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که پسران نیز ممکن است زودتر از نسل های گذشته رشد کنند.

خطرات بلوغ زودرس

عوارض بلوغ زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که بلوغ در سنین پایین‌تر شروع می‌شود – با این حال خطرات سلامت روان مرتبط با بلوغ زودرس منحصر به کودکانی نیست که قبل از تولد هشت سالگی خود بلوغ را تجربه می‌کنند.

در عوض، مشکلات سلامت روان زمانی که کودک به طور طبیعی رشد می‌کند بیشتر ظاهر می‌شود، اما جزو اولین افرادی است که در گروه همسالان خود این فرآیند را آغاز می‌کند و ممکن است که با خطرات بلوغ زودرس مواجه شود.

مندل خاطرنشان می کند که اکثر افراد پیش از نوجوانی چیزی جز هماهنگی نمی خواهند. زمانی است که نمی خواهید به هیچ وجه، شکل و شکلی از همسالان خود متمایز شوید.»

مطالعات متعدد نشان می‌دهند که وقتی کودک زودتر از همسالان خود رشد می‌کند، می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر سلامت روان داشته باشد که یکی از خطرات بلوغ زودرس به حساب می اید.

در یکی از نمونه‌های اخیر، کارن رودولف، دکترای دانشگاه ایلینویز و همکارانش، بیش از 160 پسر و دختر را به مدت سه سال دنبال کردند. آنها دریافتند دخترانی که زودتر از همسالان خود به بلوغ می‌رسند، میزان افسردگی را افزایش می‌دهند که از عوارض بلوغ زودرس می توان نام برد.

آنها همچنین دریافتند که در حالی که پسرانی که زودتر به بلوغ می‌رسند در ابتدا سطوح پایین‌تری از خطرات بلوغ زودرس را که شامل افسردگی می شود نسبت به پسران دیربالغ داشتند.

اما به مرور زمان نشانه‌هایی از افزایش اضطراب، تصور منفی از خود و استرس بین فردی را نشان دادند. در پایان دوره مطالعه سه ساله، میزان افسردگی پسران تقریباً به اندازه دختران زودرس بود .

تحقیقات دیگر نشان می دهد که خطرات بلوغ زودرس زودرس به ویژه برای دختران سخت است. در پسران، بلوغ اولیه به جای اختلالات کامل، هم با علائم درونی (مانند اضطراب) و هم با علائم بیرونی (مانند مصرف دخانیات) مرتبط است.

برای دخترا اینطور نیست در میان دختران نوجوان، بلوغ زودرس با اختلالات افسردگی، اختلالات مصرف مواد، اختلالات خوردن و اختلالات رفتاری مخرب همراه است.

گرابر می‌گوید: از میان این خطرات دوران بلوغ، واضح‌ترین و ثابت‌ترین ارتباط بین بلوغ زودرس و افسردگی در دختران است. و برای بسیاری از زنان، بلوغ یک دوره کلیدی در ایجاد افسردگی به نظر می رسد.

مندل می‌گوید: «در دوران کودکی، میزان افسردگی پسران و دختران تقریباً یکسان است، اما زنان بالغ دو تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. “این اختلاف در ابتدای بلوغ وجود ندارد، اما در اواسط بلوغ ریشه دوانده است.”

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله مشاوره کودک و نوجوان  بپردازید.

چرا بلوغ زودرس چالش برانگیز است؟

چرا بلوغ زودرس چالش برانگیز است؟

وقتی بچه ها زود رشد می کنند، نحوه رفتار و تفکر آنها همیشه با ظاهر آنها مطابقت ندارد. سایر کودکان و بزرگسالان ممکن است در مورد توانایی های خود فرضیات نادرستی داشته باشند.

مندل می گوید که رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی کاملاً با سن آنها مطابقت دارد، اما از نظر جسمی پیرتر به نظر می رسند. تصور می شود که این عدم تطابق در قلب” خطرات بلوغ زودرس” باشد.

مفاهیم فرهنگی ممکن است بلوغ را به ویژه برای دختران سخت کند. مندل می گوید که بالغ بودن از نظر جنسی چالش های خاصی را برای زنان جوان به همراه دارد.

رودولف می‌گوید: وقتی دختران زود بالغ می‌شوند، به نظر می‌رسد که فوراً دارای چندین معایب هستند. آنها خود را بیشتر با همسالان خود مقایسه می کنند. آنها بیشتر مضطرب هستند و این نیز یکی دیگر از خطرات بلوغ زودرس است.

در روابط خود با خانواده و دوستان اعتماد به نفس کمتری دارند. و آنها به احتمال زیاد با دوستان – اغلب، دوستان مسن تر – که رفتارهای پرخطری مانند رفتارهای جنسی اولیه و مصرف مواد دارند، معاشرت می کنند.

دکتر رونا کارتر، روانشناس دانشگاه میشیگان، می گوید: به نظر می رسد چنین تأثیر همسالان یکی از اصلی ترین خطرات بلوغ زودرس باشد.

والدین نیز تأثیر دارند. به عنوان مثال، کارتر می گوید، اگر کودکان از نظر جسمی بزرگتر به نظر برسند، “والدین ممکن است آزادی بیشتری به آنها بدهند که شاید سن تقویمی آنها نشان دهد.”

با این حال، والدین کودکان پیش از نوجوانی به سختی باید وحشت کنند. در حالی که کودکانی که زودتر به بلوغ می‌رسند در معرض افزایش خطرات بلوغ زودرس و خطر مشکلات سلامت روانی هستند.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله دوران بلوغ و نوجوانی در دختران و پسران بپردازید.

 استرس زودرس یکی از خطرات بلوغ زودرس

زودرس یکی از خطرات بلوغ زودرس

سؤال کلیدی برای محققان این است که بفهمند چه عواملی باعث می شود برخی از کودکان اثرات منفی بر سلامت روان مرتبط با بلوغ زودرس را تجربه کنند – و چه عواملی ممکن است از آنها محافظت کند.

اما این سوال پیچیده است زیرا بسیاری از عوامل اجتماعی که می‌توانند منجر به مشکلات سلامت روان شوند، خود با شروع زودهنگام بلوغ مرتبط هستند و از خطرات بلوغ زودرس می توان نام برد.

یعنی استرس اولیه زندگی، عدم حضور پدر در خانه، درگیری‌های خانوادگی زیاد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر. اگرچه دلایل این ارتباط مشخص نیست، دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند.

یک محیط ناپایدار می تواند به بدن سیگنال دهد که در سنین پایین تر از نظر جنسی بالغ شود. مندل خاطرنشان می کند: «بچه هایی که بلوغ اولیه را پشت سر می گذارند، تصادفی نیستند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که بلوغ زودرس ممکن است مشکلات مرتبط با ناملایمات اولیه را ترکیب کند تا خطر افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان را حتی بیشتر کند. گرابر می گوید: «این عوامل خطرات بلوغ زودرس ممکن است افزایشی باشند.

برای مثال، او دریافته است که به نظر می رسد عوامل خانوادگی و بلوغ زودهنگام برای افزایش خطر مصرف اولیه مواد در تعامل هستند. او خاطرنشان می کند، اما عوامل خانوادگی به تنهایی به طور کامل اثرات بلوغ زودرس بر مصرف مواد را توضیح نمی دهند.

از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان می دهد که عوارض بلوغ زودرس ممکن است یک عامل خطر کمتر مهم برای برخی از کودکان از زمینه های محروم باشد.

مندل و همکارانش اخیراً خواهر و برادرها و دوقلوها را برای بررسی تأثیر متقابل بین ژنتیک، زمان بلوغ و عوامل محیطی مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دریافتند که دخترانی که از نظر ژنتیکی مستعد بلوغ زودرس هستند، بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کنند، اما این الگو فقط در بین دخترانی که دارای زمینه های اجتماعی-اقتصادی بالاتر هستند، وجود دارد.

با این حال، به طور کلی، کودکان از جوامع اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر، نرخ افسردگی بالاتری داشتند.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله چگونه با مشکلات شایع دوران بلوغ مقابله کنیم؟ بپردازید.

انواع بلوغ زودرس 

انواع بلوغ زودرس 

بلوغ زودرس مرکزی شایع‌ترین نوع آن است. این فرآیند مشابه بلوغ طبیعی است، اما زود اتفاق می افتد. غده هیپوفیز هورمون هایی به نام گنادوتروپین می سازد که به نوبه خود بیضه ها یا تخمدان ها را برای تولید تستوسترون یا استروژن تحریک می کنند.

بلوغ زودرس محیطی یا شبه بلوغ زودرس یک بیماری متفاوت و همچنین نادرتر است. هورمون های جنسی باعث ایجاد علائم می شوند، اما مغز و غده هیپوفیز درگیر نیستند. معمولاً یک مشکل موضعی در تخمدان ها، بیضه ها، غده فوق کلیوی یا غده تیروئید کم کار است.

در حالی که محققان در حال پیشرفت در درک اثرات بلوغ زودرس هستند، یک مشکل وجود دارد: تعریف “بلوغ زودرس” دشوار است. به خصوص برای دختران عوارض بلوغ زودرس نیز مهم است.

دکتر کیت کینان، روانشناس دانشگاه شیکاگو، می گوید: برخی از این تغییرات ممکن است مثبت باشد. به عنوان مثال، بهبود تغذیه با بلوغ زودرس مرتبط است.

چرا بلوغ زودرس برای دختران بد است؟

از آنجایی که بلوغ زودرس زودتر از بلوغ طبیعی به پایان می رسد، رشد این کودکان در سنین پایین تر متوقف می شود. نتیجه ممکن است ارتفاع کوتاه‌تری نسبت به آنچه در غیر این صورت داشتند باشد. مشکلات رفتاری برخی از مطالعات ارتباطی بین بلوغ زودرس و مشکلات رفتاری، به ویژه در کودکانی که دارای تاخیر در رشد هستند، یافته اند

چه غذاهایی از بلوغ زودرس جلوگیری می کند؟

کودکانی که رژیم‌های غذایی کم‌مغذی دارند، زودتر وارد بلوغ می‌شوند. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و گوشت، لبنیات و فست فودها باعث اختلال در رشد طبیعی بدن می شود.

بلوغ تاخیری در چه سنی تلقی می شود؟

پسران می توانند بلوغ را در طیف وسیعی از سنین شروع کنند، به طوری که 95 درصد آن از سنین 9 تا 14 سالگی شروع می شود، بنابراین ما بلوغ را زمانی که تا سن 14 سالگی شروع نشده است به تأخیر می دانیم.

4 دیدگاه دربارهٔ «خطرات بلوغ زودرس در دختران و پسران»

    1. چربی یک غده هورمونی بسیار فعال است و سلول های چربی هورمون های دیگر را به استروژن تبدیل می کنند. هر چه بافت چربی یک دختر بیشتر باشد، شانس او برای شروع زودتر بلوغ بیشتر است. … تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد بین استرس سمی و شروع زودتر بلوغ ارتباط وجود دارد.

    1. وقتی بلوغ به پایان می رسد، رشد قد متوقف می شود. از آنجایی که اسکلت‌های آن‌ها بالغ می‌شود و رشد استخوان‌ها در سنین پایین‌تر از حد طبیعی متوقف می‌شود، بچه‌هایی که بلوغ زودرس دارند و درمان نمی‌شوند معمولاً به پتانسیل کامل قد بالغ خود نمی‌رسند. جهش رشد اولیه آنها ممکن است در مقایسه با همسالان خود در ابتدا آنها را قد بلند کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =