ثبت نام
پروژه های تمرینی پایتون برای مبتدیان

12 پروژه های تمرینی پایتون برای مبتدیان

سرفصل‌های مقاله

امروز 12 تا از  پروژه های تمرینی پایتون برای شما مهیاست. شما با تمرین پایتون و انجام پروژه های پایتون سطح خود را در برنامه نویسی پایتون بالا ببرید، چرا که پایتون محبوبیت خود را به عنوان یک زبان برنامه نویسی بیشتر از نام رسا آن گرفته است. از آنجایی که این زبان همه کاره است و خواندن و یادگیری آن آسان است، آموزش برنامه نویسی پایتون برای کودکان طرفداران زیادی در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان در صنایع بی شمار دارد.

این پایه چقدر بزرگ است؟ بر اساس نظرسنجی سال 2020 توسط Stack Overflow، توسعه دهندگان پایتون را به عنوان زبانی که بیشتر می خواهند یاد بگیرند رتبه بندی کردند. (توجه: توسعه‌دهندگان همچنین آن را به عنوان سومین زبان «محبوب‌ترین» خود رتبه‌بندی کردند.) به طور کلی، تقریباً نیمی از توسعه‌دهندگان در پایتون کار می‌کنند، که آن را به مهارتی حیاتی برای برنامه‌نویسان جدید و مشتاق یادگیری تبدیل می‌کند.

شاید شما وارد دنیای برنامه نویسی پایتون شده اید، خود را در کلمات کلیدی، متغیرها، حلقه ها و توابع غوطه ور کرده اید – اما اکنون در مورد مرحله بعدی فکر می کنید و می پرسید، چند پروژه پایتون که من می توانم به عنوان مبتدی انجام دهم چیست؟ سوال عالی! از آنجایی که تجربه عملی برای برنامه نویسانی ضروری است که می خواهند یک زبان جدید یاد بگیرند و نمونه کارها را توسعه دهند، اکنون زمان مناسبی برای یادگیری با انجام کار است.

در زیر مجموعه ای از 12 پروژه پایتون را برای مبتدیان گردآوری کرده ایم که به ترتیب سختی فهرست شده اند. این پروژه‌ها به شما کمک می‌کنند تسلط خود را بر ملزومات زبان در حین ادامه فرآیند یادگیری آزمایش کنید. اگر نمی توانید همه این پروژه ها را تکمیل کنید نگران نباشید – یادگیری هر زبان برنامه نویسی مستلزم آزمایش، خطا و یادگیری مداوم است. و در صورتی که مایل به یادگیری بیشتر باشید، برخی از مسیرهای آموزشی پیشنهادی را نیز پوشش خواهیم داد.

1. تمرین های ریاضی

اولین پروژه تمرینی پایتون با ریاضی است. تمرینات ریاضی مکان خوبی برای راحت شدن با نحو و سبک پایتون است. برای انجام محاسبات ساده ریاضی (جمع، تفریق، و غیره) کدی بنویسید اما با احتیاط.

به عنوان مثال، یک برنامه کوتاه بنویسید که از کامپیوتر بخواهد دو ورودی متغیر را درخواست و اضافه کند. سپس، برنامه را برای انجام یک کار خاص بر اساس نتیجه تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر مجموع بین 10 و 20، بالای 100 باشد، یک عبارت خاص را چاپ کنید، یا اگر یک مسئله تفریق نتیجه متناظر را ارائه کرد، “بدون اعداد منفی” را چاپ کنید. می توانید به تدریج برنامه را گسترش دهید تا آن را پیچیده تر و وظایف را پیچیده تر کنید.

نتیجه تمرین پایتون ریاضی
این تمرین ها مقدمه خوبی برای استفاده از شرایط ریاضی پایتون است. به عنوان مثال، “a != b” به معنای “a برابر با b نیست.” شما همچنین این شانس را خواهید داشت که در مورد تعریف توابع و دستوراتی مانند “if” و “else” بیاموزید و احتمالاً درک بهتری از اهمیت تورفتگی خطوط خاصی از کد برای جلوگیری از پیام های خطا خواهید داشت.

2. Mad Libs Generator

دومین پروژه تمرینی پایتون با mad lib هاست. بسیاری از ما Mad Libs را با دوستان خود بازی کرده‌ایم، جایی که شما در یک داستان از پیش نوشته شده، اسم‌ها، فعل‌ها یا صفت‌های مختلفی را درخواست کرده‌اید. در حالی که Mad Libs روی کاغذ سرگرم کننده هستند، آنها همچنین یک راه عالی برای تمرین مهارت های کدنویسی پایتون شما هستند.

این یک تمرین برنامه نویسی مناسب برای تازه واردان است – تمرینی که سایت های پایتون آن را به عنوان یک پروژه عالی برای بچه ها مطرح می کنند. مفهوم بسیار ساده است: متن داستان خود را بنویسید و برای ورودی های خاص (مثلاً اسم ها، افعال، صفت ها) که از آنها سؤال می کنید، باز بگذارید. هنگامی که کاربر آن ورودی ها را اضافه کرد، کد پایتون شما داستان را کامل می کند. داستان می تواند به هر اندازه که دوست دارید طولانی و خلاقانه باشد.

نتیجه تمرین پایتون Mad Libs
نوشتن یک برنامه Mad Libs باعث می شود کار با رشته ها و متغیرها راحت تر باشد. یکی از عناصر کلیدی پایتون، این روشی است برای ذخیره توالی داده ها – معمولاً اعداد، نمادها یا کلمات. این پروژه همچنین روش های مختلف برای انجام الحاق رشته ها که فرآیند ترکیب رشته ها است را آموزش می دهد.

3. بازی حدس اعداد

سومین پروژه تمرینی پایتون با بازی حدس اعداد است. این بازی اغلب به عنوان اولین پروژه برای بسیاری از کدنویس ها عمل می کند. برنامه یک عدد تصادفی تولید می‌کند، کاربر حدس می‌زند که عدد چقدر است، و برنامه با سرنخ‌هایی (مثلاً «خیلی زیاد»، «خیلی کم») پاسخ می‌دهد تا زمانی که کاربر به درستی حدس بزند. این برنامه همچنین تعداد تلاش های لازم برای حدس زدن تعداد را می شمارد.

این پروژه کد نویس ها را به ماژول های پایتون معرفی می کند که می توانید آن ها را از یک کتابخانه موجود وارد کنید. بسیاری از ماژول ها در دسترس هستند، از جمله آنهایی که اعداد تصادفی تولید می کنند. برای نوشتن برنامه، کاربران ابتدا یک ماژول اعداد تصادفی را در کد خود وارد می کنند. ماژول هایی مانند این به ساده سازی فرآیند کدگذاری کمک می کنند.

نتیجه پروژه تمرین پایتون بازی حدس اعداد
علاوه بر یادگیری در مورد ماژول ها، برنامه نویسان این شانس را خواهند داشت که مهارت های خود را با ورودی ها، متغیرها، عباراتی مانند “if” و “else” و حلقه های while تقویت کنند. به طور کلی، این عوامل می توانند به درک کلی کدنویس از دستورات مبتنی بر متن کمک کنند. به طور خاص به عنوان آنها به الگوریتم های عددی و دقت ریاضی مربوط می شود.

پروژه تمرین پایتون تولید کننده رمز عبور

4. تولید کننده رمز عبور

چهارمین پروژه تمرینی پایتون با تولید رمز عبور است. پیدا کردن مولدهای رمز عبور آسان است، اما چرا خودتان را با چند خط کد طراحی نکنید؟ ایجاد یک تولید کننده رمز عبور دشوار نیست، اگرچه می توانید پارامترها را تغییر دهید تا رمز عبور خود (و کدتان) تنوع بیشتری داشته باشد. چگونه حروف بزرگ و کوچک را با هم ترکیب می کنید؟ آیا می خواهید اعداد یا دیگر کاراکترهای صفحه کلید را اضافه کنید؟ چه تعداد از هر شخصیت باید گنجانده شود؟ شما می توانید تمام این شرایط را در کد خود تنظیم کنید تا رمزهای عبور قوی تری ایجاد کنید.

نتیجه پروژه تمرین پایتون تولید کننده رمز عبور
شما با کتابخانه تصادفی (یک ماژول داخلی که برای تولید اعداد تصادفی استفاده می شود) کار خواهید کرد و عضلات توسعه الگوریتم خود را تقویت خواهید کرد. بسته به پیچیدگی رشته رمز عبوری که ایجاد می کنید، کد می تواند از ساده تا پیچیده متغیر باشد. با یک رمز عبور هشت کاراکتری شروع کنید، سپس ادامه دهید.

5. سنگ، کاغذ، قیچی

بازی‌های آشنا راه‌های بسیار خوبی برای یادگیری پایتون ارائه می‌دهند، زیرا می‌دانیم چگونه بازی می‌شوند و می‌توانیم استراتژی‌های آن‌ها را به کد تبدیل کنیم. از آنجایی که تقریباً همه می دانند چگونه راک، کاغذ، قیچی بازی کنند، این بازی محبوب می تواند به عنوان یک پروژه ساده پایتون برای آزمایش مهارت های شما نیز عمل کند. کد پایتون شما به سادگی کامپیوتر را حریف شما می کند.

این بازی نیز مانند بازی حدس اعداد با وارد کردن یک تابع از ماژول تصادفی پایتون آغاز می شود.

نتیجه پروژه تمرین پایتون سنگ کاغذ قیچی
کدنویس‌ها دوباره می‌توانند درک خود را از حلقه‌های while و عبارات «اگر»، «دیگر» و «الف» تقویت کنند. به دلیل تعداد ترکیب های بازی، چند مرحله اضافی مورد نیاز خواهد بود.

6. Hangman

آیا برای یک بازی دیگر شامل رشته ها، متغیرها و حلقه های تصادفی آماده هستید؟ جلاد یک گزینه عالی است. جلاد یک بازی حدس زدن است که شامل حروف و کلمات به جای اعداد است. کامپیوتر یک کلمه تصادفی را از لیست انتخاب می کند و کاربر حروف را حدس می زند تا زمانی که کلمه پنهان را پیدا کند. بازی به خودی خود ساده است، اما کد آن کمی بیشتر درگیر است.

برای تشخیص صحیح و نادرست حروف حدس زده شده و تعداد حدس های لازم برای تعیین کلمه نیاز به دستورالعمل های گام به گام دارد. نوشتن این نوع برنامه به مبتدیان کمک می کند تا نحوه اشکال زدایی کد را نیز یاد بگیرند. این تمرینی جذاب برای برنامه نویسی کودکان می تواند باشد.

نتیجه پروژه تمرین پایتون Hangman
رشته ها در Hangman پیچیده تر می شوند زیرا می خواهید حروفی را که بازیکن حدس زده است نمایش دهید. در حالی که حلقه‌ها و عبارات “elif” نیز نقش مهمی دارند، مانند متغیری که تعیین می‌کند قبل از رسیدن به “جلاد” و باخت بازیکن، چند حدس مجاز است. علاوه بر این، یک منبع فهرست کلمات بزرگ که رایانه از آن به طور تصادفی کلمه هر بازی را انتخاب می کند نیز مورد نیاز است.

7. فهرست مخاطبین

برای مقابله با یک برنامه کاربردی به جای یک بازی آماده اید؟ چرا سعی نمی کنید فهرستی از مخاطبین بسازید، مشابه لیست موجود در گوشی شما؟

این پروژه چالش جدیدی را نشان می‌دهد زیرا شما ورودی‌های رشته‌های مختلفی را درخواست می‌کنید و سپس به کاربر اجازه می‌دهید با آنها تعامل داشته باشد (به‌روزرسانی، جستجو، حذف و غیره). ابتدا، پارامترهای یک لیست مخاطبین را ایجاد می کنید و سپس امکان دستکاری آنها را فراهم می کنید. اینجاست که این پروژه جاه طلبانه تر می شود.

نتیجه پروژه تمرین پایتون فهرست مخاطبین
شما برای ایجاد یک لیست مخاطبین با کلاس ها، لیست ها، رشته ها و توابع در پایتون کار خواهید کرد. این کد حاوی مقدار زیادی عبارت «اگر» و «دیگر» خواهد بود که ردیابی آنها دشوار است اما ارزش تلاش را دارند.

پروژه تمرین پایتون Tic-Tac-Toe

8. Tic-Tac-Toe

در حالی که Tic-Tac-Toe ممکن است یک بازی آسان برای بازی باشد، این یک گام دیگر در درجه سختی کدنویسی است. می‌توانید بازی را برای بازیکن در مقابل بازیکن یا بازیکن در مقابل رایانه برنامه‌ریزی کنید و یک تابلوی بازی را هر طور که دوست دارید طراحی کنید. با تجربه بیشتر، ممکن است از یک کتابخانه پایتون (مانند Pygame) برای ایجاد یک رابط کاربری با تصاویر و جلوه های صوتی استفاده کنید. در نهایت، می توانید یک الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد کنید که از طریق آن رایانه یاد می گیرد که چگونه در Tic-Tac-Toe برنده شود.

نتیجه پروژه تمرین پایتون Tic-Tac-Toe
شما با کلاس‌ها برای ایجاد بازیکنان بازی، عملکردهایی برای انجام بازی، و حلقه‌ها و عبارات شرطی برای آموزش قوانین Tic-Tac-Toe به رایانه کار خواهید کرد. این کد همچنین شامل دستورات «try» (به عنوان مثال، دستوراتی است که برای آزمایش قطعات کد برای خطاها و عملکرد کلی طراحی شده اند) تا حرکات معتبر در بازی را آزمایش کند.

9. Web Scraper

تحلیلگران داده از Python برای پروژه‌های مختلف استفاده می‌کنند، زیرا زبانی آسان برای استفاده از وب است. اسکرپینگ وب فرآیند یافتن داده ها از اینترنت، انتخاب داده های خاص از مجموعه، و استفاده از آن داده ها برای یک هدف خاص (به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل، داستان سرایی) است.

گوگل چندین پروژه جالب را در صفحه توسعه دهندگان پایتون خود ارائه می دهد، از جمله ایده هایی مانند یک اسکراپر وب با استفاده از پایگاه داده اسامی نوزادان ایالات متحده. پس از استخراج داده ها، می توانید از پایتون برای سازماندهی نام ها بر اساس سال، جستجوی محبوب ترین نام ها یا استخراج تمام نمونه های یک نام خاص استفاده کنید.

نتیجه پروژه تمرین پایتون Web Scraper
شما ممکن است با انواع کتابخانه ها و بسته ها کار کنید، از جمله یکی به نام سوپ زیبا که برای خراش دادن وب استفاده می شود. این مهارت در انجام پروژه های تجزیه و تحلیل داده و فین تک مهم است. این تمرین توانایی شما را برای پیمایش هر دو فایل HTML و XML در هنگام جستجوی انواع مختلف اطلاعات تقویت می کند.

10. ساعت زنگ دار

مانند ژنراتور Mad Libs، یک پروژه ساعت زنگ دار به دلیل سادگی نسبی آن به طور کلی برای تازه واردان پایتون طراحی شده است. بسته به اینکه می‌خواهید رابط کاربری گرافیکی (رابط کاربری گرافیکی) چقدر درگیر باشد و چه افکت‌ها و گزینه‌هایی را می‌خواهید شامل شود، بسیاری از آموزش‌های مختلف راه‌هایی برای نزدیک شدن به این پروژه ارائه می‌دهند.

این آموزش ساعت زنگ دار نگاهی درونی به فرآیند یادگیری از طریق انجام دادن ارائه می دهد.

نتیجه پروژه تمرین پایتون ساعت زنگ دار
شما با متغیرهای مختلفی کار خواهید کرد، از جمله نحوه تعریف a.m و p.m. در کد شما همچنین می‌توانید حلقه‌های while ایجاد کنید تا زنگ هشدار را به درستی کار کند، و می‌توانید با ترکیب کردن فایل‌های موسیقی یا ویدیویی که زنگ از طریق کد فعال می‌شود، پیشرفت بیشتری کسب کنید.

11. مبدل ارز

به دلیل محبوبیتی که دارد، پایتون تقریباً برای هر کارکردی به کتابخانه‌هایی مجهز است، و این شامل کتابخانه ارزی است که مقادیر ارزهای جهانی، نرخ تبدیل و حتی ارزش‌های نوسان ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را فهرست‌بندی می‌کند.

می‌توانید از کتابخانه ارز برای نمایش مقادیر ارز استفاده کنید و از آن بهتر، آنها را تبدیل کنید: دلار آمریکا به یورو، دلار کانادا به یوان چین، دلار آمریکا به بیت‌کوین و بسیاری موارد دیگر. از آنجایی که کتابخانه شامل مقادیر تاریخی است، می‌توانید تبدیل‌ها را به ارزش پول سال‌های گذشته نیز انجام دهید.

نتیجه پروژه تمرین پایتون مبدل ارز
می‌توانید با وارد کردن کتابخانه‌ها و استفاده از پایتون برای دانلود و کار با داده‌ها راحت‌تر شوید. علاوه بر این، برای ایجاد یک رابط کاربری گرافیکی (GUI)، می توانید با رابط هایی مانند Tkinter آشنا شوید که این آموزش مبدل ارز به بررسی آن می پردازد.

Python social media

12. پیام های رسانه های اجتماعی را خودکار کنید

پایتون در کمک به مردم برای خودکارسازی کارهای تکراری بسیار مفید است و بسیاری از متخصصان فراتر از کدنویس ها می توانند از این مهارت بهره مند شوند. به عنوان مثال، مشاغل با حضور مداوم در رسانه های اجتماعی ممکن است تصمیم بگیرند پست های روزانه را خودکار کنند. صرفه جویی در زمان و تلاش در غیر این صورت صرف یک کار بالقوه پیش پا افتاده است.

این پروژه جنبه سرگرم‌کننده‌ای نیز دارد: می‌توان برنامه‌هایی نوشت که پیام‌های خودکار را در رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کنند و به افراد اجازه می‌دهند در حین یادگیری پایتون به طور مرتب در یک حساب پست کنند. چه کسی می دانست که آرزو کردن “تولدت مبارک” برای دوستان و خانواده در فیس بوک می تواند اینقدر آموزشی باشد؟ کاربردهای این کد بی پایان هستند – با آن سرگرم شوید و فعالیت های رسانه های اجتماعی خود را برای همیشه ساده کنید!

نتیجه پروژه تمرین پایتون پیام های رسانه های اجتماعی
این فرصتی است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزارها و API های موجود برای پایتون. از جمله ابزار Social Post از Ayrshare است که می تواند وارد شده و برای راه اندازی فرآیند خودکارسازی استفاده شود. از آنجا، برای ایجاد پست در پلتفرم های مختلف، آپلود رسانه و حتی بازیابی تجزیه و تحلیل، کدی را در پایتون می نویسید.

آیا این پروژه ها خیلی پیشرفته هستند؟ در اینجا نحوه شروع با پایتون برای ساخت نمونه کارها آمده است
شاید برخی از این پروژه ها دلهره آور به نظر برسند، و شما بخواهید قبل از پرداختن به آنها دانش خود را در مورد پایتون گسترش دهید. خبر خوب این است که شما چندین گزینه دارید.

استفاده گسترده پایتون در برنامه نویسی و توسعه آن را به موضوعی محبوب در برنامه های دانشگاهی و بوت کمپ تبدیل می کند. علاوه بر این، زبان‌آموزان مستقل دوره‌های آنلاین، تمرین‌ها و آموزش‌های ویدیویی رایگان یا کم‌هزینه را در همه چیز پایتون پیدا خواهند کرد.

قبل از تقویت آموزش پایتون، چند سوال را در نظر بگیرید:

هدف من چیست؟ آیا می‌خواهم پایتون را برای سرگرمی یاد بگیرم یا می‌خواهم مهارت‌هایی برای یک شغل جدید کسب کنم؟
چقدر زمان و پول می خواهم برای یادگیری پایتون اختصاص دهم؟
با در نظر گرفتن این سوالات، در اینجا نگاهی به برخی از مسیرهای مطالعه پایتون داریم.

بوت کمپ
بوت کمپ‌ها معمولاً دوره‌های آموزشی متمرکز و کوتاه‌مدتی هستند که تمرکز خود را بر روی زمینه‌های خاصی مانند کدنویسی، تجزیه و تحلیل داده‌ها یا فین‌تک تنظیم می‌کنند. در یک بوت کمپ، شما 3 تا 6 ماه را صرف کسب مهارت های مورد نیازی خواهید کرد که کارفرمایان در نیروی کار مبتنی بر فناوری برای آنها ارزش قائل هستند.

بوت کمپ می تواند مناسب برای مبتدیان کدنویسی و حرفه ای هایی باشد که می خواهند حرفه ای را در فناوری دنبال کنند. آنها مهارت های اساسی را پوشش می دهند، یادگیرندگان را در ساختن نمونه کارها راهنمایی می کنند و به طور انعطاف پذیر در یک برنامه کاری قرار می گیرند. حتی بهتر از آن، کارفرمایان به یادگیرندگان بوت کمپ توجه می کنند، با توجه به HackerRank، بیش از 70 درصد از مدیران استخدام آنها را واجد شرایط یا واجد شرایط تر از سایر استخدام های اخیر می دانند.

پایتون می تواند جزء اصلی دوره های بوت کمپ در کدنویسی، تجزیه و تحلیل داده ها و فین تک باشد. به عنوان مثال، دومین ماژول از سه ماژول در Boot Camp تجزیه و تحلیل داده های مهندسی کلمبیا “Python Data Analytics” نام دارد که پایه ای قوی در زبان ارائه می دهد. این بوت کمپ می‌تواند دروازه‌ای به حوزه‌های در حال گسترش تجزیه و تحلیل داده و علم داده باشد که به لطف افزایش تقاضای بین‌صنعتی برای فناوری داخلی قوی‌تر و زیرساخت‌های داده، پروژه‌های وزارت کار ایالات متحده تا سال 2029 در ایالات متحده 31 درصد رشد خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =