ثبت نام
سایت آموزش برنامه نویسی برای کودکان

سایت آموزش برنامه نویسی برای کودکان

سرفصل‌های مقاله

یکی از مهم ترین مهارت هایی که برنامه نویسی برای کودکان در روند رشد کودک باید ایجاد شود، تفکر محاسباتی است. منظور ما از این اصطلاح توانایی پیوند برنامه نویسی برای کودکان دادن فرآیندهای ذهنی صحیح برای رسیدن به فرمول بندی و حل یک مشکل است.

اولین کسی که در مورد تفکر محاسباتی نوشت، ریاضیدان آفریقای جنوبی، سیمور پیپرت بود، که این فرآیندهای ذهنی را به سه مرحله مجزا تقسیم کرد: فرمول بندی مسئله (انتزاع)، بیان راه حل (اتوماسیون) و برنامه نویسی برای کودکان اجرا و ارزیابی راه حل (تحلیل).

پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان را مشاهده کنید.

یکی از بهترین فعالیت‌ها برای توسعه تفکر محاسباتی، به اصطلاح کدگذاری است که مجموعه‌ای از بازی‌ها، تمرین‌ها و فعالیت‌های کوچک است که کودکان را در مقابل مشکلی قرار می‌دهد که باید حل شود، از طریق دستکاری بلوک‌های اطلاعات. هر بلوک نشان دهنده یک دستورالعمل در یک زبان برنامه نویسی است و این به کاربران جوان این فرصت را می دهد که اصول برنامه نویسی را بیاموزند.

سایت آموزش برنامه نویسی برای کودکان

دوره های کدنویسی آنلاین زیادی وجود دارد، هم رایگان و هم پولی. برنامه نویسی برای کودکان در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به بهترین بسترهایی که از طریق آنها می‌توان فرزندان خود را با مطالعه این موضوع اساسی آشنا کرد.

Code.org، پلتفرمی که توسط گوگل، مایکروسافت و فیسبوک حمایت می شود
مهمترین پلتفرم کدنویسی قطعا Code.org است. فقط کافی است یک مطالعه سریع برای حامیان درگیر انجام دهید تا دامنه پروژه را درک کنید: نام هایی از گوگل، مایکروسافت، فیس بوک، آمازون و بلیزارد وجود دارد.

Code.org از سال 2013 آنلاین است و در طول این هفت سال فعالیت، ده ها میلیون دانش آموز از این پلتفرم استفاده کرده اند. و علاوه بر این، دوره ها کاملا رایگان هستند.

دو دوره کدنویسی در دسترس است: یک دوره سریع برای دانش آموزان برنامه نویسی برای کودکان پیش دبستانی، مناسب برای کودکان چهار تا هشت ساله، و یک دوره سریع برای بچه های بزرگتر، مناسب برای سنین نه سال به بالا.

دروس مربوط به مبانی علوم کامپیوتر برای دوره ابتدایی نیز بسیار پیچیده است: شش دوره است و گروه سنی چهار تا سیزده سال را پوشش می دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله برنامه نویسی کودکان را مشاهده کنید.

تصویری از یک پروژه در Code.org
اصولاً دروس دوره کدنویسی بر بیرون بردن قهرمان درس از پیچ و خم، استفاده مناسب از بلوک های کد و توجه به دشمنان و تله ها متمرکز خواهد بود.

تنظیمات برنامه نویسی برای کودکان دروس به ویژه جالب است. پیچ و خم ها در واقع در دنیای Minecraft، Star Wars، Angry Birds و Plants در برابر زامبی ها قرار دارند.

Scratch، ایجاد شده توسط MIT در بوستون
یکی دیگر از مهم ترین پلتفرم های کدنویسی قطعا Scratch است. همچنین در این مورد، نام سازندگان پلتفرم یکی از کسانی است که از نود به دست می آیند: در واقع ما در مورد MIT، موسسه معروف فناوری ماساچوست در بوستون صحبت می کنیم.

با Scratch بچه ها قادر خواهند بود با استفاده از بلوک های برنامه نویسی، داستان ها، بازی ها برنامه نویسی برای کودکان و انیمیشن های تعاملی ایجاد کنند. پروژه ها را می توان در پلتفرم به اشتراک گذاشت و همچنین امکان کار روی پروژه های مشترک نیز وجود خواهد داشت.

پروژه ای در اسکرچ
مراحل مختلف دوره در بخش ایده ها گروه بندی شده است و علاوه بر آموزش سریع امکان ساخت داستان، ساخت صدا و موسیقی و حتی برنامه نویسی یک بازی پنگ وجود دارد.

برای کودکان 5 تا 7 ساله نیز امکان دانلود رایگان اپلیکیشن Scratch Junior، نسخه ای از Scratch با رابط کاربری ساده و مناسب برای کودکان وجود دارد. این اپلیکیشن هم برای iOS و هم برای اندروید در دسترس است.

Tynker، کد نویسی با Minecraft ترکیب می شود. اما برخی از ویژگی ها پولی هستند
پلتفرم دیگری که بسیار شبیه برنامه نویسی برای کودکان به Code.org و Scratch است Tynker است. نحوه استفاده از سایت نیز مشابه است و امکان ساخت بازی و برنامه به سادگی وجود دارد.

از جمله نکات مثبت، یکپارچگی عمیق با دنیای Minecraft و همچنین نام‌های آشنا برای کودکان مانند باربی یا چرخ‌های داغ است. سه دوره وجود دارد که یکی به کودکان بین پنج تا هفت سال اختصاص دارد، دومی به کودکان هشت تا سیزده ساله و سومی پیشرفته تر به نوجوانان اختصاص دارد.

با این حال، دو ویژگی آن را نسبت به پروژه های قبلی کمتر فوری می کند. اول از همه، مطالب آموزشی منحصراً به زبان انگلیسی است. سپس Tynker یک پروژه فریمیوم است، یعنی امکان استفاده از پلتفرم به صورت رایگان اما با محدودیت هایی وجود دارد که می توان با پرداخت هزینه آن را باز کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش برنامه نویسی به کودکان را مشاهده کنید.

دوره های آنلاین سایت آموزش برنامه نویسی برای کودکان

حتی اگر بخواهیم به یک دوره آنلاین واقعی روی بیاوریم، انتخاب بسیار گسترده است. یکی از مزایای این رویکرد، داشتن معلم از طریق برنامه نویسی برای کودکان وب کم و همچنین برنامه زمان بندی شده دروس است. نقطه ضعف آشکار هزینه این دوره هاست.

یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در این زمینه پلتفرم Codemotion Kids است. این سایت سه دوره مختلف، کدنویسی، رباتیک و طراحی را ارائه می دهد که به کودکان اختصاص داده شده است

هشت و ده سال، دوره برنامه نویسی و طراحی سه بعدی که به کودکان بین سنین یازده تا سیزده سال اختصاص دارد و دوره برنامه نویسی و خلاقیت بازی های ویدئویی به کودکان بزرگتر اختصاص داده شده است.

هزینه دوره های برنامه ریزی شده 90 یورو است برنامه نویسی برای کودکان و پنج هفته طول می کشد، با فرکانس یک درس در هفته. جلسات بعدی از پایان شهریور ماه آغاز خواهد شد.

Coderdojo، انجمنی برای کوچولوها شبیه به لینوکس LUG
ما بحث خود را با گروه Coderdojo Italia، جامعه ای اختصاص داده شده به کودکان، که به صورت دوره ای کارگاه های رایگان برای یادگیری نحوه برنامه نویسی ارائه می دهد، برنامه نویسی برای کودکان به پایان می رسانیم.

بیش از هفتاد کلوپ Coderdojo در ایتالیا وجود دارد و از جمله مهمترین فعالیت ها، ساخت یک ربات کوچک با برنامه نویسی برای کودکان برنامه نویسی کیت آردوینو یا Raspberry، ایجاد پروژه هایی با استفاده از Lego Mindstorm و آموزش برنامه نویسی را پیشنهاد می کنند. برای پیوستن به انجمن Coderdojo فقط در سایت ثبت نام کنید برنامه نویسی برای کودکان و با تقویم رویدادها مشورت کنید. بدیهی است که وضعیت اضطراری مرتبط با کووید-19 تقویم فعالیت ها را به هم ریخته است، اما امید این است که فعالیت ها به زودی در امنیت کامل از سر گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =