منو
صفحه اصلی
ثبت نام
دوران بلوغ و نوجوانی

دوران بلوغ و نوجوانی در دختران و پسران

سرفصل‌های مقاله

با فرا رسیدن دوران بلوغ و نوجوانی، بدن شما سریعتر از هر زمان دیگری در زندگی شما رشد می کند، به استثنای زمانی که شما نوزاد بوده اید. در آن زمان، بدن شما به سرعت در حال رشد بود و چیزهای جدیدی یاد می‌گرفتید. این کارها را در دوران بلوغ نیز انجام خواهید داد.

خوب است که در مورد تغییراتی که همراه با بلوغ اتفاق می‌افتد مثل تغییرات هورمون ها و تغییرات رشدی بدانید، و واقعاً مهم است که به یاد داشته باشید که همه آن را پشت سر می‌گذارند. فرقی نمی کند کجا زندگی می کنید، چه جنسیتی دارید.

تغییراتی را که در دوران بلوغ و نوجوانی اتفاق می افتد، تجربه خواهید کرد. هیچ دو نفری دقیقاً شبیه هم نیستند علائم بلوغ آن ها متفاوت است. اما یک چیز مشترک همه بزرگسالان این است که بلوغ را پشت سر گذاشته اند.

دختران نیز دوران بلوغ و نوجوانی را به عنوان یک توالی از رویدادها تجربه می کنند، اما تغییرات بلوغ آنها معمولاً قبل از پسران هم سن شروع می شود. هر دختر متفاوت است و ممکن است از طریق این تغییرات به طور متفاوت پیشرفت کند.

میانگین سنی که ممکن است تغییرات بلوغ اتفاق بیفتد. تغییرات عاطفی در دوران بلوغ به شرح زیر است که ایرانیان سایبر در مقاله دوران بلوغ و نوجوانی ارائه داده است.

تغییرات رشدی در دوران بلوغ و نوجوانی

دوران بلوغ و نوجوانی” یکی از جذاب ترین و پیچیده ترین گذارها در طول زندگی است. سرعت نفس گیر رشد و تغییر آن پس از دوران نوزادی در رتبه دوم قرار دارد. فرآیندهای بیولوژیکی بسیاری از جنبه‌های این رشد و تکامل را هدایت می‌کنند و شروع بلوغ نشان‌دهنده گذر از کودکی به نوجوانی است.

بلوغ یک دوره انتقالی بین کودکی و بزرگسالی است که در طی آن یک جهش رشد رخ می دهد، ویژگی های جنسی ثانویه ظاهر می شود، باروری حاصل می شود و تغییرات روانی عمیقی روی می دهد.

اگرچه توالی تغییرات دوران بلوغ و نوجوانی نسبتاً قابل پیش بینی است، زمان آنها بسیار متغیر است. محدوده طبیعی شروع بلوغ در سنین 8 تا 14 سالگی در زنان و سنین 9 تا 15 سالگی در مردان است.

دختران عموماً دو سال قبل از پسران رشد فیزیولوژیکی مشخصه شروع بلوغ را تجربه می کنند.

بلوغ عمدتاً توسط فعل و انفعالات پیچیده بین مغز، غده هیپوفیز و غدد جنسی کنترل می شود که به نوبه خود با محیط (یعنی محیط اجتماعی، فرهنگی و محیطی) در تعامل هستند. یک حوزه نسبتا جدید از تحقیقات مربوط به بلوغ، توسعه مغز است.

اکنون شواهد نشان می‌دهد که رشد مغز تا نوجوانی ادامه می‌یابد، از جمله تکثیر سلول‌های پشتیبان که نورون‌ها را تغذیه می‌کنند و میلین‌سازی که امکان پردازش سریع‌تر عصبی را فراهم می‌کند.

این تغییرات در مغز احتمالاً باعث تحریک رشد و تکامل شناختی از جمله ظرفیت استدلال انتزاعی می شود.

اگرچه بیولوژی رشد و بلوغ فیزیکی در دوران بلوغ به طور کلی درک شده است، داده های موجود در مورد واسطه های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی رفتار انسان بسیار ابتدایی هستند و کاربرد بالینی آنها مبهم باقی می ماند.

علی‌رغم محدودیت‌های داده‌های موجود، مجموعه قابل توجهی از شواهد نشان می‌دهد که تغییرات در سن شروع دوران بلوغ و نوجوانی ممکن است پیامدهای رشدی و رفتاری در دوران نوجوانی داشته باشد.

شواهد در حال افزایش همچنین نشان می‌دهد که هورمون‌های گناد، گنادوتروپین‌ها و هورمون‌های آدرنال بر تعاملات اجتماعی میان گروه‌های حیوانات آزمایشی تأثیر می‌گذارند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

همچنین ممکن است نقش مهمی در تنظیم رفتار اجتماعی انسان داشته باشند. شباهت‌های جالب و بالقوه آموزنده‌ای بین فرآیند بلوغ در انسان‌ها و سایر حیوانات، به‌ویژه حیواناتی که ساختارهای اجتماعی به خوبی مستند دارند، وجود دارد.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله مشاوره کودک و نوجوان  بپردازید.

تغییرات هورمون در دوران بلوغ

هنگامی که شما به دوران بلوغ و نوجوانی می رسد، مغز شما هورمون خاصی ترشح می کند که شروع کننده تغییرات بلوغ و علائم بلوغ است. این هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا به اختصار GnRH نامیده می شود.

هنگامی که GnRH به غده هیپوفیز می رسد (غده ای نخودی شکل که درست زیر مغز قرار دارد)، این غده دو هورمون بلوغ دیگر را در جریان خون ترشح می کند. هورمون لوتئینیزه کننده (به اختصار LH) و هورمون محرک فولیکول (به اختصار FSH).

پسران و دختران هر دوی این هورمون ها را در بدن خود دارند. در دوران بلوغ و نوجوانی  بسته به اینکه شما پسر هستید یا دختر، این هورمون ها روی قسمت های مختلف بدن اثر می گذارند.

دوران بلوغ و نوجوانی معمولا بین 7 تا 13 سالگی در دختران و 9 تا 15 سالگی در پسران شروع می شود. اگرچه برخی از افراد کمی زودتر یا دیرتر بلوغ را شروع می کنند. هر فرد کمی متفاوت است.

بنابراین هر فردی طبق برنامه بدن خود بلوغ را شروع می کند و آن را طی می کند. این یکی از دلایلی است که چرا برخی از دوستان شما ممکن است هنوز شبیه کودکان باشند، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه بزرگسالان هستند.

تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ

تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ

“Spurt” کلمه ای است که برای توصیف یک انفجار کوتاه از فعالیت استفاده می شود، چیزی که با عجله اتفاق می افتد. و یک جهش رشد دقیقاً این است: بدن شما در حال رشد است و واقعاً سریع اتفاق می افتد!

وقتی وارد سن بلوغ می‌شوید، ممکن است به نظر برسد که آستین‌هایتان همیشه کوتاه‌تر می‌شوند و شلوارتان همیشه به نظر می‌رسد که برای سیل آماده هستید – این به این دلیل است که شما یک جهش بزرگ رشد را تجربه می‌کنید. حدود 2 تا 3 سال طول می کشد.

وقتی این جهش رشد به اوج خود می رسد، برخی از افراد در یک سال 4 اینچ یا بیشتر رشد می کنند.این رشد در دوران بلوغ و نوجوانی آخرین باری است که بدن شما بلندتر می شود. پس از آن، شما در قد بزرگسالان خود خواهید بود. اما قد شما تنها چیزی نیست که تغییر خواهد کرد.

همانطور که بدن شما بلندتر می شود، به روش های دیگر نیز تغییر می کند. اضافه وزن خواهید داشت و با سنگین‌تر شدن بدن، تغییراتی را در شکل کلی آن مشاهده خواهید کرد. شانه‌های پسرها گشادتر می‌شود و بدنشان عضلانی‌تر می‌شود.

صدای آنها عمیق تر خواهد شد. برای برخی از مردان، سینه ها ممکن است کمی رشد کنند، اما برای اکثر آنها این رشد تا پایان بلوغ از بین می رود.

همه این تغییرات به این معنی است که بدن آنها در دوران بلوغ همانطور که انتظار می رود رشد می کند. بدن دختران معمولاً منحنی تر می شود. وزن اضافه می‌کنند.

افزایش وزن بخشی از تبدیل شدن به یک زن است و برای دختران ناسالم است که رژیم بگیرند و سعی کنند این افزایش وزن طبیعی را متوقف کنند. اگر در مورد وزن خود سؤال یا نگرانی دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله خطرات بلوغ زودرس در دختران و پسران  بپردازید.

تاثیر بلوغ بر چهره

تاثیر بلوغ بر چهره

یکی دیگر از مواردی که جز علائم بلوغ شمرده می شود آکنه یا جوش است. آکنه توسط هورمون های بلوغ ایجاد می شود. جوش‌ها معمولاً از ابتدای دوران بلوغ و نوجوانی شروع می‌شوند و می‌توانند در مدت نوجوانی همچنان (سال‌های نوجوانی) باقی بمانند.

ممکن است متوجه جوش‌هایی در صورت، قسمت بالایی پشت یا بالای سینه خود شوید. این به تمیز نگه داشتن پوست شما کمک می کند و پزشک شما می تواند پیشنهاداتی را برای از بین بردن آکنه ارائه دهد.

خبر خوب در مورد آکنه این است که معمولاً تا پایان نوجوانی بهتر می شود یا از بین می رود.

علائم روحی دوران بلوغ

علائم روحی دوران بلوغ

در دوران بلوغ و نوجوانی همانطور که این هورمون ها در ظاهر بدن شما تغییراتی ایجاد می کنند، در داخل نیز تغییراتی ایجاد می کنند. در حالی که بدن شما در حال تطبیق با تمام هورمون های جدید است، ذهن شما نیز همینطور است.

در دوران بلوغ، ممکن است احساس سردرگمی کنید یا احساسات شدیدی داشته باشید که قبلا هرگز تجربه نکرده اید. ممکن است در مورد ظاهر بدن در حال تغییر خود احساس اضطراب کنید.

ممکن است بیش از حد حساس شوید یا به راحتی ناراحت شوید. برخی از نوجوانان بیش از حد معمول عصبانی می شوند و از دست دوستان یا خانواده خود عصبانی می شوند.گاهی اوقات مقابله با همه این احساسات جدید ممکن است دشوار باشد.

معمولاً مردم سعی نمی کنند احساسات شما را جریحه دار کنند یا عمداً شما را ناراحت کنند. ممکن است خانواده یا دوستانتان شما را عصبانی نکنند “ذهن” جدید شما باشد که سعی می کند خود را تنظیم کند. و در حالی که تنظیم در ابتدا ممکن است دشوار باشد، به تدریج آسان تر می شود.

در دوره دوران بلوغ و نوجوانی صحبت کردن با یک نفر و به اشتراک گذاشتن بار احساس شما – دوست یا حتی بهتر از آن، والدین، خواهر و برادر بزرگتر یا بزرگسالی که قبلاً همه چیز را پشت سر گذاشته است، می تواند کمک کند.

پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله چگونه با مشکلات شایع دوران بلوغ مقابله کنیم؟  بپردازید.

نوجوان من چقدر رشد خواهد کرد؟

نوجوان من چقدر رشد خواهد کرد؟

به سال های نوجوانی، نوجوانی نیز می گویند. نوجوانی زمانی برای جهش رشد و تغییرات بلوغ است. یک نوجوان ممکن است در چند ماه چندین اینچ رشد کند و پس از آن یک دوره رشد بسیار آهسته ایجاد شود، سپس یک جهش رشد دیگر داشته باشد.

تغییرات با بلوغ (بلوغ جنسی) ممکن است به تدریج اتفاق بیفتد یا چندین علامت همزمان قابل مشاهده باشد.

تغییرات زیادی در میزان تغییراتی که ممکن است در دوران بلوغ و نوجوانی رخ دهد وجود دارد. برخی از نوجوانان ممکن است دیر یا زود این علائم بلوغ را تجربه کنند.

بلوغ جنسی و سایر بلوغ های فیزیکی که در دوران بلوغ و نوجوانی اتفاق می افتد، نتیجه تغییرات هورمونی است. در پسران، تشخیص دقیق زمان بلوغ دشوار است. تغییراتی وجود دارد که اتفاق می افتد، اما به تدریج و در یک دوره زمانی رخ می دهد، نه به صورت یک رویداد. در حالی که هر نوجوان پسر متفاوت است.

نوجوان من چه می فهمد؟دوران بلوغ و نوجوانی نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی و اجتماعی نیز تغییرات زیادی را به همراه دارد.

در این سال ها، نوجوانان توانایی خود را در تفکر انتزاعی افزایش می دهند و در نهایت برنامه ریزی می کنند و اهداف بلندمدت دوران بلوغ را تعیین می کنند.

4 نشانه بلوغ برای مردان و زنان چیست؟

تغییرات عبارتند از: موهای ناحیه تناسلی پر شده و به قسمت داخلی ران گسترش یافته است. موهای صورت شروع به ریختن خواهند کرد و برخی از پسرها باید اصلاح کنند. رشد قد کند می شود، اما عضلات ممکن است همچنان در حال رشد باشند. تا سن 18 سالگی اکثر پسران به رشد کامل رسیده اند.

بلوغ دختران در چه سنی به پایان می رسد؟

دختران معمولاً حدود دو سال زودتر از پسران بلوغ را شروع می‌کنند و به پایان می‌رسانند، از حدود 11 سالگی شروع می‌شود و در حدود 16 سالگی به پایان می‌رسد.

آیا می توانم در 16 سالگی قد بلند کنم؟

در بدن زنان، آنها معمولاً در حدود سن 16 سالگی و گاهی بین 14 تا 19 سالگی برای بدن مردان به طور کامل رشد می کنند. این بدان معناست که وقتی به سن بلوغ رسیدید واقعاً نمی توانید خود را بلندتر کنید. هنوز هم ممکن است تغییرات کوچک روزانه در ارتفاع را تجربه کنید.

4 در مورد “دوران بلوغ و نوجوانی در دختران و پسران”

    1. کودکانی که بلوغ زودرس را تجربه می کنند، در مقایسه با همسالان خود، میزان افسردگی و اضطراب بیشتری دارند. این تأثیر به طور مداوم در دختران یافت می شود، اما یافته های مربوط به پسران کمتر واضح است. شاید نگران‌کننده‌تر از همه، افزایش خطر افسردگی و اضطراب ممکن است تا سال‌های دانشگاه کشیده شود.

    1. چربی یک غده هورمونی بسیار فعال است و سلول های چربی هورمون های دیگر را به استروژن تبدیل می کنند. هر چه بافت چربی یک دختر بیشتر باشد، شانس او برای شروع زودتر بلوغ بیشتر است.تحقیقات زیادی وجود دارد که ارتباط بین استرس سمی و شروع زودرس بلوغ را نشان می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =