ثبت نام
زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

آموزش زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

سرفصل‌های مقاله

یادگیری جاوا اسکریپت: این روشی است که شما زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آن را به سرعت و به راحتی یاد می گیرید.چگونه می توانید جاوا اسکریپت را یاد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بگیرید و به هر حال چیست؟ برای آشنایی 5 دقیقه ای با زبان برنامه نویسی ویدیوی زیر را تماشا کنید.جاوا اسکریپت در واقع چیست و چه کاری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت انجام می دهد؟جاوا اسکریپت در ابتدا برای پویایی بیشتر وب سایت ها ایجاد شد.

این هنوز هم امروزه با جاوا اسکریپت انجام می شود. هر جا که منوهای کوچک یا عملکردهای دیگری را در یک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وب سایت می بینید، جاوا اسکریپت پشت آن قرار دارد، جاوا اسکریپت را فقط در موارد نادر می توان کنار گذاشت.با این حال، جاوا اسکریپت اکنون نه تنها به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای وب سایت ها استفاده می شود. اجرای جاوا اسکریپت در مرورگر آنقدر سریع شده است که حتی می توانید بازی های سه بعدی که در مرورگر اجرا می شوند ایجاد کنید.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله تفاوت زبان جاوا و جاوا اسکریپت بپردازید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

اگر با جاوا اسکریپت برنامه‌نویسی می‌کنید، اکنون می‌توانید برای همه پلتفرم‌های تلفن همراه برنامه ایجاد کنید. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت سپس این برنامه ها در یک محیط مرورگر مانند راه اندازی می شوند. اگر این محیط برای اندروید و iOS موجود است، می توانید برنامه خود را با جاوا اسکریپت بنویسید و روی هر دو سیستم عامل اجرا کنید.جاوا اسکریپت اکنون یک زبان برنامه نویسی کامل برای ایجاد برنامه های کامپیوتری است. جاوا اسکریپت در ابتدا برای پویایی بیشتر وب سایت ها ایجاد شد.

بدون این زبان، همه وب سایت ها همچنان مانند سال 1994 به نظر می رسند.هر جا که می توانید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت منوهای کوچک یا تعاملات دیگری با یک وب سایت در یک وب سایت ایجاد کنید، جاوا اسکریپت پشت آن است. جاوا اسکریپت فقط در موارد نادر می تواند حذف شود. با این حال، اکنون نه تنها به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای وب سایت ها استفاده می شود.اجرای جاوا اسکریپت در مرورگر آنقدر سریع شده است که حتی می توانید بازی های سه بعدی که در مرورگر اجرا می شوند ایجاد کنید.

در نسخه های فعلی جاوا اسکریپت در واقع EcmaScript نامیده می شود و متعلق به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت استاندارد ECMA-262 است.چیت شیت جاوا اسکریپت رایگان (PDF).یک نمای کلی از مهمترین دستورات جاوا اسکریپت دریافت کنیددانلود برگه تقلب.آن برای چه کاری استفاده می شود؟ باهاش ​​چی میشه برنامه ریزی کرد؟هنگامی که اینترنت وارد رایانه های خانگی شد، جاوا اسکریپت برای پویاتر کردن وب سایت ها ایجاد شد. معنی آن چیست؟ صفحه HTML خود را با طراحی زیبای CSS تصور کنید.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله آموزش سریع جاوا اسکریپت بپردازید.

وب سایت شما در ابتدا ثابت است، به این معنی که وقتی وب سایت در مرورگر شما نمایش داده شود، هیچ زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیز تغییر نخواهد کرد. اگر اکنون جاوا اسکریپت را بسته بندی کنید، این فرصت را خواهید داشت که محتوای HTML و طراحی CSS را با جاوا اسکریپت تغییر دهید. به عنوان مثال، وقتی روی یک دکمه کلیک می کنید، ممکن است برخی از متن ها پنهان شود و یک تصویر بارگذاری شود.اینفوگرافیک جاوا اسکریپت با جاوا اسکریپت می توانید محتوای یک وب سایت را بدون نیاز به بارگذاری مجدد وب سایت در مرورگر تغییر دهید.

شما می توانید ظاهر صفحه وب را با جاوا اسکریپت تغییر دهید و با جاوا اسکریپت می توانید به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ورودی کاربر پاسخ دهید.در زندگی روزمره وب، جاوا اسکریپت را بارها و بارها در عمل مشاهده می کنید: به عنوان مثال، از جاوا اسکریپت می توان برای بررسی اینکه آیا رمز عبور با قانون خاصی مطابقت دارد یا خیر، استفاده کرد و در غیر این صورت، یک پیام خطا نمایش داده می شود.اما این تنها استفاده از جاوا اسکریپت نیست. اگر با جاوا اسکریپت برنامه‌نویسی می‌کنید، اکنون می‌توانید برای همه پلتفرم‌های تلفن همراه برنامه ایجاد کنید.

سپس این برنامه ها در یک محیط مرورگر مانند راه اندازی می شوند.اگر این محیط برای اندروید و iOS موجود است، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توانید برنامه خود را با جاوا اسکریپت بنویسید و روی هر دو سیستم عامل اجرا کنید. این برنامه ها را حتی می توان در فروشگاه های اپلیکیشن قرار داد.عارضه جانبی جالب: شما همچنین یک برنامه وب دارید که می تواند از طریق هر مرورگری فراخوانی شود، حتی اگر دستگاه تلفن همراه در دسترس ندارید.پس از آن برنامه های وب در حال حاضر کلمه کلیدی بعدی هستند.

در جایی که اطلاعات بیشتر از وب‌سایت‌ها به‌دست می‌آید، برنامه‌های کاربردی وب در اصل وب‌سایت‌هایی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هستند که با این حال، گزینه‌های تعامل بیشتری را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، SVGator یک برنامه تحت وب است. در هر صورت وب اپلیکیشن ها برنامه های کامپیوتری هستند که از طریق مرورگر و بدون نیاز به نصب نرم افزار اضافی قابل استفاده هستند. مثال دیگر gmail، برنامه ایمیل گوگل است که در مرورگر اجرا می شود.

یک حوزه بزرگ توسعه بازی های ویدیویی است. بازی های موجود در مرورگر بسیار محبوب هستند زیرا زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توانید خیلی سریع قمار را در مرورگر شروع کنید. نکته جالب این است که جاوا اسکریپت به قدری قدرتمند است که می توانید بازی هایی را از دو بعدی تا واقعیت مجازی بسازید (در اینجا مثال: escape) و می توانید کتابخانه های آماده را برای شروع بلافاصله پیدا کنید.برای مثال، برنامه های دسکتاپ که روی نوت بوک شما اجرا می شوند، می توانند با جاوا اسکریپت نیز برنامه ریزی شوند.

فناوری‌هایی به‌طور رایگان در اینترنت وجود دارد که برنامه جاوا اسکریپت شما را اجرا می‌کند و آن‌طور که از برنامه‌های دیگر می‌شناسید آن را روی رایانه‌تان نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، این مزیت را دارد که دسترسی به هارد کامپیوتر راحت تر از مرورگر است. با این برنامه ها شما می توانید برای خودتان ابزارهای مفیدی بنویسید که شما را از کار راحت می کند.یک تخصص خاص برنامه نویسی سرور است. هر زمان که یک برنامه وب یا برنامه ای بخواهد داده ها را در یک ابر بارگیری یا ذخیره کند.

به سروری نیاز دارید که از مواردی مانند مدیریت کاربر، حقوق دسترسی و ذخیره سازی داده مراقبت کند. باز زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هم راه حل هایی وجود دارد که این کار را با جاوا اسکریپت ممکن می کند.ساختار اولیه با HTML، CSS و جاوا اسکریپت در اصل می توان گفت جاوا اسکریپت یک ابزار چند منظوره است که واقعاً می توان با آن برنامه نویسی زیادی کرد.جاوا اسکریپت به خودی خود بسیار ناتوان است. این تنها زمانی قدرتمند است که در ارتباط با HTML و CSS استفاده شود.

به طور کلی، شما رابط کاربری را با HTML و CSS و رفتار برنامه را با جاوا اسکریپت برنامه ریزی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می کنید.ابزار و محیط جاوا اسکریپت کتابخانه هایکی دیگر از مزایای جاوا اسکریپت این است که جامعه بزرگی از توسعه دهندگان وب در حال نوشتن کتابخانه هستند. استفاده از اکثر این کتابخانه ها رایگان است. شناخته شده ترین کتابخانه ها Bootstrap، jQuery، NodeJs، Cordova، Phaser.io و electron هستند.پیچیده به نظر می رسد و مانند بسیاری از مطالب آموزشی؟

وقتی متوجه شدید این کتابخانه ها چقدر کار می توانند برای شما انجام دهند، عاشق آن زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت خواهید شد.محیطی برای برنامه نویسی و یادگیری برنامه نویسی بهترین چیز در مورد توسعه جاوا اسکریپت با HTML و CSS این است که در ابتدا نیازی به نصب نرم افزار اضافی ندارید، یک مرورگر مدرن و یک ویرایشگر متن کافی است. در اصل، شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه برنامه نویسی کنید و از این دانش با جاوا اسکریپت استفاده کنید.

بیایید دوباره به مثال برگردیم، سپس به شما نشان خواهم داد که جاوا اسکریپت چگونه است.کد در جاوا اسکریپت چگونه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به نظر می رسد؟در اینجا کد HTML وب سایت و کد جاوا اسکریپت: HTML برای مثال جاوا اسکریپت را مشاهده می کنیم.چیزی که ابتدا می بینید کلیدواژه های تابع هستند. اینها بلوک های تابعی هستند که چندین دستور برنامه را در یک دستور جدید ترکیب می کنند. در تابع start() می بینید که 3 دستور در آنجا اجرا می شود.

توابع جاوا اسکریپت.ابتدا تابع showText اجرا می شود که در زیر مشاهده می کنید. سپس دستورات بیشتری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در آنجا اجرا می شود که در نهایت منجر به نمایش متن مخفی در وب سایت می شود. البته همه چیز در 5 دقیقه یاد نمی شود.در آخر لازم به ذکر است که در اینجا به نسخه ES5 جاوا اسکریپت اشاره شد.جاوا اسکریپت دائما در حال تغییر است، به این معنی که تقریبا هر سال یک نسخه جدید منتشر می شود که در آن زبان کمی تغییر می کند.

اما شما همچنین می توانید ابتدا EcmaScript5 را یاد بگیرید، زیرا تا کنون این نسخه بهترین نسخه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت توسط مرورگرها است.علاوه بر این، هنگامی که ES5 را روی آن داشتید، نوآوری ها را خیلی سریع یاد گرفتید.یادگیری جاوا اسکریپت – چگونه شروع می کنید؟در این وب سایت مقدمه برنامه نویسی در جاوا اسکریپت را خواهید دید. این دوره به 10 درس تقسیم شده است و در درجه اول ابزارهای اساسی برنامه نویسی را آموزش می دهد. از آنجایی که این کار در جاوا اسکریپت انجام می شود، این مکان عالی برای شروع است.

با این حال، برنامه نویسی جاوا اسکریپت به تنهایی برای برنامه نویسی کل وب سایت ها یا برنامه های کاربردی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وب کافی نیست. برای اینکه بتوانید از جاوا اسکریپت به طور کامل استفاده کنید، باید بتوانید وب سایت هایی را در HTML و CSS توسعه دهید. یک مثال: با عنصر canvas از HTML5 می توانید بازی ها را در جاوا اسکریپت توسعه دهید.در ارتباط با زبان های اسکریپت و به ویژه با جاوا اسکریپت، اغلب می شنویم که حملات فناوری اطلاعات به امنیت امکان پذیر است و مثلاً جاوا اسکریپت باید غیرفعال شود.

مقاله زیر ابتدا توضیحی کلی در مورد اینکه زبان برنامه نویسی چیست و جاوا اسکریپت چقدر امن است زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را ارائه می دهد.زبان های برنامه نویسی و ابزارهای مترجم قبل از اینکه به جاوا اسکریپت بپردازیم، ابتدا می‌خواهیم یک سفر به اصول اولیه داشته باشیم. برای همه کسانی که آشنا نیستند، تفاوت بین ماشین و زبان برنامه نویسی و بین کامپایلر و مفسر را برای درک بهتر توضیح خواهیم داد. هر کس دیگری می تواند از این خمیازه انحرافی بگذرد.

زبان ماشین.کامپیوتر فقط 0 و 1 را می‌فهمد. بنابراین دستورالعمل‌هایی که باید اجرا کند باید به ترتیب زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت صفر و یک باشند. کد ایجاد شده با زبان ماشین، کد ماشین نامیده می شود و به صورت باینری در دسترس است. زبان برنامه نویسی با این حال، از آنجایی که برنامه‌نویسی در توالی‌های غیرقابل درک صفر و یک دشوار است، زبان‌های برنامه‌نویسی «بالاتر» مانند جاوا یا C++ وجود دارند. بنابراین توسعه دهنده دستورالعمل های خود را به زبانی قابل فهم می نویسد. کد ایجاد شده با چنین زبان برنامه نویسی کد منبع نامیده می شود.

با این حال، این کد منبع اکنون باید به کد ماشین ترجمه شود تا کامپیوتر بتواند دستورات را تفسیر زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و اجرا کند. بنابراین یک ابزار ترجمه مورد نیاز است.کامپایلر.یک کامپایلر چنین ابزار ترجمه ای است. کد منبع یک بار به کد ماشین ترجمه می شود تا بتوان هر چند وقت یکبار که دوست دارید از آن استفاده کرد. فقط زمانی که چیزی در کد منبع تغییر کند دوباره ترجمه می شود. سپس نتیجه میانی کد ترجمه شده، کد شی نامیده می شود.

مترجم همچنین یک ابزار ترجمه است. با این حال، برخلاف کامپایلر، کد منبع یک بار ترجمه نمی شود، بلکه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به طور مکرر در طول اجرای آن ترجمه می شود. هر بار که برنامه اجرا می شود، کد منبع همیشه باید دوباره کامپایل شود.زبان برنامه نویسی.یک زبان برنامه نویسی (به عنوان مثال PHP یا جاوا اسکریپت) در ابتدا یک زبان برنامه نویسی نیز هست. تفاوت آن با یک زبان برنامه نویسی معمولی، از جمله این است که معمولاً کامپایل نمی شود، بلکه تفسیر می شود.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت پیشرفته

بنابراین کد منبع همیشه هر بار که اجرا می شود دوباره کامپایل می شود. به برنامه ای که به زبان برنامه نویسی نوشته می شود زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت “اسکریپت” (یا “ماکرو” در مایکروسافت) نیز گفته می شود.مزیت زبان اسکریپت نویسی این است که نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی قدرتمند و سریعتر یاد می گیرد (به عنوان مثال به دلیل عدم نیاز به تعریف متغیرها). دستورات حتی می توانند در یک فایل متنی معمولی (مانند یک ویرایشگر متن) نوشته شوند، بنابراین هیچ محیط توسعه خاصی مورد نیاز نیست.

از سوی دیگر، یک نقطه ضعف سرعت وجود دارد، زیرا اسکریپت باید بارها و بارها در حین اجرا دوباره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت کامپایل شود. با این حال، راه حل های فنی مختلف سعی می کنند این نقطه ضعف را دور بزنند.برای استفاده از مزایای هر دو زبان برنامه نویسی، امروزه از فرم های ترکیبی نیز استفاده می شود، به طوری که زبان های برنامه نویسی می توانند عملکردهای یک برنامه کاربردی را تکمیل کنند.امروزه زبان های برنامه نویسی مختلفی وجود دارد که به موجب آن جاوا اسکریپت را به صراحت در اینجا معرفی می کنیم.

جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی پویا است که به طور گسترده در وب سایت ها استفاده زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می شود، اگرچه مستقل از مرورگر در سایر زمینه ها نیز استفاده می شود. با این حال، جاوا اسکریپت هیچ ارتباطی با زبان برنامه نویسی “جاوا” ندارد.زمینه های معمول استفاده از جاوا اسکریپت به صورت آنلاین می تواند به عنوان مثال، نمایش یک پاپ آپ، نمایش بنرهای تبلیغاتی، بررسی های قابل قبول هنگام وارد کردن داده ها و غیره باشد.

بنابراین جاوا اسکریپت برای ارائه عملکردهای پویا مورد نیاز است. صفحات HTML در ابتدا ثابت هستند. یک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت متن ذخیره می شود، اما فقط می توان آن را به صورت دستی تغییر داد. با این حال، اگر یک ارائه‌دهنده وب‌سایت بخواهد داده‌های فعلی (مانند پیش‌بینی آب‌وهوا، قیمت‌های بازار سهام) یا برنامه‌های کاربردی وب را در وب‌سایت خود ارائه دهد، داده‌ها باید بارها و بارها به‌روزرسانی شوند. در این حالت از یک زبان پویا مانند جاوا اسکریپت استفاده می شود.

مزیت جاوا اسکریپت این است که اسکریپت بر روی وب سرور اجرا نمی شود، بلکه از طریق یک مرورگر در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت سمت کاربر اینترنت اجرا می شود. این نه تنها باعث صرفه جویی در توان محاسباتی سرور، بلکه مسیرهای ارتباطی نیز می شود. این امر نیاز به درخواست ها و پاسخ های مداوم بین مشتری و سرور را از بین می برد. برای این منظور یک موتور به اصطلاح جاوا اسکریپت در مرورگر اجرا می شود که اسکریپت را تفسیر می کند. به این ترتیب می توان پویایی را در سمت کلاینت بدون نیاز به تعامل با سرور معرفی کرد.

چه چیزی جاوا اسکریپت را بسیار خطرناک می کند؟اول از همه، جاوا اسکریپت یک زبان بسیار قدرتمند زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. بنابراین ارزیابی انواع حملات با جاوا اسکریپت دشوار است.این یکی از شناخته شده ترین حملات است. برنامه نویسی بین سایتی (XSS، تزریق کد). مهاجم می تواند وب سایت ها را با یک اسکریپت آلوده کند (به عنوان مثال از طریق ورودی های انجمن، وبلاگ ها، ویکی ها و غیره). هنگامی که یک کاربر اینترنتی به این وب سایت های آلوده دسترسی پیدا می کند، اسکریپت (حاوی کد مخرب) بدون اینکه متوجه شود در پس زمینه مرورگر آنها اجرا می شود.

آسیب‌پذیری اسکریپت بین سایتی (XSS) به مهاجم اجازه می‌دهد تا از اطلاعات سری که بین مشتری و سرور زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در وب رد و بدل می‌شود، جاسوسی کند.مثال: بانکداری آنلاین ما چند جنایتکار را فرض می کنیم که به پول نیاز دارند. پس قصد غارت حساب هموطنان بی گناه را دارید. برای دریافت اطلاعات حساب کاربری، اسکریپتی برای جاسوسی از کوکی ها ایجاد می کنند. برای گسترش این اسکریپت، مقاله ای را در یک پلت فرم خنثی ارسال کنید.

با این حال، نه تنها مقاله قابل خواندن در وب سایت در CMS ذخیره می شود، بلکه اسکریپت شما با کد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت مخرب نیز ذخیره می شود. با این حال، این برنامه برای کاربران عادی قابل مشاهده نیست. خواننده فقط مقاله را می بیند و نمی داند که مرورگر آنها اسکریپت را در پس زمینه اجرا می کند.اول از همه، این غم انگیز است. اما وقتی خواننده به طور همزمان بانکداری آنلاین را در مرورگر خود انجام می دهد، برای مثال، همه چیز چشمگیر می شود.

زیرا در طول جلسه وی، وب سایت بانکداری آنلاین یک کوکی جلسه صادر می کند. با اسکریپت خود، مجرمان زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توانند این کوکی جلسه را جاسوسی کرده و آن را به “سرور دشمن” خود ارسال کنند. با در اختیار داشتن کوکی، آنها اکنون می توانند به وب سایت بانکداری آنلاین دسترسی داشته باشند و به حساب بانکی قربانی خود وارد شوند. این همچنین به آنها اجازه می دهد تا در حساب کاربری دستکاری کنند.این تنها یکی از نمونه های متعددی است که نشان می دهد چگونه دستکاری ها با کمک جاوا اسکریپت امکان پذیر است.

امنیت.مرورگرهای مدرن اقدامات متقابلی را انجام داده اند که برای به حداقل رساندن خطرات طراحی شده اند. برخی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از مرورگرها مکانیسم هایی را برای شناسایی و جلوگیری از حملات XSS ارائه می دهند. به عنوان مثال، هر وب سایت به طور جداگانه در مرورگر اجرا می شود، بنابراین از تبادل داده ها با یکدیگر جلوگیری می شود. اما در اینجا نیز چیزی به نام حفاظت 100% وجود ندارد.خود کاربر می تواند با انجام اقدامات زیر خطر را به حداقل برساند.

با فعالیت های حساس مانند بانکداری آنلاین، نباید همزمان در سایت های دیگر زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت گشت و گذار کنید.از طرف دیگر، جاوا اسکریپت باید در مرورگر غیرفعال شود یا به صورت جداگانه با استفاده از یک افزونه تنظیم شود. کش مرورگر باید قبل و بعد از بانکداری آنلاین پاک شود. به عنوان یک اقدام احتیاطی، مرورگر باید قبل از هر گشت و گذار بیشتر بسته شود.همچنین می توانید از دو مرورگر مختلف استفاده کنید. یکی فقط برای فعالیت های حساس و دیگری برای موج سواری عمومی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 12 =