ثبت نام
چگونه با مشکلات شایع دوران بلوغ مقابله کنیم؟

چگونه با مشکلات شایع دوران بلوغ مقابله کنیم؟

سرفصل‌های مقاله

[vc_row][vc_column width=”1/12″][/vc_column][vc_column width=”10/12″][vc_column_text]همه ما با مشکلات شایع دوران بلوغ دست به گریبان شده ایم. نوجوانی زمان آسانی برای فرزندان یا والدین نیست، چرا که مشکلات رفتاری در دوران بلوغ به اوج خود می رسد. تنها راه مقابله با نیازها و مشکلات در این سن، شناخت آنها و آمادگی برای رویارویی با آنهاست.

تعارضات والدین و نوجوانان که باعث ایجاد احساسات ناامن و ناپایدار می شوند، ارتباط خطی با مشکلات شایع دوران بلوغ دارند. درک و برخورد مثبت با این تعارضات می تواند به فرزند شما کمک کند مسئولیت پذیرتر و اجتماعی تر شود.[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text]در این مقاله ایرانیان سایبر به بررسی مشکلات شایع دوران بلوغ پرداخته است این مقاله را بخوانید زیرا بسیار مهم است

باید بدانید چگونه مشکلات شایع دوران بلوغ را حل کنید و راه حل هایی برای ان بیابید تا خانواده ای موفق باشید و از اسیب های مشکلات شایع دوران بلوغ جلوگیری کنید.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]

6 تا از مشکلات شایع دوران بلوغ در نوجوانان :

در این بخش 6 تا از “مشکلات شایع دوران بلوغ” در نوجوانان را خدمتتان بیان می کنیم.

تغییر یافتن میزان هوش و اطلاعات

در دوران بلوغ نوجوانان هوشمندانه تر عمل می کنند و از هوش خود بهتر استفاده می کنند
و درمورد مسائل مختلف شروع به تفکر می کنند و برای هر سوال خود پاسخی می یابند.

محدود شدن ارتباط با والدین و اطرافیان

در دوران بلوغ نوجوانان با همسالان خود بهتر ارتباط برقرار می کنند و از والدین خود دور می شوند به همین سبب تعاملات و گفت و گوهایشان با خانواده ضعیف تر می شود که یکی از رایج ترین مشکلات شایع دوران بلوغ است.

کم‌حوصلگی و بداخلاقی، مسئولیت گریزی

در دوران بلوغ زود عصبانی شدن و پایین امدن استانه ی تحمل نوجوانان بسیار شایع است. و در این دوران از انجام مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنند.

افرایش تأثیرپذیری از دوستان

در دوران بلوغ همانطور که گفته شدن نوجوانان تمایل دارند بیشتر وقت خود را با دوستانشان بگذرانند به همین دلیل تأثیرپذیری از دوستان در آنها افزایش می یابد.

گرفتن ایراد و مقاومت

 کودکی با ویژگی های آرام، خجالتی و کم‌حرف دیروز به نوجوانی پرحرف، سمج، باجرئت و نافرمان تغییر یافته است. از ایده‌های خود دفاع می کند و از خواسته‌های والدین سرپیچی می‌کند.

کاهش یافتن علاقه به درس

 در سنین بلوغ افت تحصیلی افزایش میابد. بیرون رفتن از منزل با دوستان، بازی‌های گروهی، فعالیت‌هایی که باعث اتلاف وقت نوجوان می شود می توان به افزایش علاقه به دنیای مجازی، توجه بیشتر به جنس مخالف، مکالمات تلفنی با دوستان اشاره کرد.

[/vc_column_text][vc_column_text]پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله مشاوره کودک و نوجوان  بپردازید.[/vc_column_text][vc_column_text]

راه حل برای مشکلات شایع دوران بلوغ

[/vc_column_text][vc_single_image image=”8417″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]

جلب اعتماد فرزندان

مشکلات رفتاری در نوجوانی می تواند زندگی والدین را سخت کند. اما به یاد داشته باشید که این یک مرحله گذرا است و کاملا طبیعی است.

اگر می خواهید در مسائل رفتاری به او کمک کنید، جلب اعتماد فرزندتان مهم است. با آنها صحبت کنید و به آنچه می گویند گوش دهید. آنها را مورد قضاوت یا انتقاد قرار ندهید، زیرا ممکن است رفتار آنها را بدتر کند.

بگذارید بدانند که شما آنها را همانطور که هستند دوست دارید. آنها را تشویق کنید که با خودشان صادق باشند و فقط برای جلب رضایت دیگران شخصیتی به خود نگیرند.

در صورت جلب اعتماد فرزندان مشکلات رفتاری و روانی شایع در نوجوانان کمتر می شود و روابط مستحکمتری شکل می گیرد. اعتماد فرزندان به شما کمک زیادی در ایجاد رابطه بهتر با آنها می کند.

به اشتراک گذاشتن تجربیات (گفت و گو)

به آنها کمک کنید تا از خودشان مراقبت کنند. به نوجوانان خود بگویید که اشکالی ندارد که آن گونه احساس کنند. آنها را به ورزش تشویق کنید زیرا فعالیت بدنی به حفظ سطح سروتونین (ایجاد احساسات خوب و شادی) کمک می کند.

بگذار صحبت کنند. بدون قضاوت به آنها گوش دهید و در مواقعی که آمادگی لازم را ندارند از نصیحت به آنها بپرهیزید.

تجربیات خود را در مورد بلوغ به اشتراک بگذارید یا به آنها اجازه دهید با خواهر یا برادر بزرگتر خود صحبت کنند. تاکید می کند که اشکالی ندارد که آن گونه که آنها احساس می کنند.

تشویق برای انجام کارهای مثبت

از آرزوهای فرزندتان برای تحصیل در دانشگاه حمایت کنید، زیرا چیزی که آنها به آن نیاز دارند تشویق برای انجام کار خوب است.

می توانید کارهای خانه آنها را کاهش دهید تا در صورت نیاز بتوانند روی پروژه های مدرسه خود تمرکز کنند.

تغذیه و ورزش می تواند به آنها کمک کند تا قدرت و استقامت مورد نیاز خود را برای گذراندن دوره پرتلاطم دبیرستان بدست آورند.

اگر احساس می‌کنید فرزندتان در حال غرق شدن در فعالیت‌های روزانه‌اش است، چند کار را کاهش دهید، زیرا نوجوانان هنوز ظرفیت بزرگسالان را ندارند و زودتر از بزرگسالان خسته می‌شوند.[/vc_column_text][vc_column_text]پیشنهاد میکنم به مشاهده مقاله خطرات بلوغ زودرس در دختران و پسران بپردازید.[/vc_column_text][vc_column_text]

در دوران بلوغ چگونه با نوجوان خود صحبت کنیم

[/vc_column_text][vc_single_image image=”8418″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]اگر کنجکاو هستید که سال‌های نوجوانی چه خواهد شد، به دنبال تقویت و حفظ ارتباط خود با فرزندتان هستید، یا در غوغای تلاش برای صحبت با نوجوان خود هستید، ما استراتژی‌هایی داریم که می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات شایع دوران بلوغ را راحت تر سپری کنید.

روی گوش دادن تمرکز کنید
گاهی اوقات، والدین، با اشتیاق برای بیان یک نکته یا ادامه گفتگو، ممکن است بدون اینکه متوجه شوند، شروع به یک مونولوگ کنند. با اطمینان از اینکه به آنها فرصت صحبت کردن را می دهید، این پویایی را تغییر دهید. به میزان صحبت خود توجه کنید و اگر نزدیک به 50 درصد است، سعی کنید زمان پخش خود را کاهش دهید. اجازه دهید صحبت کنند، از آنها سؤالات باز بپرسید و به آنچه که می خواهند بگویند علاقه مند شوید.

به جای تمرکز بر آنچه باید به فرزندتان بگویید، انرژی خود را برای گوش دادن به کار بگذارید – استراتژی که مطمئناً با مکالمه راه حلی موثر برای مشکلات شایع دوران بلوغ است.

توجه کنید
واقعاً به آنچه می‌گویند و آنچه نمی‌گویند گوش دهید – و از این اطلاعات برای اطلاع از سبک ارتباطی خود و ایجاد ارتباط استفاده کنید. آیا به نظر می رسد آنها در حال و هوای اشتراک گذاری هستند؟ آیا آنها حول یک موضوع می رقصند؟ چه سوالاتی از شما می پرسند؟ به نظر می رسد آنها بیشتر و کمترین هیجان را برای صحبت در مورد چه موضوعاتی دارند؟ ایا صحبتی درمورد مشکلات شایع دوران بلوغ خود می کنند؟

خونسردی خود را حفظ کن
همچنین توجه داشته باشید که کدام موضوعات یا انواع سوالات آنها (و شما) را بیشتر واکنش نشان می دهد. سعی کنید لحن یا واکنش های احساسی آنها را شخصی نگیرید – و سعی کنید واکنشی مشابه نشان ندهید. اگر بتوانید آرام بمانید و به جای ارسال بر پیام آنها تمرکز کنید، احتمالاً گفتگوهای سازنده تری خواهید داشت. می‌تواند به شما کمک کند که اظهارات خود را با «احساس می‌کنم» یا «تعجب می‌کنم» به جای رهبری با «شما» که می‌تواند احساس تهدید یا سرزنش کند، کمک کند.

فشار نیاورید
در حالی که مهم است که از آنها سؤالات درست بپرسید، شما همچنین نمی خواهید آنها را به زبان بیاورید، نق بزنید، یا آنها را وادار کنید تا در مورد آنها صحبت کنند یا هر کاری که مورد بحث است انجام دهند. مطمئن شوید که در گفتگو به آنها فضایی بدهید تا در مورد آنچه می گویند فکر کنند. اگر یک مکالمه مانند یک بازجویی یا کتک زدن به نظر می رسد، فرزند شما کمتر احتمال دارد که با شما صحبت کند، شرکت کند یا گوش کند، چه برسد به اینکه احساس اشتیاق به صحبت کردن با شما داشته باشد.

تسلط نگیرید
به همان اندازه مهم، مکالمه را در اختیار نگیرید. گاهی اوقات، والدین تمایل دارند که افکار فرزندشان را بپرسند یا در مورد چیزی به روز شوند، فقط با برداشت خود بدون اینکه به فرزندشان فرصتی بدهند تا افکار خود را جمع آوری کند و به طور کامل پاسخ دهد، می پرند. از طرف دیگر، مراقب انتخاب‌هایی باشید که در واقع برای نوجوان شما یک انتخاب به نظر نمی‌رسد – چیزی که ممکن است برای او به تله افتاده باشد.[/vc_column_text][vc_column_text]

تأثیر شما بر نگرش ها و رفتار فرزندتان در دوران بلوغ

[/vc_column_text][vc_single_image image=”8432″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]شما می توانید بر بسیاری از جنبه های رفتار فرزندتان و همچنین نگرش های او تأثیر بگذارید. در اینجا برخی از زمینه‌ها و راه‌هایی که می‌توانید بر فرزندتان تأثیر بگذارید، آورده شده است.

دوستی ها
وقتی فرزندتان خیلی کوچکتر بود، احتمالاً با مدیریت فعالیت‌های اجتماعی و دوستی‌هایش بر دوستانی که او پیدا کرده بود، تأثیر گذاشته‌اید.

در دوران بلوغ ، شما هنوز بر دوستان فرزندتان تأثیر غیرمستقیم دارید. شما نگرش‌ها و ارزش‌های فرزندتان را شکل می‌دهید که به نوبه خود انتخاب دوستان او را شکل می‌دهد.

به نظر می رسد که از آنجایی که نوجوانان و دوستانشان شبیه هم هستند، روی یکدیگر تأثیر می گذارند. اما دلیل اصلی شباهت دوستان این است که نوجوانان دوستی با افرادی را انتخاب می کنند که شبیه آنها هستند.

روابط محترمانه
یکی از مشکلات شایع دوران بلوغ رعایت نکردن روابط محترمانه با نوجوانان است. شما می توانید با الگوبرداری از رفتار محترمانه و مراقبتی در روابط خود به فرزندتان کمک کنید تا روابط محترمانه را انتخاب کرده و ایجاد کند.

اگر خود را در یک رابطه بی احترامی می بینید، راه های مثبتی را برای مدیریت آن الگوبرداری کنید – به عنوان مثال، با قاطعیت بودن، صحبت کردن با فرد درگیر یا جستجوی کمک حرفه ای.

همچنین می توانید با احترام از خود دفاع کنید. این می تواند به سادگی نه گفتن مودبانه به دیگران باشد – برای مثال، “امروز نمی توانم تا دیر وقت کار کنم زیرا قول داده ام در بازی فوتبال فرزندم کمک کنم”. این به فرزند شما کمک می کند تا مهارت ها و راه های مهم ارتباط با دیگران را بیاموزد.

سبک زندگی سالم
شما می توانید با خوب غذا خوردن و ورزش منظم الگوی یک سبک زندگی سالم باشید. شما می توانید فرزندتان را درگیر کنید – برای مثال با هم شنا کنید یا برای پیاده روی خانوادگی بروید.

شما همچنین می توانید سعی کنید از اظهار نظر منفی در مورد بدن خود و دیگران نیز اجتناب کنید. این کار پیام های مهمی در مورد تصویر بدن و پذیرش به فرزندتان می فرستد.

نگرش به یادگیری
اگر آموزش را جالب و لذت بخش جلوه دهید، احتمال دارد فرزندتان نگرش مثبتی نسبت به مدرسه و یادگیری داشته باشد. به عنوان مثال، می توانید یک زبان یا حرفه ای مانند بافندگی یا نقاشی را یاد بگیرید، یا می توانید در مورد یک موضوع ناآشنا مطالعه کنید. و چرا زمانی را برای لذت بردن صرف مطالعه نمی کنید؟ این یک راه عالی برای تشویق فرزندتان به برداشتن کتاب است.

استفاده از فناوری
استفاده از فناوری شما پیام‌های قدرتمندی درباره جایگاه فناوری در زندگی خانواده‌تان به فرزندتان می‌فرستد. به عنوان مثال، راه رفتن همیشه با تلفن به فرزند شما این پیام را می دهد که تلفن شما برای شما بسیار مهم است. اما پیمایش در شبکه‌های اجتماعی و سپس رفتن به پیاده‌روی خانوادگی این پیام را می‌فرستد که رسانه‌های اجتماعی تنها یکی از گزینه‌های سرگرمی و آرامش خود هستند.

چگونه رویکرد فرزندپروری شما بر تأثیر شما بر فرزندتان تأثیر می گذارد
برخی از والدین رویکردی مقتدرانه به فرزندپروری دارند. این بدان معناست که شما در مورد محدودیت‌ها قاطع هستید، اما نیاز فرزندتان به فردی بودن را نیز می‌پذیرید.

والدینی که رویکردی مقتدرانه دارند، معمولاً نوجوانانی دارند که کمتر تحت تأثیر مشکلات شایع دوران بلوغ قرار می‌گیرند. این نوجوانان همچنین به احتمال زیاد از راه های مثبت تحت تأثیر قرار می گیرند – برای مثال، آنها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند تا در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند.[/vc_column_text][vc_column_text]پیشنهاد میکنم حتما مقاله دوران بلوغ و نوجوانی در دختران و پسران بخوانید.[/vc_column_text][vc_column_text]

چگونه در دوران بلوغ استقلال مثبت را تقویت کنیم؟

[/vc_column_text][vc_single_image image=”8421″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text]طبیعی است که فرزند شما استقلال بیشتری بخواهد – اما همچنان به حمایت شما نیاز دارد – در دوران بلوغ یا نوجوانی. آنها ممکن است در حین کشف مرزهای خود ریسک کنند.

به عنوان یک والدین، ممکن است نگران امنیت فرزندتان باشید و متوجه شوید که با او در مورد تلاش آنها برای استقلال بحث می کنید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و مشکلات را با فرزندتان حل کنید. آشکارا ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید که فرزندتان می داند که شما در کنار او هستید.

در دسترس بمانید، زیرا در دسترس بودن بهترین راه برای اطلاع از کارهایی است که فرزندتان انجام می دهد و به حفظ امنیت او کمک می کند.

با فرزند خود در مورد تصمیم گیری های خوب و ارزش های خانواده خود صحبت کنید. از فرزندتان بخواهید که به شما بگوید کجا هستند و چه کار می کنند.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text]

آیا بلوغ می تواند مشکلاتی ایجاد کند؟

برای بچه ها، بلوغ زودرس می تواند باعث مشکلات جسمی و عاطفی شود. آنها عبارتند از: قد کوتاه. در حالی که بچه هایی که بلوغ زودرس دارند اغلب نسبت به سن خود قد بلندی دارند، برخی از آنها در بزرگسالی کوتاه می شوند.

آیا دیر رسیدن به بلوغ بد است؟

نه، بلوغ تاخیری مضر نیست. از آنجایی که دلایل پزشکی وجود دارد، کودکان مبتلا به بلوغ تاخیری باید مورد ارزیابی قرار گیرند، اما بیشتر اوقات این یک مشکل پزشکی نیست. با این حال، اگر فرزند شما احساس کند که از نظر رشد و رشد فیزیکی با همسالان خود هماهنگ نیست، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

چرا کودک 12 ساله من اینقدر عصبانی است؟

نوجوانی دوره ای از تغییرات تعاملی کاملاً شدید فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و شناختی (تفکر) را به همراه دارد. ترشح هورمون‌ها مسئول تغییرات فیزیکی است و در پسران، افزایش سطح تستوسترون می‌تواند به خشم و پرخاشگری بیشتر کمک کند.

مشکلات بلوغ بسیار مسئله ای چالش برانگیز است به ان توجه کمید و ان را جدی بگیرید.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width=”1/12″][/vc_column][/vc_row]

5 دیدگاه دربارهٔ «چگونه با مشکلات شایع دوران بلوغ مقابله کنیم؟»

  1. دخترم به شدت بداخلاق شده بود با توجه به راه حل هایی که در مقاله ارائه داده بودین احساس می کنم تغییرات مثبت داشته است.

    1. خوشحالیم که ایرانیان سایبر در مقاله مشکلات شایع دوران بلوغ تونسته کمکتون کند.

  2. سلام پسرم 15 ساله است و دچار مشکلات شایع دوران بلوغ شده است چه راه حلی بهم پیشنهاد می کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =