ثبت نام
آموزش حل مسئله برای کودکان

آموزش حل مسئله برای کودکان

سرفصل‌های مقاله

آموزش حل مسئله برای کودکان

آموزش حل مسئله برای کودکان، یک موضوع بسیار مهم و حیاتی در فرایند رشد و توسعه آنها است. با توجه به نیازهای روزافزون جامعه امروزی، آموزش حل مسئله برای کودکان به عنوان یک مهارت اساسی برای مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های زندگی ضروری است. آموزش حل مسئله برای کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر منطقی، تحلیلی و خلاقانه را بیاموزند و بتوانند بهترین راه حل‌ها را برای مواجهه با مشکلات و چالش‌های روزمره خود پیدا کنند.

همچنین، این آموزش موجب تقویت خودباوری، اعتماد به نفس و استقلال فکری کودکان می‌شود و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مستقل و مسئولانه تصمیماتی از جمله راه‌حل‌های موثر را در برابر مسائل مختلف اتخاذ کنند.آموزش حل مسئله برای کودکان نیز از نظر توسعه شناختی بسیار اهمیت دارد. این آموزش، مغز کودکان را در فرآیند تفکر و پردازش اطلاعات تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری ذهنی و توانایی حل مسئله را بهبود می‌بخشد. با ارتقاء توانایی آموزش حل مسئله برای کودکان، آن‌ها قادر خواهند بود موقعیت‌های پیچیده را تجزیه و تحلیل کرده و به نتایج بهتری برسند.

 

حل مشکلات در هر بخش از زندگی حیاتی است. چه در محل کار و چه در زندگی، برای یافتن راه حل برای انواع موانع به توانایی و دانش نیاز دارید. در واقع، مطالعات نشان داده اند که مهارت های حل مسئله، نوآوری و ادراک فرصت ها را افزایش می دهد. به همین دلیل است که آموزش حل مسئله برای کودکان مهم است: آنها برای موفقیت در کار و زندگی به این مهارت ها نیاز دارند.

آموزش حل مسئله برای کودکان و چرایی اهمیت آن

پس حل مسئله برای بچه ها چیست؟ در حالی که بزرگسالان با مسائل زندگی روزمره سروکار دارند، مراحل آموزش حل مسئله برای کودکان ممکن است متفاوت به نظر برسد، زیرا آنها هنوز در حال یادگیری نحوه رسیدگی به چالش ها هستند.

برای پیشرفت فرزندتان در مهارت حل مسئله روی عکس زیر کلیک کنید.

Toddler

پیکان اشاره بالا

مهارت های آموزش حل مسئله برای کودکان به این صورت است:

تاب آوری. مخصوصاً برای بچه‌های کوچک‌تر، تسلیم نشدن یا ناامید نشدن بیش از حد در مواجهه با موقعیت‌های سخت اولین قدم است. خوشبختانه، تمرین عالی می‌شود: کارهای حل مسئله آسان برای بچه‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرند و مایل باشند دفعه بعد که به مشکل سختی برخورد کردند به کار ادامه دهند.

تفکر خلاقانه. حل خلاقانه مسئله برای بچه ها به این معنی است که خارج از چارچوب تجربیات احتمالا محدود خود فکر کنند و مایل به آزمایش باشند. درک نحوه استفاده از ابزارها با هم برای هدفی متفاوت یا ترکیب رنگ ها برای ایجاد رنگ جدید: اینها نمونه هایی از موقعیت های خلاقانه حل مسئله برای بچه ها هستند که می توانند آنها را برای یافتن راه حل های غیر واضح در هنگام مواجهه با کارهای دشوار ترغیب کنند.

همکاری. گاهی اوقات بهترین پاسخ از کنار هم قرار دادن سرها می آید. درک نحوه کار در کنار دیگران یک توانایی کلیدی است که نه تنها نتایج بهتری به همراه خواهد داشت، بلکه روابط بین فرزند شما و همسالانش را نیز تقویت می کند!

چرا این مهم است؟ برای بچه ها، حل مسئله چیزی بیش از یافتن راه حل برای پازل ها یا بازی هاست. این در مورد توسعه آموزش حل مسئله برای کودکان است که به آنها کمک می کند در مواجهه با مشکلات پایداری کنند، بتوانند در محیط های کار تیمی پیشرفت کنند و به طور سه بعدی در مورد مسائل در دنیای واقعی فکر کنند.

آموزش حل مسئله برای کودکان

چگونه حل مسئله را به کودک آموزش دهید؟

3-6 ساله
بچه‌های خردسال عاشق بازی و آزمایش هستند، که فرصتی عالی برای بچه‌های حل‌کننده مشکل است تا اولین راه‌حل‌های خود را پیدا کنند. به عنوان یک والدین، باید علایق آنها را پرورش دهید و مکانی امن برای کاوش برای آنها فراهم کنید. در اینجا چند مرحله برای امتحان وجود دارد:

حمایت عاطفی ارائه دهید. بچه های خردسال در هنگام شکست بیشتر مستعد احساس ناراحتی هستند. شما باید احساسات آنها را تأیید کنید و اجازه دهید در مورد احساس خود صحبت کنند.بپرسید: “این چه احساسی به شما می دهد؟” “اشکالی ندارد اگر احساس می کنید…”

به آرامی آنها را با راه حل ها راهنمایی کنید. اگر کودک شما در تلاش است تا راه حل یک مشکل را ببیند، یک پیشنهاد ملایم در مورد آنچه که باید امتحان کند می تواند به او کمک کند تا قدم بعدی را بردارد دقیقاً همان چیزی است که او نیاز دارد. اگر آنها بتوانند چیزی را با پیشنهادات شما حل کنند، به احتمال زیاد هنوز احساس موفقیت می کنند و از کمک شما قدردانی می کنند.

بپرسید: “چطور تلاش می کنیم…؟”
پایداری را ترویج دهید. تلاش و شکست بخشی طبیعی از بازی است. فرزندانتان را تشویق کنید به جای اینکه وقتی ناامید می شوند، دوباره تلاش کنند. ایجاد یک چارچوب عاطفی سالم برای مدیریت شکست به آنها در تمام زمینه های زندگی کمک می کند.

بگو: «تسلیم نشو. در عوض، بیایید…”
گام کلیدی در تشویق به حل مسئله با بچه های بسیار جوان این است که مطمئن شوید آنها از طریق فرآیند آزمون و خطا حمایت می شوند. شکست باید به عنوان بخشی از بازی عادی شود تا آنها آماده تلاش مجدد باشند.

به دنبال بازی های آموزش حل مسئله برای کودکان این گروه سنی هستید؟ پازل ها بازی های حل مسئله بصری عالی برای بچه ها هستند که به آنها اجازه می دهد (به معنای واقعی کلمه) راه حل را از طریق به خاطر سپردن، استراتژی ها و آزمون و خطا جمع آوری کنند.

7-10 ساله
همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، دانش و استراتژی های بیشتری به دست می آورد که می توانند برای موانع به کار گیرند. در اینجا چند راه برای راهنمایی یک کودک 7-10 ساله در حل مشکلات آورده شده است.

سوالات باز بپرسید. به جای ارائه پیشنهادهایی که برای یک بچه کوچکتر انجام می دهید، سعی کنید سؤالاتی با پایان باز بپرسید که بچه ها را تشویق کند تا خودشان فکر کنند. فرضیات یک راه عالی برای هدایت تفکر آنها در مسیر درست است.بپرسید: “اگر شما… چه اتفاقی می افتد؟” “چگونه … تاثیر می گذارد …؟”

بچه ها را تشویق کنید تا برای پاسخ خود تلاش کنند. این می تواند شبیه کلمات تشویق کننده، کار گروهی یا صرفاً پاداش دادن به آنها برای ارائه راه حل کاری باشد. با فعالیت مناسب برای حل مسئله برای بچه ها، ممکن است بتوانید پاداش را نتیجه کار سخت آنها کنید!بگویید: «آیا سعی کرده‌اید به… نگاه کنید؟» “شما خیلی نزدیک به حل این هستید!”

در مورد شکست ها فکر کنید. درس گرفتن از شکست هایتان این است که چگونه دفعه بعد بهتر عمل می کنید. بپرسید یا چیزی را بشکنید، از آنها سوالات راهنمایی بپرسید تا راه های جایگزین برای انجام کاری پیشنهاد دهید.بگویید: «این بار کار خوب است! دفعه بعد چطور…؟” “چه احساسی داری؟”

در اینجا دو بازی حل مسئله خوب برای کودکان 7 تا 10 ساله وجود دارد:

داستان سرایی تعاملی از آنجایی که بچه‌های این سن در حال خواندن هستند، می‌توانید از آن برای یک تجربه داستان‌گویی سرگرم‌کننده استفاده کنید. خواه اجرای یک داستان از طریق تظاهر، یک بازی رایانه ای مناسب سن، یا حتی چیزهای سنگین تر مانند بازی در یک بازی نقش آفرینی رومیزی باشد، داستان سرایی تعاملی راهی عالی برای ترغیب کودکان به تفکر از دیدگاه های مختلف و استفاده از ابزارها است.

آنها در جهان برای حل مشکلات ارائه می شوند.پروژه های ساختمانی خواه یک کیت ساختمانی فیزیکی مانند لینکلن لاگ یا لگو باشد یا معرفی آنها به بازی هایی مانند Minecraft که در آن می توانید ساختن یا کدنویسی را تجربه کنید، به کودک اجازه می دهد هنگام ساختن خلاقیت داشته باشد، راهی عالی برای الهام بخشیدن به آنها برای حل مشکلات در دنیای مجازی است.

بازی های حل مسئله گروهی برای بچه ها می تواند حتی بهتر باشد، زیرا آنها همکاری و کار گروهی را تشویق می کنند!

11-14 ساله
در این سن، کودک شما مستقل تر از قبل خواهد شد. در اینجا نحوه تشویق راهبردهای حل مسئله بهتر برای کودکان در سنین پیش از نوجوانی تا نوجوانی آورده شده است:

یادگیری خودراهبری را ترویج دهید. گسترش پایگاه دانش فرزندتان، آنها را به ابزاری برای حل مشکلات آینده مجهز می کند. خواندن کتاب‌ها، مقالات آنلاین معتبر و رفتن به کتابخانه راه‌های بسیار خوبی برای کودکان شما هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوعاتی که به آن علاقه دارند جذب کنند.

به آنها فضایی برای ساختن بدهید. در حالی که دادن پروژه به فرزندانتان خوب است، 11 تا 14 سالگی نیز سن خوبی برای آنهاست تا به علایق خود بپردازند. به آنها فضایی بدهید تا نظرات خود را در مورد مسائل شکل دهند و آنها را با ابزارهایی توانمند کنید تا هر چیزی را که ممکن است به آن علاقه دارند دنبال کنند.

حامی باشید. بهترین چیزی که والدین می توانند به نوجوانانشان بدهند حمایت است. در طول هر پروژه و تلاش برای حل مشکل، بزرگترین تشویق کننده آنها باشید!وقتی نوبت به فعالیت‌های خوب برای نوجوانان جوان‌تر می‌رسد، یادگیری نحوه کدنویسی راهی عالی برای توسعه مهارت‌های حل مسئله است.

این آزمون و خطا، بهبود از طریق تکرار، و تفکر خلاق را تشویق می کند، علاوه بر این که یک مهارت ارزشمند در دنیای تکنولوژی محور امروزی است. در ادامه بخوانید و خواهید فهمید که چرا بچه ها برای بهبود مهارت های حل مسئله خود باید کدنویسی را یاد بگیرند.

با ایده ای در مورد نحوه آموزش حل مسئله برای کودکان، بیایید نگاهی به مراحل اساسی نحوه حل یک مشکل بیندازیم.

5 گام اساسی در حل مسئله

برای درک اینکه چگونه بازی های حل مسئله برای کودکان می تواند یک تجربه سرگرم کننده و همه جانبه باشد، باید مراحل اساسی حل مسئله را درک کنید. در سال 1984، برانسفورد و استین یکی از محبوب ترین و مورد توجه ترین روش های حل مسئله را منتشر کردند.

هم در صنعت و هم در آموزش برای کمک به یادگیرندگان مختلف برای ایجاد یک مشکل، ایجاد راه حل ها و حرکت سریع و کارآمد به جلو استفاده می شود. با آموزش مدل ایده آل به فرزندتان، می توانید مجموعه ای از مراحل را برای او فراهم کنید تا با اطمینان به مشکل برخورد کند.

business model canvas

این پنج مرحله به کودک شما کمک می کند تا بدون توجه به نوع مشکلی که با آن مواجه است، روند حل مشکل را ترسیم کند.

1: مشکل را شناسایی کنید
2: یک نتیجه را تعریف کنید
3: استراتژی های ممکن را کاوش کنید
4: نتایج را پیش بینی کنید و عمل کنید
5: نگاه کن و بیاموز

مرحله 1: مشکل را شناسایی کنید
دانستن نیمی از نبرد است. بدون درک روشنی از موضوع، فرزند شما نمی تواند راه حلی بیابد. بنابراین چه راه هایی برای شناسایی و درک بهتر یک مشکل در دست وجود دارد؟

پژوهش. امروزه، مجموعه بی پایانی از ابزارها در دسترس بچه های کنجکاوی است که می خواهند در مورد هر موضوعی بیشتر بیاموزند. خواه اینترنت باشد، کتابخانه، یا درخواست اطلاعات بیشتر از معلم یا بزرگسال مورد اعتماد، راه های زیادی برای به دست آوردن درک جامع از بیشتر موضوعات وجود دارد.

مشاهده گاهی باید چیزی را دید تا باورش کنی! اگر کودک شما در حال بررسی یک پدیده دنیای واقعی است، مشاهده آن در زندگی واقعی می تواند به او کمک کند تا مهارت های مشاهده و توانایی های شناسایی الگو را تقویت کند.

عمل کن برای بچه هایی که دوست دارند به صورت عملی یاد بگیرند، فقط غواصی در بقیه مراحل حل مسئله می تواند در نوع خود آموزشی باشد. گاهی برای درست کردن املت (حل مشکل) باید چند تخم مرغ بشکنید.

مرحله 2: یک نتیجه را تعریف کنید
هنگامی که مشکل را درک کردید، باید بدانید که به دنبال چه نوع راه حلی هستید. این نباید پیچیده باشد، اما باید قطعی باشد.

مثلا:”هدف من این است که این ربات بتواند راه برود.”
“من می خواهم این پازل را کامل کنم.”
“من می خواهم یک وب سایت واکنش گرا کدنویسی کنم.”

نتایج می تواند به همان اندازه ساده یا پیچیده باشد که کودک شما می خواهد. شکستن یک برنامه چند مرحله ای به نتایج فردی گاهی اوقات می تواند به کاهش ترسناک و قابل کنترل تر آن کمک کند!

مرحله 3: استراتژی های ممکن را کاوش کنید
پس از تعیین نتیجه ای که می خواهید، باید آن را به یک طرح مشخص تبدیل کنید. در اینجا چند راه برای به جریان انداختن آب میوه های خلاق وجود دارد:

ایده پردازی. وقت گذاشتن برای طوفان فکری، به ویژه در گروه ها، گامی عالی در جهت ایجاد پاسخ های خلاقانه است. از تشویق ایده هایی که ممکن است غیرواقعی یا غیرقابل استفاده به نظر برسند نترسید، زیرا اینها همه گام هایی برای ایجاد راه حل هستند.

چیزی بکش حتی اگر کودک شما هنرمند نیست، ترسیم چیزی با دست می تواند تخیل او را تحریک کند و به او کمک کند تا تجسم کند که یک راه حل کامل چگونه می تواند باشد.

آن را یادداشت کنید. از سوی دیگر این طیف: اگر می‌دانید که کودک شما دوست دارد افکار خود را از طریق نوشتن بیان کند، یادآوری به او برای نوشتن افکار خود اولین قدم مفید برای سازماندهی ایده‌های به ظاهر نامرتبط است.

مرحله 4: نتایج را پیش بینی کنید و عمل کنید
اکنون که فعالیت‌های حل مشکل شما برای بچه‌ها مرحله برنامه‌ریزی خود را به پایان رسانده‌اند، تنها یک کار باقی مانده است: اجرا کردن.اگر فرزند شما شخصیت محتاط تری دارد، ممکن است مجبور شوید فعالانه گذار از برنامه ریزی به عمل را تشویق کنید. در حالی که همیشه خطر شکست در تحقق یک برنامه روی کاغذ وجود دارد، درس هایی که پس از آن آموخته می شوند بسیار ارزشمند هستند.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که فرزندتان را به اندازه موفقیت برای شکست آماده کنید. آموزش دادن به آنها برای داشتن دیدگاهی سالم نسبت به شکست اولین گام در تشویق بچه های حل مسئله به ادامه فعالیت هایشان است.

مرحله 5: نگاه کنید و یاد بگیرید
بنابراین طرح اجرا شده است. یعنی این آخر خط است؟قطعا نه. چه فرزند شما شکست بخورد و چه موفق شود، او باید نتایج خود را ارزیابی و درک کند.

شکست:چه چیزی اشتباه پیش رفت؟
دفعه بعد چگونه می توانید مشکل(های) را برطرف کنید؟
آیا مشکلات غیر قابل حلی وجود داشت؟ چگونه می توانید آزمایش دیگری را برای آن ها کنترل کنید؟

موفقیت:چه چیزی کار کرد و چرا کار کرد؟
آیا این نتایج قابل تکرار هستند؟
آیا مسائلی وجود داشت؟ چگونه می توانید دفعه بعد آنها را تعمیر کنید؟

آموزش حل مسئله به کودکان فقط به این معنی نیست که آنها را وادار به حل مشکلات کنید. همچنین باید به آنها بیاموزد که چگونه از شکست درس بگیرند و موفقیت را تکرار کنند.

فعالیت های سرگرم کننده حل مسئله برای بچه ها

پازل ذهن آنلاین توسط Braingle (رایگان)، پازل اره منبت کاری اره مویی توسط Jigsaw Planet (رایگان)، ربات خودتان، یک کتاب بازی داستانی تعاملی
برگه های کدنویسی قابل چاپ برای کودکان (رایگان)، کتاب سوپر سودوکو برای کودکان باهوش، شهر الگوریتم: برنامه نویسی برای کودکان (رایگان)، کتاب بزرگ مازها برای کودکان، MindGames.com (رایگان)، بازی‌های آموزشی Topmarks (رایگان)،Scratch: برنامه نویسی برای کودکان (رایگان)

کدنویسی مهارت های حل مسئله را آموزش می دهد

کدنویسی مهارت های حل مسئله را از همه جهات به بچه ها می آموزد. آنها این فرصت را دارند که از طریق تلاش و شکست تکرار کنند، پروژه هایی را از پایه با نحو پیچیده زبان های کدنویسی بسازند، و مهارت های تفکر انتقادی خود را از طریق تمرین مداوم تقویت کنند. فرزند شما می تواند از مزایای کدنویسی نه تنها در حرفه حرفه ای خود، بلکه در زندگی نیز بهره مند شود.

البته، آشنا کردن فرزندانتان با موضوعی دشوار مانند کدنویسی بدون منابع یا دستورالعمل مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد. برنامه‌های کد نویسی ایرانیان سایبر برای کودکان دروازه‌ای عالی برای هر کودکی برای یادگیری کدنویسی و تمرین مهارت‌های حل مسئله‌شان است.

با برنامه درسی اصلی طراحی شده برای کودکان 8 تا 18 ساله، آهنگ‌های تخصصی برای زبان‌های برنامه‌نویسی خاص، و معلمان متخصص کدنویسی که برای کمک در داخل و خارج از کلاس در دسترس هستند، شما و فرزندتان را تحت پوشش قرار می‌دهیم. برای برنامه‌های کدنویسی ما برای بچه‌ها برای آزمایشی 100٪ بدون خطر ثبت نام کنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − پنج =