منو
صفحه اصلی
ثبت نام
رسم فلوچارت آنلاین

رسم فلوچارت آنلاین

سرفصل‌های مقاله

رسم فلوچارت آنلاین چگونه است؟ برای آشنایی با نحوه رسم فلوچارت ها بهتر است تا انتهای این مقاله همراه باشید.به عبارت ساده، نمودار فلوچارت یا نمودار جریان، نوعی نمودار است که فرآیندها را توصیف می کند. سایت ایرانیان سایبر در این موضوع مطالب بیشتری را ارائه کرده است.

این نمودارها از بلوک‌هایی تشکیل شده‌اند که اغلب مستطیلی هستند که با فلش‌ها به هم متصل شده‌اند. بلوک ها حاوی اطلاعات یک مرحله از یک فرآیند هستند. به این ترتیب، رسم فلوچارت  کمک می کند تا اطلاعات یک فرآیند واضح و مختصر بماند.

تاریخچه رسم فلوچارت ها

مشخص نیست که مخترع واقعی فلوچارت ها چه کسی بود، اما اولین مستندات استاندارد شده در رسم فلوچارت برای اولین بار توسط فرانک و لیلیان گیلبرت معرفی شد. در سال 1921، این زوج روش مبتنی بر گرافیک را در ارائه‌ای با عنوان: «نمودار فرآیند: گام‌های اولیه در یافتن بهترین راه برای انجام کار» به اعضای انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) ارائه کردند.

پس از آن، در دهه 1930، آلن اچ. موگنسن، مهندس صنایع، برخی از شرکت کنندگان را در کنفرانس های ساده سازی کار خود در نیویورک آموزش داد. شرکت کنندگان این کنفرانس مانند Art Spinanger و Ben Grahamthen شروع به استفاده از رسم فلوچارت در زمینه های مربوطه خود کردند که به گسترش استفاده از فلوچارت کمک کرد.

در سال 1949، رسم فلوچارت برای برنامه ریزی برنامه های کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت و به سرعت به یکی از محبوب ترین ابزارها در طراحی الگوریتم ها و برنامه های کامپیوتری تبدیل شد. امروزه نمودار جریان یک ابزار مهم بهره وری است که به کارکنان در صنایع و کارکردهای مختلف خدمت می کند.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله دانلود برنامه فلوچارت آماده برای گوشی بپردازید.

رسم فلوچارت برای چه مواردی استفاده می شود؟

فلوچارت یک ابزار بسیار همه کاره است که می توان از آن برای موارد زیر استفاده کرد:یک فرآیند را مستند کنید، ارائه راه حل ، ایده ای را طوفان فکری کنید، یک سیستم طراحی کنید، یک فرآیند تصمیم گیری را توضیح دهید، اطلاعات فروشگاه.

رسم فلوچارت آنلاین

‌رسم فلوچارت رایگان آنلاین ما

Zen Flowchart ساده ترین نرم افزار آنلاین برای رسم فلوچارت، نمودار جریان، نمودار سازمانی، نمودار فرآیند، نقشه سایت و موارد دیگر است. با یک رابط کاربری حداقل و شهودی، ایجاد فلوچارت ها و نمودارهای حرفه ای با سازنده فلوچارت آنلاین / تولید کننده فلوچارت آسان و لذت بخش است. سازنده فلوچارت رایگان ما همچنین دارای ویژگی‌های Export and Publish است که به کاربران امکان می‌دهد به راحتی کار خود را به اشتراک بگذارند. 

چگونه از Zen Flowchart استفاده کنیم؟

در Zen Flowchart، ما به داشتن بصری‌ترین و آسان‌ترین سازنده نمودار جریان / تولیدکننده نمودار جریان در بازار افتخار می‌کنیم. و به این ترتیب، ما امیدواریم که بتوانید بدون کمک زیاد، رسم فلوچارت را با ابزار فلوچارت ما ایجاد کنید. با این حال، در اینجا یک راهنمای سریع در مورد ویژگی های اصلی برای شروع ارائه شده است. 

قالب های فلوچارت

Zen Flowchart الگوهای “رسم فلوچارت” رایگان آماده ای را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد نمودار جریان را تنها با 1 کلیک ایجاد کنید. برای استفاده از هر الگوی فلوچارتی، وارد فلوچارت Zen خود شوید، روی Templates کلیک کنید > نشانگر را روی الگوی فلوچارتی که می‌خواهید استفاده کنید بروید > سپس روی “Use Template” کلیک کنید.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله فیلم آموزش فلوچارت از پایه به زبان ساده و مبانی کامپیوتر pdf بپردازید.

چگونه یک فلوچارت ایجاد کنیم؟

مرحله 1: مراحل اصلی را در یک فلوچارت ساز ترسیم کنید
با یک تکه کاغذ یا یک ایجاد کننده نمودار جریان آزاد مانند Zen Flowchart با رسم فلوچارت های آماده شروع کنید. در مرحله بعد، چندین بلوک اصلی را ترسیم کنید که نشان دهنده مهم ترین مراحل در فرآیند شما هستند. فعلا نگران جزئیات نباشید از آنجا که نمودارهای جریان از چپ به راست و از بالا به پایین خوانده می شوند، اولین گره خود را در گوشه سمت چپ بالای فضای کاری خود شروع کنید.

مرحله 2: جزئیات فلوچارت خود را وارد کنید
مراحل باقی مانده را پر کنید. ما توصیه می کنیم به ترتیب طبیعی فرآیند کار کنید. یک مرحله اختیاری در اینجا این است که رسم فلوچارت خود را با اشکال و رنگ های مختلف سبک دهید تا دنبال کردن آن آسان تر شود.

مرحله 3: نمودار خود را آزمایش کنید
تمام مراحل رسم فلوچارت خود را طی کنید تا مطمئن شوید که آنها واضح و جامع هستند و هیچ گره ای با انتهای باز باقی نمانده است.

مرحله 4: جمع آوری بازخورد و به اشتراک گذاری با ایجاد کننده نمودار جریان آنلاین
پیش نویس رسم فلوچارت را به اشتراک بگذارید و برای بهبود آن از کاربران مورد نظر بازخورد دریافت کنید. فلوچارت ها باید به راحتی در دسترس همه طرف های درگیر باشد. بنابراین مطمئن شوید که کار خود را در مکان مناسب منتشر می کنید. سازنده فلوچارت تعاملی آنلاین ما Zen Flowchart دارای یک ویژگی انتشار مفید است که به شما امکان می دهد فلوچارت های خود را منتشر کرده و به اشتراک بگذارید. هر به‌روزرسانی بعدی که در سند ایجاد می‌کنید به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود.

نمادها و اجزای نمودار فلوچارت

رسم فلوچارت یک روش بسیار بصری برای توصیف فرآیندها است. به این ترتیب، در بیشتر موارد، لازم نیست خیلی نگران استانداردها و قوانین تمام نمادهای نمودار جریان باشید. در واقع، یک فلوچارت ساده که فقط با بلوک های مستطیلی و خطوط جریان ساخته شده است، می تواند بسیاری از کارها را انجام دهد.

رسم فلوچارت آنلاین

شروع به ترسیم فلوچارت، با یک نام مناسب شروع کنید
قبل از شروع رسم فلوچارت، یک نام مناسب برای نمودار خود در نظر بگیرید. نام باید دقیقاً هدف الگوریتم یا رویه را منعکس کند. باید تا حد امکان کوتاه باشد، اما نه خیلی کوتاه. معنی را از دست ندهید.

شروع را در بالا قرار دهید
نماد شروع را در بالای نمودار قرار دهید. این اولین جایی است که خواننده آن را جستجو می کند. بیایید وقت خواننده را تلف نکنیم و آنچه را که انتظار دارند به آنها بدهیم.نماد شروع باید حاوی نام نمودار باشد. نباید کلمه “شروع” یا حتی “از اینجا شروع کنید” باشد.

فقط یک پایان وجود دارد
نمودار باید فقط یک نماد انتهایی داشته باشد. نماد پایان باید در پایین نمودار قرار گیرد. به خواننده اطمینان دهید: مهم نیست در نمودار چه اتفاقی می افتد، همه چیز درست همان جایی که باید به پایان می رسد.کلمه End را در نماد پایان قرار دهید. یک سیگنال واضح به خواننده بدهید: اکنون تمام شده است. آخرین اقدام را در نماد پایان یا نام رویه‌ای که بعد از آن انجام می‌شود قرار ندهید.

برو پایین
جریان اجرای فلوچارت باید از بالا به پایین حرکت کند. این جهت راحت ترین است، زیرا مردم به خواندن اسناد متنی به این روش عادت دارند. و همچنین، حرکت به سمت پایین در سیارات با جاذبه طبیعی است.

از چرخش خودداری کنید
تنها موقعیتی که در آن خطوط ما می توانند جهت را تغییر دهند، زمانی است که تصمیم گیری در میان باشد. زمانی که باید بین چندین مسیر یکی را انتخاب کنیم، این مسیرها باید ابتدا در جهات مختلف تقسیم شوند و سپس دوباره با هم ادغام شوند. که البته شامل نوبت است.وقتی تصمیمی برای گرفتن وجود ندارد، برنگرد. برو پایین.هنگامی که تصمیماتی وجود دارد، تعداد چرخش ها را به حداقل برسانید.

اجازه ندهید خطوط همدیگر را قطع کنند
هر بار که چشمان شما با یک تقاطع خط در فلوچارت روبرو می شوند، مغز شما سعی می کند بفهمد که آیا ارتباطی بین این خطوط وجود دارد یا خیر. این باعث ایجاد استرس قابل توجهی در مغز می شود. تمام تلاش ها برای اینکه تقاطع ها کمتر زشت به نظر برسند شکست خورده است.تنها راه برای جلوگیری از این استرس غیر ضروری، حذف تقاطع خطوط است.

تقاطع خطوط در نمودارهای جریان مجاز نیست
فلش ها را با خطوط ساده جایگزین کنید.در گذشته، رسم فلوچارت ها همه چیز در مورد جعبه و فلش بودند. دیگر مسئله این نیست.در رسم فلوچارت های مدرن DRAKON، خطوط ساده جایگزین فلش ها شده اند. در حالی که جعبه ها هیچ مشکلی ندارند، فلش ها در واقع مشکل ایجاد می کنند. نوک پیکان اشیایی بصری هستند که به پیچیدگی نمودار می افزایند. هدف از فلش نشان دادن نماد بعدی در نمودار است. اگر این قرارداد را که آیکون ها از بالا به پایین دنبال می کنند، بپذیرید، دیگر نیازی به فلش نیست! نماد بعدی همیشه زیر نماد فعلی است.

یک فلوچارت نامرتب و نادرست یک فلوچارت زیبا و تمیز
فقط یک موقعیت وجود دارد که در آن نماد زیر بالای نماد فعلی قرار می گیرد. زمانی ممکن است که ما یک حلقه داشته باشیم. فقط در این صورت، استفاده از یک فلش منطقی است.به این ترتیب، یافتن حلقه ها در فلوچارت آسان تر می شود: فقط به دنبال فلش ها باشید!

یک حلقه فلوچارت ساخته شده با یک فلش
فقط از خطوط مستقیم عمودی و افقی استفاده کنید، خطوط منحنی ممکن است در رسم فلوچارت مناسب باشند، اما در گرافیک تجاری، آنها سمی هستند. در اینجا دلیل آن است. مغز ما بخش های خط مستقیم را به عنوان نمونه های اولیه ساده در نظر می گیرد. ما به راحتی می توانیم ببینیم که کدام دو جسم با یک پاره خط مستقیم عمودی یا افقی به هم متصل شده اند.

برای منحنی ها و خطوط اریب متفاوت است. برای درک اینکه کدام اجسام به هم متصل هستند، چشم باید منحنی را از مبدا تا مقصد به دقت دنبال کند. این باعث ایجاد تنش غیر ضروری در درون ما می شود و زمان بر است. در اینجا مثالی وجود دارد که نشان می دهد خطوط مستقیم در مقایسه با منحنی ها چقدر زیبا هستند.بدون ساختار خیابان های متعامد مستقیم: منطقه با خیابان های مستقیم و ساختار مستطیلی به وضوح آسان تر برای پیمایش است.

اطمینان حاصل کنید که آیکون های متوالی دارای عرض یکسان هستند
هنگامی که نمادها در یک دنباله عمودی دارای عرض یکسان باشند، آنها به عنوان یک گروه درک می شوند. چشمان ما آنها را سریعتر اسکن می کنند. اما اگر عرض های متفاوتی داشته باشند، احساس انتقال روان از یک نماد به نماد دیگر از بین می رود.هنگامی که یک نماد دارای عرض متفاوت است، سیگنالی می دهد. سیگنال های غلط به خواننده ندهید.

چگونه یک فلوچارت آنلاین تهیه کنم؟

اطلاعات جمع آوری کنید و هدف فلوچارت را مشخص کنید. ... یک الگو را انتخاب کنید، یک سند خالی باز کنید یا فلوچارت خود را وارد کنید. ... اشکال فلوچارت را بکشید و رها کنید. ... شکل ها را به ترتیب مناسب به هم وصل کنید. ... فلوچارت خود را به اشتراک بگذارید و در زمان واقعی برای بهبود آن همکاری کنید.

بهترین برنامه رایگان برای رسم فلوچارت چیست؟

7 بهترین سازندگان فلوچارت آنلاین رایگان لوسیدچارت.ترسیم.کاکو.گلیفی.جریان سیم.Textografo.نقشه های گوگل.

1 در مورد “رسم فلوچارت آنلاین”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 17 =