ثبت نام
تاثیر فضای مجازی بر کودکان

تاثیر فضای مجازی بر کودکان

سرفصل‌های مقاله

امروزه همه از کودکان گرفته تا افراد مسن از اینترنت استفاده می کنند و تاثیر فضای مجازی به طور کامل در زندگی آنها مشاهده می شود. اینترنت بدون شک ابزاری فوق العاده مفید برای آموزش و یادگیری چیزهای جدید است. تاثیر فضای مجازی و ورود به اینترنت مانند بردن یک بچه به یک فروشگاه اسباب بازی است.

کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد که وقتی وارد می شوید، دیگر نمی خواهید به عقب برگردید. با این حال، استفاده بیش از حد از اینترنت و تاثیر فضای مجازی ممکن است علت بیشتر مشکلات روزمره، به ویژه برای کودکان باشد. بسیاری از مردم بر این باورند که اینترنت یکی از مهم‌ترین، ارزشمندترین و قدرتمندترین اختراعات در طول تاریخ است.

حال، آیا این بدان معناست که اینترنت و تاثیر فضای مجازی نیز یکی از بهترین خلاقیت‌های تاریخ به حساب می‌آید؟

اینترنت و تاثیر فضای مجازی بستری است که اکثر افراد جامعه مدرن از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده می کنند. اخیراً به یکی از محبوب ترین شبکه ها در بین کودکان تبدیل شده است.

بررسی تاثیر فضای مجازی

برخی افراد از آن برای مثبت اندیشی بیشتر استفاده می کنند و برخی دیگر از آن برای مضر بودن کامل استفاده می کنند. در نتیجه افزایش تاثیر فضای مجازی و استفاده از اینترنت هم اثرات مثبت و هم منفی بر رشد اجتماعی، جسمی، روانی، تحصیلی و اخلاقی کودکان دارد.

از نظر اجتماعی، اینترنت برقراری ارتباط با دوستان و افرادی را که دور زندگی می کنند آسان تر می کند. علاوه بر تاثیر فضای مجازی ، کودک به طور مکرر دانش خود را از طریق اینترنت با همسالان خود مبادله می کند، بنابراین ارتباطات را افزایش می دهد.

با این وجود، اینترنت تعامل فیزیکی کودکان را با دیگران محدود می کند، زیرا برخی از کودکان ممکن است ترجیح دهند زمان بیشتری را در اینترنت صرف بیرون رفتن و ملاقات با دوستان کنند.استفاده بیش از حد از اینترنت و تاثیر فضای مجازی باعث می شود که بچه ها زمان کمتری برای ورزش و فعالیت های ورزشی نداشته باشند که ممکن است بر سلامت جسمانی آنها تأثیر منفی بگذارد.

تاثیر فضای مجازی ممکن است اثرات سلامتی مانند رشد ضعیف عضلانی و چاقی داشته باشند. کودکانی که از این شرایط رنج می برند ممکن است والدین خود را مجبور کنند پول زیادی را برای درمان و یا درمان های خود خرج کنند. با این وجود، استفاده محدود از اینترنت به گسترش سالم هماهنگی چشم و دست کمک می کند.

تاثیر فضای مجازی بر کودکان

از نظر روانی، کودکان می توانند در درجه اول با استفاده مداوم از اینترنت تحت تأثیر قرار گیرند. آنها ممکن است احساس تنهایی و انزوا کنند زیرا فقط با ماشینی تعامل دارند که نمی تواند کلامی صحبت کند. برعکس، تاثیر فضای مجازی این امر با گذشت زمان کاهش می یابد زیرا کودکان به طور موثر استفاده از فناوری را یاد می گیرند.

اعتیاد به فضای مجازی

گاهی اوقات اعتیاد به اینترنت می تواند منجر به اختلالات روانی در کودکان شود و “تاثیر فضای مجازی” در نتیجه رفتارهای عجیب و غریبی مانند نادیده گرفتن پیوندهای اجتماعی و رذایل نادرست ایجاد کند. برای مثال ممکن است یک بچه در مورد اطلاعات موجود در اینترنت به عنوان آموزنده دروغ بگوید، اما ممکن است درست نباشد.

از نظر آکادمیک، تاثیر فضای مجازی و اینترنت به بچه‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات زیادی را که ممکن است در کتاب‌های درسی یا سایر مواد آموزشی موجود نباشد، کشف کنند. آنها همچنین از دانش عمیق دیجیتال لذت می برند و به مجموعه های مختلف مانند فایل های صوتی و تصویری ارجاع می دهند.

با چنین اطلاعاتی، تاثیر فضای مجازی در کارهای آکادمیک مانند به اشتراک گذاری تکالیف و تحقیقات افزایش می یابد، اگرچه ممکن است برای دیگران چالش برانگیز باشد. دلیل این امر به این دلیل است که در سنین پایین، بچه ها توانایی دستکاری اطلاعاتی که آنلاین پیدا می کنند را ایجاد نکرده اند.

اینترنت و فضای مجازی ارزش های اخلاقی بسیاری از بچه ها را تضعیف می کند. با قرار گرفتن در معرض انواع اطلاعات در اینترنت، کودکان می‌آموزند که چگونه از داروهای مضر، استفاده می‌شود. آنها همچنین می توانند با قربانیان مشابهی که در سایت های رسانه های اجتماعی نظر منفی می دهند و سوء مصرف مواد را تشویق می کنند، ارتباط برقرار کنند.

در نهایت با توجه به اینکه تاثیر فضای مجازی و استفاده از اینترنت می تواند برای کودکان منفی و مثبت باشد، ضرورت دگرگونی آن احساس می شود. این را می توان با اطمینان از ایجاد امنیت اینترنتی برای جلوگیری از دسترسی کودکان به اطلاعاتی که تأثیر منفی بر آنها دارد، انجام داد. اگر این امر رعایت شود، اینترنت باید در دسترس همه بچه ها قرار گیرد زیرا به رشد و توسعه شخصی کمک می کند.

دنیای ما بیش از هر زمان دیگری به هم متصل شده و تاثیر فضای مجازی در آن به طور کامل مشهود است. در میان میلیاردها نفری که آنلاین هستند، کودکان به طور فزاینده ای از اینترنت برای یادگیری و رشد خود به روش های قابل توجهی استفاده می کنند. این ارتباط بیش از حد کودکان را در معرض خطرات زیادی قرار می دهد که در حال تبدیل شدن به یک پدیده جهانی است.

راه کارهای مقابله با تاثیر فضای مجازی

سیاستگذاران باید استراتژی‌ها و برنامه‌های فوری را برای مقابله با تاثیر فضای مجازی مخرب و چالش‌های مربوط به محافظت و حفاظت از کودکان متصل به اینترنت ترسیم کنند. بنابراین، ایجاد برنامه‌های ظرفیت‌سازی جهانی، راه‌اندازی طرح‌های مشارکتی و چندجانبه، تدوین استراتژی قوانین فراملی و توسعه چارچوب‌ها و برنامه‌هایی برای رفاه کودکان به صورت آنلاین ضروری است.

کودکان بیش از 25 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و تاثیر فضای مجازی و آنلاین بودن بخش مهمی از زندگی آنها است. تخمین زده می شود که تقریباً یک میلیارد کودک در سال 2018 از اینترنت استفاده می کردند.

با این حال، با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و با اعمال اقدامات سختگیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه، تعداد کودکان و جوانانی که از اینترنت، اپلیکیشن‌های موبایل و فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

در بحبوحه همه‌گیری، بیش از 1.5 میلیارد کودک و جوان تحت تأثیر تعطیلی مدارس در سراسر جهان قرار گرفته‌اند که در نهایت باعث افزایش استفاده از اینترنت به دلیل آموزش آنلاین شد.

تاثیر فضای مجازی بر کودکان

رویه‌های احتیاطی سختگیرانه‌ای که توسط بسیاری از کشورها برای کاهش سرعت انتشار ویروس اجرا می‌شود، مانند اقدامات قرنطینه یا سیاست‌های ماندن در خانه، کودکان را به اجتماعی شدن آنلاین سوق داده است. این شامل صرف زمان بیشتر در رسانه های اجتماعی و شبکه های بازی آنلاین است.

این افزایش تاثیر فضای مجازی و استفاده از اینترنت همچنین خطر قرار گرفتن کودکان در معرض محتوای نامناسب مانند عکس‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌ها را افزایش می‌دهد که می‌تواند به طرق مختلف به آنها آسیب برساند.

علاوه بر این، خطر اتصال آنها به غریبه ها و شکارچیان آنلاین افزایش می یابد. انگیزه های روانی، مانند میل به سرگرمی یا یافتن دوستان جدید، کودکان را تشویق می کند تا با غریبه ها از طریق اینترنت صحبت کنند.

خطرات و تاثیر فضای مجازی آنلاین بالقوه برای کودکان را می توان در سه حوزه اصلی طبقه بندی کرد

این خطرات شامل مواردی است که ممکن است باعث شود کودکان در سن مدرسه در هنگام مواجهه تصادفی آنلاین با آنها احساس ناراحتی یا انزجار کنند. این ممکن است شامل خشونت، پورنوگرافی، و تصاویر ظلم به حیوانات باشد.

خطرات تماس

این خطرات شامل برقراری ارتباط آنلاین کودکان با غریبه ها یا بزرگسالانی است که خود را به شکل کودکی در می آورند. به عنوان مثال، ممکن است کودکی برای ملاقات با یک غریبه فریفته شود یا برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی وسوسه شود.

خطرات رفتاری

این خطرات شامل رفتار کودکان به شیوه‌هایی است که ممکن است به دیگران آسیب برساند یا منجر به قربانی شدن آنها شود. این می‌تواند شامل یک وبلاگ نفرت‌انگیز یا پست یا آپلود مطالب آنلاین باشد که می‌تواند باعث تحریک نژادپرستی و آزار سایر خوانندگان شود.

تاثیر فضای مجازی و نسل آنلاین

اینترنت، برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان، یک رسانه بسیار مهم است. اکنون کودکان و جوانان اغلب از آن برای یادگیری، برقراری ارتباط، تعامل، نوآوری و بازی استفاده می کنند. با این حال، آیا می توانید چیزهای خوبی داشته باشید؟

این مطالعه نشان داد که استفاده بیش از حد و وابستگی به اینترنت یک مشکل بسیار واقعی در میان کودکان است. کودکانی که زمانی برای فعالیت با دوستان یا تماشای تلویزیون زندگی می‌کردند، به طور فزاینده‌ای خود را به اینترنت وابسته می‌کنند و در ذهنیتی گرفتار می‌شوند که دنیای دیجیتال را بالاتر از زندگی واقعی قرار می‌دهد.

وابستگی به اینترنت رفتار پرخطری را به همراه دارد و از آنجایی که کودکان زمان بیشتری را به صورت آنلاین می گذرانند با تهدیدات سایبری بیشتری مواجه می شوند و شانس بیشتری برای مشاهده محتوای نامناسب دارند.این روند همچنین بر مهارت‌های اجتماعی و رفاه کودکان تأثیر می‌گذارد، زیرا آنها خود را در دنیای آنلاین غوطه‌ور می‌کنند و به رفتار آفلاین خود آسیب می‌رسانند.

این امر بر روابط خانوادگی مدرن فشار وارد می‌کند و کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد و این امر حیاتی است که والدین الگوی خوبی باشند و استفاده از اینترنت فرزندان خود را از سنین پایین کنترل کنند تا آسیب را به حداقل برسانند.

اندازه گیری وابستگی در فضای مجازی

وابستگی به یک فعالیت می‌تواند لذت‌بخش باشد، اما با استفاده مداوم از آن اجباری می‌شود و می‌تواند با مسئولیت‌های عادی زندگی، مانند کار، روابط یا سلامتی تداخل داشته باشد. کاربران ممکن است ندانند که رفتار آنها خارج از کنترل است یا برای خود و دیگران مشکل ایجاد می کند – به خصوص وقتی کودک هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دوازده =