ثبت نام
علاقه کودکان به برنامه نویسی

چرا کودکان به برنامه نویسی علاقه نشان نمی‌دهند

سرفصل‌های مقاله

چرا کودکان به برنامه نویسی علاقه نشان نمی‌دهند

علاقه کودکان به برنامه نویسی در دنیای فناوری اطلاعات به طور چشمگیری در حال افزایش است. بسیاری از کودکان امروزی به دنیای دیجیتال عادت کرده‌اند و برنامه نویسی به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی در این حوزه برای آنها جذابیت زیادی دارد. علاقه کودکان به برنامه نویسی می تواند باعث تقویت مهارت های مختلفی نظیر تفکر منطقی، مشکل‌حلی و خلاقیت در آنها شود. این علاقه کودکان به برنامه نویسی ممکن است در رشد و توسعه شخصیتشان نقش مهمی ایفا کند و آنها را به سمت رشد حرفه‌ای در زمینه فناوری اطلاعات هدایت کند.

با توجه به فراگیر شدن فناوری در زندگی روزمره، علاقه کودکان به برنامه نویسی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد یک زمینه مستعد برای آنها در آینده داشته باشد. آشنایی با مفاهیم و اصول برنامه نویسی در سنین پایه‌ای، می‌تواند این کودکان را برای یادگیری عمیق‌تر و پیشرفت در زمینه های مرتبط با فناوری آماده کند. علاوه بر این، آموزش برنامه نویسی به کودکان، فرصتی است تا آنها را با مسائل پیچیده روبرو کند و مهارت هایی از قبیل تفکر سیستمی، همکاری و حل مسئله را تقویت کند.

 

فعالیت های فوق برنامه برای بچه ها می تواند در حفظ علاقه آنها بسیار تأثیرگذار باشد یا از دست برود. با برخی از آنها یک علاقه یا علاقه مادام العمر پیدا می کنند، اما برخی دیگر ممکن است یک سال تحصیلی را پشت سر نگذارند. وقتی صحبت از یادگیری نحوه کدنویسی می شود، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر علاقه فرزند شما به این مهارت تأثیر بگذارد.

متداول ترین دلایلی را بیابید که چرا بچه ها سفر برنامه نویسی خود را متوقف می کنند و چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که آنها از تمام مزایای یادگیری کدنویسی بهره مند می شوند.

برای پیشرفت فرزندتان و علاقه مندی آنها به برنامه نویسی روی عکس زیر کلیک کنید.

236795 2121x1414 kid coding

پیکان اشاره بالا

در این مقاله به بررسی علاقه کودکان به برنامه نویسی و چگونگی تقویت آن، روش های آموزش برنامه نویسی به کودکان و تاثیر آن بر رشد ذهنی و شخصیتی آنها پرداخته می شود. علاوه بر این، مزایا و معایب استفاده از بازی های برنامه نویسی برای کودکان نیز بررسی می شود. با ما همراه باشید تا بهترین روش ها برای تقویت علاقه کودکان به برنامه نویسی را کشف کنیم.

علاقه کودکان به برنامه نویسی

شروع با زبان اشتباه

زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد. مخصوصاً برای والدینی که تجربه ای در زمینه کدنویسی ندارند، تصمیم گیری اینکه کدام یک برای فرزند شما بهترین است ممکن است دشوار باشد. آنچه که بسیار مهم است این است که مطمئن شوید کودک شما با زبانی شروع می کند که برای مبتدیان ایده آل است. انتخاب زبانی که برای مبتدیان دشوار است، کودکان را از همان ابتدا در معرض شکست و ناامیدی قرار می دهد.

علاقه کودکان به برنامه نویسی در حال رشد و افزایش است. در حالی که بسیاری از برنامه های کالج ممکن است با جاوا یا C++ شروع شوند، این زبان ها برای بچه هایی که تازه شروع به کار کرده اند ایده آل نیستند. انتخاب زبانی با نحوی که سخت‌تر باشد و یادگیری آن آسان‌تر باشد، ایده‌آل است.

پیشنهاد می کنیم به مشاهده مقاله فواید آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان بپردازید.

همچنین مهم است که در وهله اول دلیل علاقه فرزندتان به کدنویسی را در نظر بگیرید. بچه‌هایی که می‌خواهند وب‌سایت خود را ایجاد کنند، باید حتماً HTML و CSS را همراه با جاوا اسکریپت در نظر بگیرند. کسانی که هدفشان ساخت بازی های خودشان است، بهتر است قبل از فارغ التحصیلی به زبان های پیشرفته تری که توسعه دهندگان بازی به طور حرفه ای از آن استفاده می کنند، با اسکرچ شروع کنند.

همچنین مطمئن شوید که سن فرزندتان را در نظر بگیرید. دانش‌آموزان دبستانی معمولاً قبل از رفتن به زبان‌های مبتنی بر متن، بهتر است با زبان‌های مبتنی بر بلوک مانند اسکرچ شروع کنند. دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان می‌توانند با آسان‌تر یادگیری زبان‌های مبتنی بر متن مانند پایتون، HTML/CSS و جاوا اسکریپت شروع کنند.علاقه کودکان به برنامه نویسی می‌تواند به آنها در فهم بهتر دنیای دیجیتال کمک کند.

انتخاب برنامه اشتباه

همانطور که نمی خواهید زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید که برای مبتدیان دشوار است، همچنین نمی خواهید برنامه ای را انتخاب کنید که متناسب با سن و سطح تجربه فرزندتان نباشد. ثبت نام بچه‌های کوچک‌تر در برنامه‌هایی که برای نوجوانان یا بزرگسالان در نظر گرفته شده است، این احتمال را افزایش می‌دهد که آنها عقب بمانند، آنچه را که آموزش داده می‌شود درک کامل نکنند و در نهایت بخواهند آن را ترک کنند.

بچه‌ها همچنین از یادگیری نحوه کدنویسی از یک مربی زنده در مقابل یک برنامه یا مجموعه ویدیوهای خودآموز بهره می‌برند. وجود معلمی در دسترس برای پاسخ به سؤالات و نشان دادن مفاهیم کدنویسی گام به گام برای یادگیرندگان جوان بسیار ارزشمند است. علاقه کودکان به برنامه نویسی، می‌تواند در تقویت مهارت‌های ریاضی و علوم کمک کند.

به همین دلیل است که تمام کلاس های ایرانیان سایبر به صورت آنلاین توسط یک معلم زنده تدریس می شود. برنامه ها بر اساس گروه سنی – کودکان، مقدماتی و پیشرفته- تقسیم می شوند، بنابراین کلاس ها برای هر محدوده سنی خاص تنظیم می شوند. هر برنامه همچنین از یک برنامه درسی ساختار یافته پیروی می کند که بر یادگیری مبتنی بر پروژه متمرکز است.

علاقه کودکان به برنامه نویسی می‌تواند زمینه‌هایی مانند بازی سازی، وب سایت طراحی و اپلیکیشن نویسی را برای آن‌ها فراهم کند.هر مفهوم کدنویسی از طریق پروژه های سرگرم کننده آموزش داده می شود و دانش آموزان بازی ها، وب سایت ها و برنامه های خود را می سازند و سفارشی می کنند. این نه تنها یادگیری کدنویسی را سرگرم‌کننده می‌کند، بلکه به دانش‌آموزان انگیزه می‌دهد تا زمانی که نتایج درس‌های خود را فوراً ببینند، به یادگیری ادامه دهند.

Depositphotos 439870126 XL 768x512 1

ناامیدی از اشکال زدایی

یادگیری نحوه کدنویسی شبیه به یادگیری یک زبان خارجی است – هر زبان برنامه نویسی سینتکس خاص خود را دارد که باید آن را یاد بگیرید تا بتوانید کد را به درستی بنویسید. یادگیری قواعد یک زبان خاص زمان می برد و بچه ها در حین یادگیری با اشتباهاتی مواجه می شوند. اینجاست که اشکال زدایی وارد می شود، که فرآیند یافتن و رفع خطاها است، اما می تواند خسته کننده باشد. به خصوص برای بچه هایی که عادت دارند چیزها را به راحتی یاد بگیرند، اشکال زدایی می تواند دلسرد کننده باشد و باعث شود بچه ها تمایل به ترک کار داشته باشند.

تقویت مهارت های حل مسئله یکی از مزایای بزرگ یادگیری نحوه کدنویسی است، بنابراین مهم است که به عنوان والدین از فرزندتان در هنگام مواجهه با موانع حمایت کنید. کدنویسی همچنین به کودکان می آموزد که چگونه تفکر محاسباتی را تمرین کنند، که فرآیند نزدیک شدن به یک مسئله گام به گام به شیوه ای منطقی است. فرزندتان را تشویق کنید که هر خطا را یک قدم در یک زمان انجام دهد تا به حداقل رساندن احساس سرگیجه کمک کند. علاقه کودکان به برنامه نویسی می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های مشترک ارتباطی و همکاری در گروه شود.

در حالی که احساس ناامیدی در هنگام مواجهه با خطاها طبیعی است، اما هدف این است که از طریق آن ناامیدی دوام بیاورید. استفاده از منابع اضافی در دسترس می تواند در این شرایط کمک کند. به عنوان مثال، ایرانیان سایبر جلسات کمک به تکالیف را به صورت زنده ارائه می دهد و یک انجمن دانشجویی فعال دارد که بچه ها نیز می توانند برای کمک به آن مراجعه کنند. اگر فرزند شما به اندازه کافی در تلاش است که بخواهد یادگیری کدنویسی را ترک کند، حتی پس از کمک اضافی، مهم است که در نظر بگیرید که آیا باید با زبانی که می‌آموزد یا برنامه‌ای که استفاده می‌کند، تنظیمی انجام شود یا خیر.

مزایای علاقه کودکان به برنامه نویسی

یادگیری کدنویسی مزایای زیادی دارد که باعث می‌شود بچه‌ها به آن پایبند باشند، حتی اگر در ابتدا سخت باشد. همانطور که قبلاً ذکر شد، واقعاً یک چارچوب عالی برای حل مسئله و تفکر محاسباتی ارائه می دهد که بچه ها می توانند در هر موضوعی در مدرسه و فراتر از آن استفاده کنند. همانطور که آنها بیشتر به کدنویسی می روند، آنها همچنین تمرین بیشتری با ریاضیات خواهند داشت، هر دو با اعداد واقعی و با مفاهیمی مانند متغیرها.علاقه کودکان به برنامه نویسی می‌تواند به آنها کمک کند تا در جهان دیجیتالی رو به رشد و پیشرفت بهتری داشته باشند.

علاقه کودکان به برنامه نویسی، می‌تواند به آنها اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از فناوری‌های جدید بدهد. برای بچه‌هایی که رگه‌های خلاقانه دارند، کدنویسی دنیای جدیدی را به روی آنچه که می‌توانند خلق کنند باز می‌کند. برنامه نویسی به بچه ها اجازه می دهد تا وب سایت ها و بازی های تعاملی بسازند. در واقع، چندین دانشجوی ایرانیان سایبر آثار هنری و موسیقی خود را در پروژه های خود گنجانده اند.

در نهایت، علاقه کودکان به برنامه نویسی می‌تواند آنها را به سمت شغل‌های آینده از قبیل مهندسی نرم‌افزار سوق دهد. با توجه به اینکه فناوری بخشی از زندگی روزمره ما است، برنامه نویسی کودکان را برای موفقیت در آینده نیز آماده می کند. نه تنها برنامه نویسان در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار کار دارند، بلکه مشاغل بیشتری از داشتن مهارت های کدنویسی بهره مند می شوند. داشتن دانش برنامه نویسی علاوه بر مهارت سرگرم کننده ای که در حال حاضر می توانند از آنها استفاده کنند، واقعاً به بچه ها یک شروع عالی در آینده می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + پنج =